Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wireless ad-hoc verbinding  (gelezen 3672 keer)

yoeri

  • Gast
Wireless ad-hoc verbinding
« Gepost op: 2006/06/04, 13:32:57 »
Ik heb een klein netwerkje tssn een windows XP en Ubuntu. De connectie tssn beiden is ofwel wired of wireles. Als ik mijn laptop boot in XP heb ik totaal geen problemen om met het draadloos netwerk te verbinden. Onder Ubuntu (6.06) zie ik wel de netwerk adapter staan in de hardware en bij de settings van het netwerk maar ik slaag er niet in te verbinden. De draadloze adapter in mijn portable heeft een Zydas ZD1211 chip en verbind ad-hoc met mijn desktop pc (dus zonder een router ertussen).

Op mijn XP-box heb ik alle security uitgeschakelt en heb ik het draadloos netwerk de naam "Broken" gegeven.
Heb geprobeerd om een aantal instelingen te posten, let wel, ik ben compleet nieuw in linux ...

Bestand /etc/network/interfaces :
iface wlan0 inet dhcp
wireless-essid Broken
auto wlan0
sudo ifdown wlan0 geeft
Listening on LPF/wlan0/00:13:d4:2e:39:70
Sending on   LPF/wlan0/00:13:d4:2e:39:70
Sending on   Socket/fallback
Error for wireless request "Set ESSID" (8B1A) :
SET failed on device wlan0 ; Invalid argument.
iwconfig wlan0 geeft:
wlan0     802.11b/g NIC  ESSID:"Broken"
          Mode:Managed  Frequency=2.462 GHz  Access Point: Not-Associated
          Bit Rate:1 Mb/s
          Retry:off   RTS thr=2432 B   Fragment thr:off
          Power Management:off
          Link Quality=4/92  Signal level=4/154  Noise level=161/154
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0
Heeft er iemand suggesties om mijn draadloos werkende te krijgen ??

Thanks ....

Yoeri

Wireless ad-hoc verbinding
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/04, 23:54:18 »
Gebruik network-manager, die kan dit allemaal zonder geklier voor je doen.

yoeri

  • Gast
Wireless ad-hoc verbinding
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/05, 10:27:03 »
Als ik network-manager installeer zegt die dat er g

Wireless ad-hoc verbinding
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/05, 10:49:32 »
Heh, dan moet je even de configuratie van die kaarten uit /etc/network/interfaces verwijderen :)

yoeri

  • Gast
Wireless ad-hoc verbinding
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/05, 11:46:11 »
Is al een verbetering ... ik zie nu een wired netwerk en 3 wireless networks waaronder mijn netwerk met SSID "Broken". Als ik daarmee probeer te connecteren springt hij altijd vanzelf terug op het wired netwerk. Als ik de kabel uittrek en dan connecteer slaagt hij er precies niet in een connectie op te zetten.
Als ik een nieuw draadloos netwerk maak vanuit network manager, dan zie ik dit wel verschijnen onder Windows, maar connecteren lukt niet.

Zijn er log-files of configuratie-bestanden die ik ken bekijken / aanpassen ?

Wireless ad-hoc verbinding
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/05, 15:03:37 »
network-manager geeft altijd de voorkeur aan een draadje, dus als er een draadje in de computer steekt kijkt hij niet naar draadloos.

yoeri

  • Gast
Wireless ad-hoc verbinding
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/05, 21:20:01 »
maar als ik mijn wired netwerk afzet kan hij blijkbaar ook niet verbinden. Is er nog iets wat ik kan nakijken ??

Wireless ad-hoc verbinding
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/10, 12:16:39 »
Ik heb hetzelfde voor. Als ik in de universiteitsbib met het draadloos wil connecteren. Dan gaat dat als niks (Wirelessrouter)
Maar wil ik dat thuis doen Ad-hoc met XP dan heb ik ook dat hij eindeloos blijft zoeken. Het netwerk ziet hij, Maar als ik via nerwork-manager of Systeem >netwerk wil connecteren, blijft hij proberen en na een tijdje stopt hij dan, maar er is geen connectie gevormd.
Heeft dapper de laatste ipw2200 drivers al er in staan? Of kan dat aan samba liggen? moet je om met XP te connecteren iets aan samba doen. Of is dit enkel voor file en printer sharing?

Vriendelijke groeten,
Arvid Van Essche

ps Yoeri, heb jij al een opl gevonden?

Azalin

  • Gast
Wireless ad-hoc verbinding
« Reactie #8 Gepost op: 2006/07/10, 13:28:17 »
Samba is alleen voor printer en file sharing. Dus daar kan het niet aan liggen. Op die andere PC, zit daar een WEP beveiliging op? Misschien dat je op die andere machine eerst eens WEP kunt uitschakelen en kijken of hij dan wel wil verbinden. Ik kan me niet meer herinneren of we dat in een ander thread nou al wel of niet hebben geprobeerd.

Wireless ad-hoc verbinding
« Reactie #9 Gepost op: 2006/07/10, 14:13:23 »
Die WEP heb ik zowel uit als aan geprobeerd.

Arvid

Azalin

  • Gast
Wireless ad-hoc verbinding
« Reactie #10 Gepost op: 2006/07/10, 14:27:10 »
Jij had het er over dat je het op de universiteitsbieb zonder problemen aan de praat krijgt (met een AP) is dat met dezelfde machine als waar je een ad-hoc wil maken? Als dat zo is, dan zal er wellicht tegen Windows verteld moeten worden dat je een Ad-Hoc wil aansluiten, hoe dat weet ik alleen niet. Een simpel routertje neerzetten is geen oplossing?

