Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?  (gelezen 65052 keer)

Offline thomth

  • Lid
Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Gepost op: 2012/01/29, 17:56:42 »
Wat vinden jullie nou als echte Linux/ubuntu mensen van Apple en Mac OSX?

Zelf heb ik een iMac en iPad, maar ook een ubuntu pc

Het voordeel van de imac is dat alles werkt, dus geen drivers enzo. ook de intergratie tussen alle programma's is heel fijn. Ook het design van de iMAc is natuurlijk erg mooi

het voordeel van ubuntu vind ik dat het heel vriendelijk en open is. Al is Mac OSX ook wel open

Ik zou graag jullie mening over Apple en Mac OSX horen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/29, 17:59:27 »
Mooi spul, prachtige ijzerwaar, betrouwbaar en gelikt. Topkwaliteit!

Maar ook: peperduur en een "gouden kooi"....
Dit soort dingen bijvoorbeeld: http://www.zdnet.com/blog/bott/apples-mind-bogglingly-greedy-and-evil-license-agreement/4360
Brrrrr........
« Laatst bewerkt op: 2012/01/29, 18:09:04 door Pjotr »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/29, 18:16:49 »
Verkopen en van het geld een pc kopen en wat je over houd lekker op vakantie gaan. XD

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/29, 18:35:50 »
Verkopen en van het geld een pc kopen en wat je over houd lekker op vakantie gaan. XD

Mac OS X is in principe een prima besturingssysteem, alleen vind ik dat je te veel betaal voor de Apple hardware, en ik bouw liever zelf een computer. Natuurlijk is het wel werkend te krijgen op een normale PC maar dat is nog een heel gedoe. Daarnaast vind ik inderdaad de filosofie van Ubuntu fijn. Op een laptop zou het kunnen maar je kan een vele betere krijgen voor het zelfde geld (kwa prestaties)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/29, 18:51:09 »
Mac OS X is in principe een prima besturingssysteem, alleen vind ik dat je te veel betaal voor de Apple hardware, en ik bouw liever zelf een computer. Natuurlijk is het wel werkend te krijgen op een normale PC maar dat is nog een heel gedoe. Daarnaast vind ik inderdaad de filosofie van Ubuntu fijn. Op een laptop zou het kunnen maar je kan een vele betere krijgen voor het zelfde geld (kwa prestaties)

ik heb het ook niet zo op het bedrijf apple, helemaal niet na die uitzending van radar. mac OSX is wel een ok systeem, in ieder geval beter dan windows  XD XD
hoe dan ook mijn conclusie luid als volgt:

mac os X of windows?
MAC OS X!!

mac of ubuntu?
"defenitely ubuntu!"

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/29, 18:57:32 »
Net wat Pjotr zegt: mooi gelikt en peperduur. De bouwkwaliteit van Apple's producten vind ik maar zo zo, en zeker hun garantiebeleid is compleet ondermaats.

Enkel goed voor rijke snobs en mensen die niet beter weten. Ik beschouw de vakmensen die een Mac kopen voor uitgebreide grafische doeleinden echt als de minderheid.

Geef mij je budget van wat je zou besteden aan een Mac, en ik 'tover' een topproduct dat gewoon meer kan en betere spec's heeft. Bovendien krijg ik het gedaan 2 jaar pick-up en return garantie erbij te leveren ZONDER extra prijs. Voor een luttele 50€ extra verleng ik die garantie zelfs naar 5 jaar. Met die garantie bedoel ik letterlijk wat ik zeg: een volwaardige garantie en service. Ik geef je zelfs de keuze uit 3 topmerken.

Het design is knap van Apple, maar om hem te herstellen ...............

Afblijven is de boodschap.

