Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kort Beryl vraagje  (gelezen 2150 keer)

P@ul

  • Gast
Kort Beryl vraagje
« Gepost op: 2006/11/07, 11:37:16 »
Ook wil wil eens proberen of Beryl wat voor mij is. De filmpjes zijn iig erg koel.

Ik draai momenteel Ubuntu 6.10 (edgy eft). Mijn videokaart is een Viper 770 en die heb ik aan de praat gekregen met de nvidia-glx-legacy drivers (direct rendering: Yes :D)
Nu zie ik een wildgroei aan how-to's voor Beryl maar zit met 2 kleine vraagjes:

1) Bij welke basis begin ik? Moet ik XGL of AIGLX of de nieuwste beta Nvidia drivers installeren? (en waarom: waarom XGL of AIGLX???)
2) Welke how-to is dan in mijn geval het beste? Zo te lezen hoef ik nl. als ik XGL of AIGLX of de nieuwste Nvidia beta drivers alleen maar wat repositories toe te voegen en Beryl te installeren?!

Nozem

  • Gast
Kort Beryl vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/07, 13:44:44 »
Hoi Paul,

voor zover ik weet kan de in Edgy ingeboude versie van AIGLX alleen worden gebruikt op Nvidia-kaarten die geen gebruik maken van de legacy drivers. Sterker nog, je zult daarvor zelfs vrij nieuwe beta-drivers moeten gebruiken. Ik denk dat een combi van Beryl en XGL daarom de enige optie is, wat op zich helemaal niet verkeerd is.

Hoewel ik geen ervaring heb met het installeren van deze combinatie en legacy-drivers heb je wellicht wat aan deze link.

Succes!

P@ul

  • Gast
Kort Beryl vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/07, 13:52:09 »
Bedankt voor je reactie Nozem! Ik had al zo'n vermoeden dat ik AIGLX waarschijnlijk niet kon draaien maar kon zo gauw nergens vinden wat wel en niet ondersteund werd. Bedankt voor de to-do link. Zo te zien moet het niet zo moeilijk zijn om te installeren. Vanavond maar eens proberen :)

Nozem

  • Gast
Kort Beryl vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/07, 18:54:38 »
Ik hoop dat het lukt, want Beryl is gewoon best wel cool. Althans, als je sommige effecten een beetje aanpast na de installatie, maar dat is natuurlijk heel subjectief. Misschien heb je in dat kader nog wat aan dit topic.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Kort Beryl vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/07, 19:15:24 »
Verwacht natuurlijk niet teveel met een Viper 770 want dat ding is oeroud :) is een Nvidia TNT2 model, vermoedelijk heeft die geen ondersteuning voor "non power of two textures" en dan werkt beryl zoiezo niet
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

P@ul

  • Gast
Kort Beryl vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/07, 21:02:26 »
Citaat van: profoX
Verwacht natuurlijk niet teveel met een Viper 770 want dat ding is oeroud :) is een Nvidia TNT2 model, vermoedelijk heeft die geen ondersteuning voor "non power of two textures" en dan werkt beryl zoiezo niet
Inderdaad profoX ik krijg die melding. Jammer maar helaas. Ik ging er vanuit ondanks deze kaart ik het wel zou kunnen draaien omdat ik vroeger ook 3D spellen hierop speelde.

Nu alles maar uninstallen. Wellicht doe ik nog eens een poging op m'n PiV systeem met een ati radeon 9800. Misschien dat het daar vlekkenloos op draait. Maar daarvoor moet ik eens uitvogelen hoe ik een mooie dualboot kan maken van Windows XP en Ubuntu. Nadeel van Ubuntu vind ik wel dat ik alles niet echt lekker terug kan vinden in Nautilus. Bijv. waar zijn de mappen voor programma's etc. Zo zoek ik me nog steeds rot waar de map van beep zit voor het netjes installeren van themes. Maar goed, ik leer steeds meer zo :D

Nozem

  • Gast
Kort Beryl vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/07, 21:10:20 »
Ten aanzien van die dualboot: Als je Ubuntu installeert op een PC waar Windows al op zit wordt er automatisch een boot-menu voor je aangemaakt zodat je kan kiezen.

P@ul

  • Gast
Kort Beryl vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/07, 21:47:19 »
Okay, dat klinkt veelbelovend.

Stel ik deel mijn schijf in en maak bijv. een partitie van 10 gig voor Ubuntu etc.
Tijdens de installatie van Xubuntu en Ubuntu merkte ik dat Ubuntu 2 of 3 partities gebruikt...komen deze in een standaard extended-dos partitie (zoals in het voorbeeld die van 10 gig) of komen die er naast.

Dus met andere woorden wordt dan de tweede partitie opgedeeld in 3 stukken of komt er naast de primaire partitie van Xp nog 3 er naast (dus in totaal 4?!)

V.B.

C:\ -> Win XP
D:\ -> Ubuntu (met daarin de 2 a 3 linux partities)

of

C:\  -> Win XP
D:\ -> Ubuntu 1
E:\ -> Ubuntu swap

Nozem

  • Gast
Kort Beryl vraagje
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/08, 07:12:49 »
Ze komen ernaast, zoals in je tweede voorbeeld. Althans bij mij. :)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Kort Beryl vraagje
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/08, 14:00:50 »
Ernaast, ja, want het zijn aparte partities. Maar Windows XP kan geen ext3 partities inlezen/beschrijven zonder een extra tool, zoals www.fs-driver.org daarmee kan je wel je ext2 en ext3 partities aankoppelen onder windows xp :)

Wat beep media player betreft, open gewoon bij opties het skins menu en sleep een skin (een .wsz bestand normaal gezien) in het venstertje :)

OF: ga naar je persoonlijke map in nautilus en klik op Beeld -> Verborgen bestanden weergeven (CTRL+H sneltoets) en ga in de map .bmp/Skins
en daar kan je het .wsz bestand ook plakken
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Xano

  • Gast
Kort Beryl vraagje
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/08, 18:21:39 »
Jaahaaa, hier ben ik weer, na een maand of twee afwezig geweest te zijn (andere dingen dan Linux hadden voorrang).

Ik wil Beryl ook proberen. Klopt het inderdaad dat het niet goed samen werkt met AIGLX? XGL gaat hier namelijk niet draaien (integrated Intel).

P@ul

  • Gast
Kort Beryl vraagje
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/08, 18:27:09 »
Citaat van: Xano
Jaahaaa, hier ben ik weer, na een maand of twee afwezig geweest te zijn (andere dingen dan Linux hadden voorrang).

Ik wil Beryl ook proberen. Klopt het inderdaad dat het niet goed samen werkt met AIGLX? XGL gaat hier namelijk niet draaien (integrated Intel).
Ik verwacht dat dat dan ook niet gaat lukken. AIGLX is weer nieuwer en vereist de laatste drivers.

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Kort Beryl vraagje
« Reactie #12 Gepost op: 2006/11/08, 19:08:42 »
Als AIGLX kan draaien op je computer (hangt van je hardware af) is het volgensmij beter om die te gebruiken dan XGL. Zie http://wiki.beryl-project.org/index.php/Install/Ubuntu voor de verschillende mogelijkheden.

P@ul

  • Gast
Kort Beryl vraagje
« Reactie #13 Gepost op: 2006/11/08, 19:45:20 »
Beste is om hier eens te kijken:

http://www.freesoftwaremagazine.com/node/1797

Zo te zien moet ik mijn woorden terug nemen, zo te lezen ondersteunt AiGLX wel intel kaartjes...