Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: onbegrip van mededeling  (gelezen 1072 keer)

Offline miel

  • Lid
onbegrip van mededeling
« Gepost op: 2018/05/09, 18:59:30 »
Heb digikam 5.1 geinstalleerd  en stuit op moeilijkheid bij configuatie van Digikam. Bij het keiezen van de locatie voor mijn foto data base; i.e. /home/myname/pictures,  dat is de locatie waar alle albums en foto's altijd hebben gestaan onder Digikam 4 krijg ik mededeling "Core database name is empty"
Wat betekent  core data base?  Is dat misschien de sqlite database?
 Ik kom er niet uit. Misschien kan iemend een tip geven waar ik mooet zoeken naar een oplossing.
Dank Miel

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: onbegrip van mededeling
« Reactie #1 Gepost op: 2018/05/09, 20:44:05 »
Hoi Miel,

Mijn Engels is fantastisch. Maar ik zal de laatste zijn om erover te liegen: ik gebruik regelmatig een woordenboek. Dat wil zeggen de website translate.google.com. Ik stel voor dat jij dat ook doet.

Dan staat daar dat het kern database betekent. Dat soort dingen komt vaker voor. Het zal wel neerkomen op de basis database. Of er dan meer databases in dat programma zitten hoeft niet eens zo te zijn. Het kan ook om een andere reden zo zijn gekozen.

Hoe dan ook, het vak waar die naam had moeten staan is blijkbaar leeg. Spelen maar met de opgave zou ik zeggen. En zoeken op die foutmelding en reacties weer in translate.google.com gooien voor een vertaling.

Zet hem op! Dit spelletje is soms nog leuk ook!

Je kent het oude gezegde? Heeft iemand honger? Vang een vis voor hem! Beter nog: leer hem vissen. Dan heeft hij nooit meer honger! Ik hoop dat je kan waarderen wat ik hier nou doe.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: onbegrip van mededeling
« Reactie #2 Gepost op: 2018/05/09, 22:37:44 »
Wat je kunt proberen is om de database van versie 4 te verwijderen (of te hernoemen naar digikam.db.off) en dan versie 5 te starten. Die gaat dan als het goed is een nieuwe genereren, wat even kan duren. De digikam.db database is normaliter te vinden in de root van je fotomap.

Offline miel

  • Lid
Re: onbegrip van mededeling
« Reactie #3 Gepost op: 2018/05/10, 09:17:03 »
Aahh, een goede morgen zo met deskundige tips.
na het online upgraden van versie 4 van Digikam kreeg ik bericht dat database niet gevonden kan worden. Daarom heb ik met Synoptic package manager Digikam4 inclusief alle dependacies verwijderd. Vervolgens kon ik Digikam5 wel starten maar kreeg ik bericht dat naam van core database ontbreekt. Vannacht diep en lang over negedacht en conclusie: bij configuratie van Digikam moet ik nu locatie en naam database invullen.
Ik dacht gisteren nog dat de tioitel van het directory waarin de foto's zitten tevens naam van databas is maar dat is niet zo.
Mijn veronderstelde oplossing. Ook digikam5 compleet verwijderen en opnieuw downlaoden inp,aats van upgraden zodat het programma de gelegenheid krijgt om nieuwe database aan te maken.   
Overigens er zijn meerder data bases, de core database ie belangrijkste daarnaast is er een database afgeleide, nl thump print database. En een base met tags.
Ik ga proberen uit te vinden wat de database naam is en die dan invullen in het bestemde vakje bij configuratie.
Jullie tips zijn beslist nuttig ik zal laten weten hoe het af loopt.
Miel

Offline miel

  • Lid
Re: onbegrip van mededeling
« Reactie #4 Gepost op: 2018/05/10, 09:33:21 »
Hoera een goede dag voor mij.
het probleem lijkt opgelost, in configuratie van digikam wordt in het bovenste vakje en database naam voorgesteld.  Het pul down menu van dat vakje biedt ook andere mogelijkheden nl zelf aan te geven waar dbase moet komen. Dat heb ik aangegeven met als locatie de map waarin mijn foto's.
Meteen daarna start opbouwen nieuwe database.  Dus een nachtje slapen en de tips van jullie hebben mij in de goede richting gestuurd.
Fijne club dit forum, hartelijk bedankt voor jullie tijd en energie er in gestoken, Miel

Re: onbegrip van mededeling
« Reactie #5 Gepost op: 2018/05/10, 21:46:08 »
Mooi zo!

Tip. Als programma's tijdens het installeren bepaalde dingen voorstellen (zoals in dit geval de naam en de plaats van de database) is het vaak een goed idee om telkens op OK te klikken.

En, volgens mij, uit m'n hoofd, vraagt Digikam na installatie als eerste waar zich de fotomap bevindt. Daar wordt dan die digikam.db aangemaakt en gevuld. Je kunt nog overwegen van deze db een backup te maken...