Pjotr heeft nog een zeer goed punt: de ondraaglijke EULA van Apple ..... brrrrrrrr
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/29, 19:27:19 »
Mac OS X is in principe een prima besturingssysteem, alleen vind ik dat je te veel betaal voor de Apple hardware, en ik bouw liever zelf een computer. Natuurlijk is het wel werkend te krijgen op een normale PC maar dat is nog een heel gedoe. Daarnaast vind ik inderdaad de filosofie van Ubuntu fijn. Op een laptop zou het kunnen maar je kan een vele betere krijgen voor het zelfde geld (kwa prestaties)

ik heb het ook niet zo op het bedrijf apple, helemaal niet na die uitzending van radar. mac OSX is wel een ok systeem, in ieder geval beter dan windows  XD XD
hoe dan ook mijn conclusie luid als volgt:

mac os X of windows?
MAC OS X!!

mac of ubuntu?
"defenitely ubuntu!"

Draai Windows 7 op een Mac en doe wat tests en je zult zien dat Windows 7 sneller is.
Tevens is het veiliger, ja meer virussen en zo zijn er voor maar het is een stuk moeilijker te hacken dan OS X.

Minpunten Mac.:
De Prijs.
Niet te upgraden.
Garantie (als je dat garantie mag noemen)
Zeer makkelijk te hacken.

Pluspunten Mac.:
Kunt er OS X, Windows en Linux op draaien.
Ziet er goed uit voor als het je dat belangrijk vind.
Makkelijk om mee te werken. Iedereen kan er mee werken, je hoeft er niets voor te kunnen.

Kwaliteit is goed maar het is te vergelijken met de A merken van andere pc fabrikanten.
Als je het dan vergelijkt, dan betaal je heel veel voor het uiterlijk en dan is het de vraag waar je uiteindelijk je Mac voor gaat gebruiken of het, het geld wel waard is.
Mac is populair bij de wat meer geld bezittende mensen.
De Mac is op het moment een status symbool net als de iPad al moet ik zeggen dat iOS een goed systeem is en in verhouding tot de concurrentie in dezelfde prijsklasse zeker zijn geld waard is.

Mac is een over prijsde pc met een leuk jasje.
Net als Joris Donders, afblijven en beter nog ver uit de buurt blijven.


Offline thomth

  • Lid
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/29, 20:01:28 »
op het gebied van bouwkwaliteit is apple gewoon het beste. Alleen maar glas en aluminium, geeneen lelijk randje ofzo.

Vaak zeggen mensen ''voor 1000 euro bouw ik een betere pc'' dan zijn misschien de specs beter, maar dat betekent niet dat het beter loopt. Mijn iMac kwam met 4GB ram, en ik deed er alles mee, ik draaide zelfs windows 7 virtueel ernaast, dat zou met windows nooit lukken.

daarom zijn pc's en macs niet helemaal te vergelijken qua specs.

De prijs is natuurlijk hoger, maar bij een losse pc krijg je geen aluminium toetsen en muis, LED scherm, en alles in een glazen, aluminium behuizing

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/29, 20:16:12 »
De prijs is natuurlijk hoger, maar bij een losse pc krijg je geen aluminium toetsen en muis, LED scherm, en alles in een glazen, aluminium behuizing
de muis en keyboard bied apple los aan voor 69,- totaal dus 138, alleen al wat Apple voor 8GB DDR3 vraagt levert een groter verschil op, en bij de Mac Pro's en Mac Mini's zijn de displays niet in de prijs inbegrepen, enkel in de iMac en notebooks, dus dat maakt niks uit voor de prijs dat dat er bij zit.

ik vind het prachtige machines, OS X vind ik ook een prettig OS om me te werken en het lijkt ook goed.
maar de prijzen zijn ronduit belachelijk.
http://store.apple.com/nl/configure/MC816FN/A verander het RAM van 4GB naar 8GB kost je 200,- extra.
als ik los 8GB DDR3 1333Mhz SO-DIMM koop kost dat 40,50: http://www.informatique.nl/524022/corsair-so-dimm-mac-cmsa8gx3m2a1333c9.html

ik ben wel aan het kijken naar een 2de hands Mac Mini, Core2Duo en max. 4GB DDR3.
kan Lion op en zelfs met nieuwe (grotere) HDD en RAM upgrade blijf ik ongeveer 300,- onder de goedkoopste nieuwe machine, wel ook iets trager uiteraard, maar wel met meer RAM (goedkoopste komt met 2GB)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/29, 20:35:45 »
@thomth, Jij hebt het over de ombouw. Dat is misschien leuk afgewerkt maar het gaat uiteindelijk om de inhoud.
Daar werk je mee en ik kan je zeggen dat ik voor het geld van een Mac een systeem kan bouwen die sneller is en net zo goed als niet stabieler draait dan je Mac.

