Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe installeer ik Ubuntu 7.10 op een Tecra S3 in dualboot met windows?  (gelezen 1215 keer)

Johanvb

  • Gast
Als Linux-beginner ben ik, blijkt achteraf, er volgens mij met gestrekt been in gegaan bij de eerste schreden op het Linux pad.

Ik heb een Tecra S3 op de kop weten te tikken en heb daar Windows XP op gezet. Problemen gehad met de herkenning van de SATA schijf, maar het werkt nu.
Een indeling gemaakt van een Windows partitie, een NTFS partitie en een niet gedefiniƫerde partitie waar ik Linux op wil zetten (uit het verleden had ik ooit een Suse distributie die automagisch de Windows installatie herkent en de dualboot regelde, dus ik verwacht eigenlijk dat dat nu ook zo gaat.)

Vervolgens vol goede moed met Linux aan de slag gegaan omdat ik daar nu eindelijk eens serieus mee wil beginnen.
De knoppix cd laat zich prima opstarten en ook de Ubuntu 7.10 cd start keurig op en de (pre install?) GUI is te gebruiken.

Dan kom ik tot de ontdekking dat bij Ubuntu de HD ook niet ontdekt word en installeren een lastige klus wordt.

Veel op dit forum gelezen, en een berg cd's met verschillende versies Linux erop verder, ben ik nog niet verder gekomen.

Nu heb ik een site gevonden van iemand die Ubuntu op een Tecra S3 heeft draaien.

De instructies zijn keurig uitgeschreven, alleen stap 1 word vrij makkelijk verteld maar is voor mij abracadabre want... hoe kom ik in de recovery mode kernel?

Offline lizardman

  • Lid
Hoe installeer ik Ubuntu 7.10 op een Tecra S3 in dualboot met windows?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/14, 23:59:18 »
Volgens de link die je gaf: " This howto will show you how to boot your upgraded Ubuntu properly on a Toshiba Tecra S3 laptop. Note that this workaround will not work when installing Ubuntu for the first time on your laptop. If so, you will have to change some BIOS settings so that the SATA controller will be recognized as a generic IDE controller. "

Moet je niet eerst iets in je BIOS instellen zodat de SATA controller wordt herkend als generic IDE controller om Ubuntu voor de eerste keer te installeren?? of heb ik het nou mis? (kan best hoor) ;-)

Voor een eerste keer heb je in ieder geval niet de makkelijkste hardware gekozen om te beginnen met Ubuntu.

Helaas heb ik er geen ervaring mee dus kan er verder niet zoveel van zeggen.

suc6
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Smokingbeest

  • Gast
Hoe installeer ik Ubuntu 7.10 op een Tecra S3 in dualboot met windows?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/30, 22:04:48 »
Ik weet niet of je Ubuntu inmiddels aan de praat hebt op je Tecra S3, maar er is inmiddels een oplossing voor je probleem (en het mijne, want ik heb ook een S3). De oplossing heet Ubuntu 8.04! De nieuwe kernel herkent de harde schijf van je laptop wel.