Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan ik Ubuntu starten via een SDhd geheugenkaartje van 4 Gb  (gelezen 1517 keer)

Offline juliaan

  • Lid
kan ik Ubuntu starten via een SDhd geheugenkaartje van 4 Gb
« Gepost op: 2011/02/25, 15:16:23 »
Ik heb een Ultra SDHD geheugenkaartje van 4GB voor een fototoestel ten optel.
Zou ik daarop Ubuntu kunnen zetten zoals op een USB flash?

En hoe geraak ik in het BIOS om te zien of van een dergelijke flashcard kan gestart worden?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kan ik Ubuntu starten via een SDhd geheugenkaartje van 4 Gb
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/25, 15:19:29 »
Ik heb een Ultra SDHD geheugenkaartje van 4GB voor een fototoestel ten optel.
Zou ik daarop Ubuntu kunnen zetten zoals op een USB flash?

En hoe geraak ik in het BIOS om te zien of van een dergelijke flashcard kan gestart worden?

Kan, maar het flitsgeheugen van een geheugenkaartje is technisch niet geschikt voor een besturingssysteem. Is binnen de kortste keren versleten door de schrijfacties (lezen is geen probleem). Ik heb zoiets voor de lol weleens gedaan, maar het resultaat is tien keer niks.

Wat wel redelijkerwijs mogelijk is: zet er een Live-versie op van Ubuntu. Dan maak je dus geen Live-USB-staaf, maar een Live-geheugenkaart. Daarmee kun je dan je computer opstarten en vervolgens het standaardpakket aan Ubuntuprogramma's gebruiken.

Je kunt er alleen niks bij installeren, omdat het immers een Live-omgeving is (ook dat heb ik toch weleens geprobeerd, maar dan draaide de boel in het honderd).
« Laatst bewerkt op: 2011/02/25, 15:23:29 door Pjotr »

Offline Coffeepad

  • Lid
Re: kan ik Ubuntu starten via een SDhd geheugenkaartje van 4 Gb
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/25, 20:22:06 »
Leuk projektje , vandaag had ik hetzelfde idee , nouja ik wilde hem op een USB stickje zetten om te kijken of dat nou heel erg moelijk was , op het forum zijn gebruikers die ontzettend veel moeite / last hebben met het instaleren op een usb schijfje vandaar dat ik even wilde kijken tegen problemen je nu aan kan lopen.

Maar goed het kan wel ( ik gebruikte een MicroSD ) enkel draait het voor geen meter ...... een usb stickje daarin tegen , als je een beetje een vlotte hebt dan gaat die aardig naar de kant van een hdd op ( vergeleken met dat ding in mijn laptop , zal wel een 4200 rpm zijn )

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: kan ik Ubuntu starten via een SDhd geheugenkaartje van 4 Gb
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/26, 09:13:34 »
Mijn xbmc-buntu media center draait  nu een jaar op een combi usb-eSATA stick van 8 gig. De eSATA aansluiting gebruik ik voor het besturingssysteem ext2 geformateerd alle overbodige schijf bewegingen conform pjotrs computertip beperkt. Werkt prima. Bij een gewelddadige onderbreking (stroom eraf) is hij soms ff de weg kwijt. Maar dat lost zich met een schijfcontrole tot nu toe altijd op. De MC start in 9 seconden. BTW er staat dan ook geen ubuntu desktop op.
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline juliaan

  • Lid
Re: kan ik Ubuntu starten via een SDhd geheugenkaartje van 4 Gb
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/26, 19:00:33 »
Ik krijg 'boot error'.
Ik had 'removable' als eerste in de startrij gezet, maar blijkbaar is dat toch gereserveerd voor een usb-stick.

Offline Coffeepad

  • Lid
Re: kan ik Ubuntu starten via een SDhd geheugenkaartje van 4 Gb
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/28, 16:10:32 »
Ik krijg 'boot error'.
Ik had 'removable' als eerste in de startrij gezet, maar blijkbaar is dat toch gereserveerd voor een usb-stick.

Dan maar op een usb stickje gaan rommelen. Een idee van mij is om nog eens een software raid te maken dmv 2 usb stickjes , eens even kijken of dat nou sneller is dan mijn interne hdd , een 4200 rpm ding.