Je kunt makkelijk in Windows 7 virtueel Windows 7 draaien en dat draait prima.
Zou niet weten waarom je dat zou willen maar goed het kan. Ik zou ook niet weten waarom het niet zou kunnen.
Windows 7 is namelijk sneller dan OS X dus als een systeem dat kan en dat tezamen met een sneller systeem maakt dat het zeker goed draait.

Je betaald bij een Mac voor het uiterlijk en je krijgt er een pc ingebouwd bij. Ja er zit dezelfde hardware in die je voor de pc ook zo kunt kopen met op een aantal punten alleen wat andere aansluitingen.
Een aantal dingen zijn zelfs 1 op 1 uitwisselbaar maar dan moet je wel eerst je Mac open zien te krijgen.







Offline thomth

  • Lid
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/29, 21:02:17 »
Maar juist dat openmaken hoeft niet. Een Mac gaat over het algemeen meer jaren mee zonder upgrading

Ram geheugen moet je nooit bij Apple kopen, upgraden kan makkelijk zelf.

De prijs van een Mac mini en Mac pro vallen op zich wel mee. 600 voor computer met i5, 4gb ram en 500gb hardeschijf.

De iMac en MacBook pro zijn aan de dure kant.

Ik heb ook nog even een vraag over telefoons. Zijn er op dit moment echte Linux telefoons? Dus geen android

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/29, 21:12:48 »
Android is een echte Linux, hoor....  :)

Zo echt als het maar zijn kan. En op dit ogenblik ook de beste Linux voor je telefoon, denk ik.

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/29, 21:20:53 »
Zou graag van de TS willen horen wat er dan zo geïntegreerd is. Heb langere tijd Mac OSX 10.6 gebruikt en alle programma's waren een losse samenhang. Wel goed gebouwd, dat is eerlijk waar. Maar de integratie was er niet. iPad is een ander verhaal.

Offline thomth

  • Lid
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/01/29, 22:01:54 »
Als je muziek in iTunes zet, is die zelfde muziek te vinden in iMovie te vinden. Als je iPhoto foto's zet, zijn die direct met een iOS apparaat te synchroniseren. Die foto's vind je weer in iMovie. En in pages, numbers, keynote. Alles loopt in elkaar over

Maar android is toch niet zo open meer als Linux? Vaak worden bootloaders enz toch dichtgezet? En daarbij is er toch meer malware voor android dan voor iOS

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/01/29, 22:25:26 »
Uhm een Mac moet wel jaren mee gaan want anders is de afschrijving wel heel erg groot.
Rede dat ik mijn pc wil upgraden is omdat ik bepaalde programma's wil kunnen draaien en bij nieuwere versies heb je ook een zwaarder systeem nodig.
Maar de Mac software is net als de games voor de PS3 en de Xbox 360. Het is er voor ontwikkeld waardoor een deel van de software achter loopt op wat het zou kunnen als je wel je systeem kon updaten.

Maar je vraagt wat wij van Apple en OS X vinden en daarna ga je het verdedigen. Waarom vraag je het als je zelf er van overtuigd bent dat het zo goed is en dat het volgens jou geen miskoop is?

Ik heb bij alle Mac gebruikers gemerkt dat ze allemaal zodra ze er 1 gekocht hebben, er laaiend positief over zijn en zelfs de minpunten weten om te draaien tot plus punten. Maar wat mij ook op viel is dat een deel na een tijdje weer op aarde terug keert en het ding na het binnen de garantie stuk is gedaan, de deur uit doen omdat het ze nog een hoop geld kost om te laten maken en na de reparatie vaak ineens geen garantie meer hebben. Degene die geluk hebben en waarbij het nog werkt geven toe dat ze eigenlijk aan een pc genoeg hadden en dat ze achteraf gezien beter een pc hadden kunnen kopen.

