Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alternatieve bestandssyste(e)m(en)  (gelezen 991 keer)

Offline woteb

  • Lid
Alternatieve bestandssyste(e)m(en)
« Gepost op: 2009/03/09, 11:12:04 »
Ik heb eens bij een zoektocht naar iets anders 'per ongeluk' een bezoekje gebracht bij een topic op een heel ander (Engelstalig) forum over verschillende bestandssystemen die voorLinux kunnen worden gebruikt.

Ik kwam daar tegen: ReiserFS, JFS en XFS.

Wat mij in verdere zoektochten opviel was dat JFS zuinig met processorkracht is in vergelijking met het gangbare Ext3. Ik heb JFS nu op mijn Debian laptop staan, en inderdaad, bij het draaien van mijn harde schijf zie ik de CPU meter veel lager staan dan bij een vergelijkbaar systeem waar Ext op staat.

Heeft iemand ook dergelijke ervaringen, en zo ja, is dit niet een 'oplossing' voor de batterijduur van laptops wat onder Ubuntu (en Linux in het algemeen) geldt?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Re: Alternatieve bestandssyste(e)m(en)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/09, 11:24:27 »
Maar duurt de overdracht dan ook niet langer?

Offline Dave

  • Lid
Re: Alternatieve bestandssyste(e)m(en)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/09, 11:32:40 »
Er zal toch ook wel een (of meerdere) reden zijn dat er voor een bepaald systeem gekozen wordt.
Zo had SuSE wel een poos het reizer format.
Zaken als betrouwbaarheid staan ook hoog genoteerd.
Zo heeft microsoft het ntfs ook niet zelf bedacht maar wel flink aangepast voor het in te voeren.

Offline woteb

  • Lid
Re: Alternatieve bestandssyste(e)m(en)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/09, 11:38:24 »
Maar duurt de overdracht dan ook niet langer?
Bestandsoverdracht is nagenoeg gelijk aan Ext3, de hoeveelheid te gebruiken ruimte op een partitie is groter dan Ext3 hoewel je dat met Ext3 ook aan kunt passen.
Ik merk dat mijn laptop op de / partitie (waar kleine en grote bestanden staan) dat het iets sneller presteert dan Ext3. Op mijn /files partitie staan grote bestanden (images van installaties) en daarvoor zou XFS een betere optie moeten zijn, althans volgens de mij beschikbare iinformatie.

Voor grote bestanden is XFS een goed alternatief
Voor veel kleine bestanden ReiserFS
Voor beide (grote en kleine bestanden) zou Ext3 of JFS een goed alternatief zijn.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline siegi

  • Lid
Re: Alternatieve bestandssyste(e)m(en)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/09, 11:40:44 »
ext3 is een zeer zeker filesystem, Maar er zijn punten waar het efficiënter kan werken. (het heeft ondertussen ook al een leeftijd natuurlijk).  Ik volg de evolutie van ext4 bijv op de voet. Maar ik zie dat er bij dit filesystem momenteel nog problemen zijn met dataverlies. Bij XFS is dit trouwens een heel bekend probleem.
http://www.debian-administration.org/articles/388
Citaat
Also, XFS caches a lot of data in RAM, so there's high risk of data loss upon improper shutdowns.

Ik vond zelf de fosdem talk over ext4 heel interessant.
http://fosdem.unixheads.org/2009/maintracks/ext4.xvid.avi
Hij geeft hier ook enkele mooie benchmarks, in verschillende omstandigheden. ext4 komt hier zeker niet altijd als beste uit.

Reiserfs vind ik zelf nog steeds een knap filesystem, alleen zit Hans Reiser nu in de gevangenis voor moord op zijn vrouw. Wat de toekomst zeer onzeker maakt. Er is nu wel een filesystem in ontwikkeling met de zelfde ideeën als reiserfs.
http://en.wikipedia.org/wiki/Btrfs
Dit zou over enkele jaren wel eens het nieuwe filesystem kunnen worden van linux.