Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstarten van verkeerde schijf ???  (gelezen 69 keer)

Offline shadoogie2960

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Opstarten van verkeerde schijf ???
« Gepost op: 2018/06/13, 12:13:38 »
Ik heb pas een nieuwe installatie gedaan van Lubuntu 18.04 op een ASUS Transformer T100TA door middel van een opstartbare USB-stick. Maar na installatie kom ik steeds in GRUB terecht.
Zonder de USB-stick blijf ik in de BIOS steken - dus steek ik de live USB-stick terug in om te kunnen booten.
In Grub geef ik dan in, na het intoetsen van 'c':
set root=(hd1,3)
linux /vmlinuz root=/dev/mmcblk2p3
initrd /initrd.img
boot

Dit is de enige manier om te kunnen booten - ik heb reeds andere partities geprobeerd in plaats van mmcblk2p3, maar steeds krijg ik dan de melding 'error: no server is specified'
Wanneer ik dan opgestart ben, ga ik kijken met het programma 'schijven' en zie ik het volgende:
SD Kaartlezer 00000
SD Kaartlezer HBG4e
4.2MB schijf
7.6GB Harde schijf USB 2.0
16GB Thumb Station SanDisk Cruzer

Ik zie dat partitie 1 van SD Kaartlezer 00000 aangekoppeld is aan /boot/efi ??? - (/dev/mmcblk0p1)
partitie 2 van SD Kaartlezer 00000 is aangekoppeld aan /media/usernaam/64GB - (/dev/mmcblk0p2)
partitie 1 van Kaartlezer HBG4e is niet aangekoppeld en heeft als partitietype: EFI system ! - (/dev/mmcblk2p1) die zou dus moeten aangekoppeld zijn !
partitie 3 van Kaartlezer HBG4e is aangekoppeld aan bestandssysteem root - (/dev/mmcblk2p3)
partitie 2 is de swappartitie maar is niet actief - (/dev/mmcblk2p2)
de 4.2MB schijf word aangeduid als 'onbekend' (/dev/mmcblk2boot0)
de 7.6GB Harde schijf USB 2.0 is de Microsoft Recovery en is niet aangekoppeld (/dev/sda1)
de 16GB Thumb Station SanDisk Cruzer is gekoppeld aan /media/usernaam/LUBUNTU (/dev/sdb1)

De SD Kaartlezer 00000 die dus gekoppeld wordt aan /boot/efi is een uitneembaar microSD-kaartje van 64GB
Als ik dat verwijder, dan kan ik niet booten !
Ook de USB-stick SanDisk Cruzer moet in steken of ik kan niet booten !

Hoe geraak ik verder ?
Is er iets verkeerd ingesteld in de BIOS ? Daar zie ik heel weinig instelmogelijkheden ...

Ik zit al dagen te zoeken naar een oplossing en begin hopeloos te worden ...  :(

Offline shadoogie2960

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Opstarten van verkeerde schijf ???
« Reactie #1 Gepost op: 2018/06/13, 16:52:28 »
Ik heb eindelijk mijn fout ontdekt !
Bij installatie had ik de microSD-kaart van 64GB laten zitten, zodat het systeem de EFI-partitie (die daar blijkbaar nog op zat) aankoppelde.
Nu opnieuw ge├»nstalleerd zonder de microSD-kaart en nu wordt er wel normaal geboot !  ^-^