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/01/29, 22:31:24 »
Als je muziek in iTunes zet, is die zelfde muziek te vinden in iMovie te vinden. Als je iPhoto foto's zet, zijn die direct met een iOS apparaat te synchroniseren. Die foto's vind je weer in iMovie. En in pages, numbers, keynote. Alles loopt in elkaar over

Maar android is toch niet zo open meer als Linux? Vaak worden bootloaders enz toch dichtgezet? En daarbij is er toch meer malware voor android dan voor iOS
dat je alles altijd via elk programma weer kan vinden als ze eenmaal in de media-libaries van iTune, iPhoto en iMovie staan is inderdaad heel handig, ik heb zelf momenteel 3 Mac's:
-iMac "Colors" - 400Mhz G3, 1GB SDRAM, Mac OS X 10.4.11 (roze uitvoering btw (wat?))
-eMac "education special edition" - 1.0Ghz G4, 2GB DDR1 RAM, Mac OS X 10.5.8
-XServe "Origional XServe" - Dual 1.0Ghz G4, 1,5GB DDR1 RAM, Mac OS X 10.4.11 Server 10-client
de XServe is overigens sneller aan de desktop van foxoffire33 hier (dat is dus MLC-Memory SSD VS. 160GB PATA/IDE drive!).
de eMac gebruik ik vooral voor chatten, maar Pages, Numbers en Keynote heb ik ook wel gebruikt, je media heb je er dan wel snel in.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline thomth

  • Lid
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/01/29, 22:32:58 »
ik zou ook echt niks anders willen,maar ik wil graag weten wat jullie er van vinden. Maar ik zie dat er nogal wat misverstanden zijn over macs. Specs van een mac en pc zijn gewoon niet te vergelijken, net als specs van windows en ubuntu

Op de oude pc heeft een aantal jaar XP gedraaid. Maar dat werkte voor geen meter, maar nu met ubuntu, loopt het vrij goed eigenlijk (behalve de netwerkkaart dan)


Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/01/29, 22:34:07 »
Als je muziek in iTunes zet, is die zelfde muziek te vinden in iMovie te vinden. Als je iPhoto foto's zet, zijn die direct met een iOS apparaat te synchroniseren. Die foto's vind je weer in iMovie. En in pages, numbers, keynote. Alles loopt in elkaar over

Maar android is toch niet zo open meer als Linux? Vaak worden bootloaders enz toch dichtgezet? En daarbij is er toch meer malware voor android dan voor iOS

Tja, je kan met Ubuntu ook... Ubuntu One. Trouwens is er een nieuw Linux OS voor telefoons genaamd Titzen.
Citaat
Draai Windows 7 op een Mac en doe wat tests en je zult zien dat Windows 7 sneller is.
Tevens is het veiliger, ja meer virussen en zo zijn er voor maar het is een stuk moeilijker te hacken dan OS X.

Daar heb ik nog mijn twijfels over, maar kwa prestaties is Mac OS X niet heel super bijvoorbeeld met uitpakken van bestanden enzo, maar in de dagelijkse taken wel. Apple is ook niet zo vriendelijk, iTunes vind ik geweldig, maar zo gemeen zijn om FLAC en Ogg Vorbis niet te integreren om hun eigen slechtere Apple Lossless formaat te promoten.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/01/29, 22:44:44 »
Als je muziek in iTunes zet, is die zelfde muziek te vinden in iMovie te vinden. Als je iPhoto foto's zet, zijn die direct met een iOS apparaat te synchroniseren. Die foto's vind je weer in iMovie. En in pages, numbers, keynote. Alles loopt in elkaar over

Tja, je kan met Ubuntu ook... Ubuntu One.
dat is niet echt het zelfde, dit is op het systeem zelf, je hebt altijd het zelfde venster voor het selecteren van media bestanden voor in een spreadsheet, document of presentatie, welke ook altijd de media uit de selfde libaries halen, en dus inclusief alle catigorien, evenementen etc..
Ubuntu One is cloud opslag, dit is enkel gewoon handige integratie van applicaties.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/01/29, 22:49:35 »
@lord4163, geloof mij Windows 7 is sneller dan OS X, het is geen sprookje.