Wireless ad-hoc verbinding
« Reactie #11 Gepost op: 2006/07/10, 16:36:16 »
oke ik heb een vreemde manier gevonden hoe ik het thuis (ad-hoc) XP-ubuntu aan de praat krijg.

Ik heb enkel nog maar gestest met geen encriptie.

Ik vind het wel vreemd want bij network-manager geeft hij geen connectie. Precies kan network manager niet met ad-hoc overweg. En blijkbaar is de enige fout dat je niet grafisch ergens ad-hoc kunt aanklikken. Maw standaard zoekt hij enkel naar access-points.
Als ik nu via network-manager wil connecten met 'test' dan verbreekt die de verbinding en lukt het weer niet.

Maar nu voor de andere sukkelaars:

HOE WERKT AD-HOC
1) je ziet dat je draadloze kaart herkent wordt.
2) je kijkt in systeem>beheer>netwerk
   Hier zie je als je het vinkje naar beneden aanklikt (bij ESSID) dat je netwerk er tussen staat.
3) Je opent de console. Ik vind het ook stom, maar tot nu toe is dit voor mij ook de enige werkende oplossing.

en geeft in deze volgorde de volgende lijnen in.

sudo iwconfigDeze regel laat je zien hoe je wirelesskaart in ubuntu heet. bij mij was dit: eth1
Dit kan ook eth, wlan, ... zijn gevolgd door een nummer (hangt af van je driver)

sudo iwconfig eth1 essid testHier geef je de naam in van je netwerk. Deze code is wel in mijn geval; maw je kaart noemt 'eth0' en de naam van het netwerk 'test'. Als dat bij jou anders is, verander je de parrameters gewoon.

sudo iwconfig eth1 mode ad-hocDeze regel zegt het systeem dat het een ad-hoc verbinding is. Dit kan blijkbaar niet grafisch/automatisch gedaan worden door de netwerktools van ubuntu.
Indien dit toch gaat laat het mij zeer snel weten.

Nu zou je systeem verbinding moeten maken. En kan je ad-hoc werken.

Encriptie heb ik nog niet geprobeerd. Als het me lukt, zal ik het ook hier posten.
Als alles in orde is zal ik er ook een how-to voor maken op deze wiki hier.
Want voor ad-hoc is er bijster weinig informatie.

EDIT: Oke ik heb nog wat zitten testen en blijkbaar is dit ook een primitieve manier. Want nu kreeg ik even geen goede connectie volgens deze methode. Toch met wat herproberen/wachten kwam de verbinding dan weer ineens terug tot stand. Ik denk dat dit dan ook niet de ideale manier is. Maar blijkbaar wel de enige. Ik ga ook eens zien hoeveel een draadloze adslmodem nog kost.
Want via router gaat het blijkbaar toch beter


Vriendelijke groeten,
Arvid Van Essche

Azalin

  • Gast
Wireless ad-hoc verbinding
« Reactie #12 Gepost op: 2006/07/10, 17:07:05 »
Kijk dan, mocht je naar een adslmodem willen kijken, liever naar een wireless router. Die zijn vaak goedkoper dan een wireless adslmodem, plus dat mocht je van adsl overstappen naar kabel of weet ik wat nog meer, dan kun je de router behouden en zo in je modem pluggen. Ongeacht wat voor verbinding je hebt.
Verder is de manier met iwconfig eigenlijk hetzelfde als ik in een andere post zei met dat verschil dat de mode dus niet managed maar ad-hoc moet zijn. Erg logisch natuurlijk :). Om dit nu elke keer te kunnen wanneer je de computer opstart, zou je dit dus in je /etc/network/interfaces kunnen zetten. Dan hoef je dit dus niet met de hand in te stellen elke keer. Hoe dat met de network manager zit, mja, dat is mij een raadsel. Maar zoals ik al eens zei: echt ad-hoc heb ik nauwelijks ervaring mee.

Wireless ad-hoc verbinding
« Reactie #13 Gepost op: 2006/07/10, 17:15:20 »
Citaat van: Azalin
. Om dit nu elke keer te kunnen wanneer je de computer opstart, zou je dit dus in je /etc/network/interfaces kunnen zetten. Dan hoef je dit dus niet met de hand in te stellen elke keer.
Hoe verander je dat daarin?
Is dat gewoon bij eth1 onder iface eth1 inet dhcp de 2commands onderzetten?

Groeten,Arvid
Azalin, Merci voor de hulp!

Azalin

  • Gast
Wireless ad-hoc verbinding
« Reactie #14 Gepost op: 2006/07/11, 08:40:48 »
Ja, helemaal goed...

Dat wordt dan iets van:


iface eth1 inet dhcp
       wrieless-mode ad-hoc
       wireless-essid test
       wireless-key WEPKEYHIERMOCHTJEWEPGAANGEBRUIKEN
auto eth1

maar dat met die WEP key zou ik dan wel eerst even met iwconfig testen voor je het in je interfaces file zet.
Die auto eth1 zorgt er voor dat deze verbinding automatisch opgestart wordt tijdens ... opstarten :)

Wat die hulp betreft, het meeste heb je toch echt zelf gedaan :) Maar evengoed graag gedaan. We zijn hier om elkaar te helpen...