@thomth, De spec's zijn juist zeer goed te vergelijken omdat of je het nou wel of niet geloofd, je met een veredelde pc zit die een leuke behuizing heeft gekregen en een paar aanpassingen intern kwa aansluitingen om het moeilijker te maken voor het uitwisselen van hardware met andere merken en niet omdat het beter zou zijn.
Als je het over de Apple systemen hebt van voor de Intel tijd, dan is het een ander verhaal maar dat is niet meer zo.
Het is zelfs zo dat Ubuntu en Windows 7 beter op een mac draaien dan OS X dat doet.

Vroeger was de hardware van Apple ideaal voor video en foto bewerking maar die tijd is met de Intel processor verdwenen en aangezien dat je nu veel van die software en dat word alleen maar meer en meer naar Windows ziet komen. Daar zitten ze niet vast aan bepaalde beperkingen en bedrijven vragen er ook om.
Grafische bedrijven willen meer vermogen hebben maar dan wel betaalbaar en betrouwbaar. Aangezien de hardware van de pc in een aantal gevallen betrouwbaarder is, goedkoper is en makkelijker te vervangen is, word het aantrekkelijker om voor een pc te gaan boven een Mac die duurder is en vooral als je een high-end systeem wild hebben met heel veel reken kracht wild hebben.

OS X is net als Winodws en Ubuntu een besturingssysteem en de Mac is gewoon een pc zoals al die andere op de markt.
Alles wat je er meer van maakt is het uiterlijk en wat je wijs gemaakt word in de Apple winkel.


@foxofinfinety, Windows 8 heeft een betere integratie en is er mee te vergelijken en gaat zelfs een stapje verder.

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/01/29, 23:18:08 »
webOS heeft totnutoe de beste integratie via Synergy. Maar dat geldt niet voor muziek, maar wel dat al je accounts verbonden zijn met elkaar en dat is verrekte handig. Die muziek overal beschikbaar heeft niet echt een meerwaarde tenzij je veel video's doet en daar je muziek in wil hebben. Mja, even nen bestandsdialoogvensterke om nen bestand te selecteren is nie zoveel werk. Kan me alleen indenken da da voor bedrijven nie handig is.

"Het is zelfs zo dat Ubuntu en Windows 7 beter op een mac draaien dan OS X dat doet."
Hangt ervanaf welk bouwjaar. Macs van <2011 kunnen geen Ubuntu draaien. Heb ik ook ondervonden en er staat ook een langlopend bug report op Launchpad over die nog steeds wordt aangevuld met mensen die het ook niet aan de praat krijgen.

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/01/29, 23:22:55 »
@foxofinfinety, Windows 8 heeft een betere integratie en is er mee te vergelijken en gaat zelfs een stapje verder.
als je daarmee de integratie met Windows Live bedoeld, ben je nog altijd appels met peren aan het vergelijken.
de integratie in OS X is echt in OS X, dus programma's onderling, niet met een web-based service.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/01/29, 23:33:26 »
Is mij nooit opgevallen en ik heb toch een paar maanden met 10.6 gewerkt. Maar goed, misschien heb ik dat gewoon over het hoofd gezien omdat OSX me toch niet beviel. Ik neem dat van webOS dan ook maar terug, want dat is wel webbased.

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/01/29, 23:48:13 »
het zit in een los "media" venster, vanuit dat venster kan je foto's, films en muziek uit de iPhoto en iTunes bibliotheken halen.
voordeel is dat hij de media net zo toont als het al gesorteerd was, zo hoef je dus niet door mappen te bladeren naar de fysieke locatie, maar haal je hem een stuk snel uit het media venster.

zo zie je voor Muziek je afspeellijsten uit iTunes, voor foto's je albums uit iPhoto, en voor video's kan je keizen tussen de video's uit iTunes (podcasts of gewoon de video's), of je albums met video's uit iPhoto.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Tom

  • Lid
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #24 Gepost op: 2012/01/30, 00:21:51 »
Als ik het geld had zonder mij pijn te doen dan kocht ik hem een desktop wel te verstaan. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.