Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: w7 en ubuntu samen gebruiken  (gelezen 4350 keer)

Offline katraus

  • Lid
w7 en ubuntu samen gebruiken
« Gepost op: 2010/12/29, 08:28:13 »
Ik heb een recente pc waarop windows 7 staat geinstalleerd. De computer wordt hier thuis gebruikt door mijn 2 kinderen die er vooral spelletjes opspelen en you tube gebruiken. Mijn man dan weeral voor op het internet te gaan . Ik zelf gebruik liever ubuntu. Nu komt mijn vraag. Vermits bv s'morgens mijn dochter erop zit en dus w7 gebruikt en dan bv een paar uur later mijn zoon erop gaat om spelletjes te spelen en ik daarna erop wil, wil ik dus liever linux hebben. Is er een manier om dit op te lossen? Wil w7 er laten opstaan voor mijn kinderen . Dacht dat als ik een dual-boot doet telkens mijn pc opnieuw moet opstarten om dan te kunnen wisselen tussen w7 en ubuntu. Welke oplossingen zijn er hiervoor? Virtualbox? Iets anders?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: w7 en ubuntu samen gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/29, 09:35:03 »
Virtualbox is een oplossing, maar het OS dat onder Virtualbox loopt is zeker veel trager, dan wanneer het gewoon is geïnstalleerd.
Dualboot is (en blijft) toch de mooiste oplossing.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HarzG

  • Lid
Re: w7 en ubuntu samen gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/29, 09:36:53 »
... in aanvulling op de reactie van Ron ...

Bovendien is er een kans dat er aanpassingen nodig zijn in het veiligheidsbeleid van Windows 7 om een applicatie zoals Virtualbox ook toegang tot het internet te geven. Hier weet ik vrijwel niets van, misschien kunnen de Windows-gebruikers hierover iets zeggen.

Omdat een moderne pc binnen ca. 2 minuten kan rebooten (Windows afsluiten, Linux starten), zou ik een gewone dualboot-installatie kiezen.
Voordat je hieraan begint, zou je een afbeelding van Gparted hier kunnen plaatsen voor een advies over de huidige en de nieuwe indeling van de harde schijf. (Deze afbeelding kan met een live-CD gemaakt worden.)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline katraus

  • Lid
Re: w7 en ubuntu samen gebruiken
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/30, 09:13:11 »
Bedoel je dan een afbeelding plaatsen op mijn bureaublad van w7? Staat dit ook niet op de live-cd van ubuntu ?Moet ik dan de iso branden op een schijf en daarna bij ubuntu terug gebruiken?


Re: w7 en ubuntu samen gebruiken
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/30, 09:34:24 »
gewoon de live-cd erin.
de pc opstarten op cd en als wijst zichzelf.

nu weet ik niet of windows7 daar heel blij mee is.
dat zou je even op dit forum moeten kijken.

ik weet dat win7 niet blij is als de hardeschijf indeling zomaar verandert.

anders gebruik je toch ubuntuPUPPY op een usb-stick 8)
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline HarzG

  • Lid
Re: w7 en ubuntu samen gebruiken
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/30, 12:47:21 »
@katraus - wat ik bedoel:
Windows Vista en 7 gaan op een "eigenzinnige" manier met de harde schijf om. Verder zijn er nog indelingen die door de producent van de computer worden gemaakt voor bepaalde herstelopties. Om te voorkomen dat door de installatie van Ubuntu een probleem voor Windows ontstaat, heb ik voorgesteld dat je hier in het forum een afbeelding laat zien van je huidige schijfindeling.

Deze afbeelding kan je maken door:

1. een Ubuntu live-CD te maken (van Ubuntu 10.04 LTS)

2a. de live-CD te starten en met het menu "System"->"Administration"->"GParted" te kijken hoe de indeling eruit ziet
Je kan dan op Alt-PrtScr drukken en je ziet een scherm om de afbeelding "Screenshot-GParted.png" op je desktop te bewaren (save drukken).
Afbeeldingen kunnen niet direct in een bericht geplaatst worden. Hiervoor moet een externe site gebruikt worden en vervolgens een link naar deze afbeelding in je bericht geplaatst worden.  
... vandaar 2b  - dat gaat sneller en kan zonder externe site gedaan worden

2b. je kan ook een terminal openen via "Applications"->"Accessories"->"Terminal" en daar de opdracht fdisk -l uitvoeren.
De tekst die je te zien krijgt, kan je met de muis selecteren, op Ctrl-Shift-C drukken en dan deze tekst hier plaatsen. Deze tekst uit de terminal moet dan tussen zogenaamde codeblokken staan. Anders is het niet goed leesbaar ("verspringende" regels enzo). Om dat te doen, kan je de tekst tussen speciale tekens plaatsen. Hiervoor klik je eerst op het #-icoontje boven je bericht en plaatst dan je tekst tussen deze code-blokken.

Als je huidige indeling op deze manier inzichtelijk is, kan je een advies krijgen over de manier waarop je Ubuntu naast Windows op de harde schijf krijgt.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/30, 12:49:40 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Jarfish

  • Gast
Re: w7 en ubuntu samen gebruiken
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/30, 20:31:23 »
Een andere oplossing is Ubuntu installeren in Windows zelf via wubi. Wubi staat op iedere Ubuntu CD (ook de gedownloade) Iedere Ubuntu distro heeft zijn eigen wubi

In het volgende filmpje zie je installatie van Ubuntu 10.04 met Wubi

http://www.youtube.com/watch?v=L88GRihyqZc

Bron/auteur: This week in Linux

Ik heb Kubuntu 10.10 geinstalleerd op deze manier. Het is kinderspel  =D Het voordeel is dat de computer meestal opstart naar Windows door een Windowsachtige Grub. Handig als je veel Windows nodig heeft en niet pardoes in linux komt (school in mijn geval) Als je Linux kiest gaat ie naar de traditionele linux grub.

Offline katraus

  • Lid
Re: w7 en ubuntu samen gebruiken
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/01, 10:55:08 »
Ik heb de live-cd ingestoken en normaal gezien krijg je toch dat je het naast windows kan zetten maar duidelijk bij windows 7 gaat dit niet en zegt hij het zelfs niet. Ik neem aan dat je dan handmatig moet partioneren. Ik krijg dan deze gegevens

                type                      grootte MB                        gebruikt MB
/dev/sda1   ntfs                      104                                   35
/dev/sda2   ntfs                      706024                              41758
/dev/sda3   ntfs                      42949                                8205
/dev/sda4   ntfs                      1074                                  358


Hoe kan ik er dan ook voor zorgen dat ik mijn bestanden zowel in linux als windows kan gebruiken? Moet ik dan mounten de schijf van windows en ook in windows een mount doen ?

sorry voor al mijn vragen maar ben hier een echte leek in.

Offline heir4c

  • Lid
Re: w7 en ubuntu samen gebruiken
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/01, 11:44:45 »
katraus, je hebt reeds 4 partities. Er kunnen maar 4 primaire partities in totaal gemaakt worden. Maar je kan van één van die partities een extended maken en dan kan je daarin meerdere logische partities aanmaken.
Je moet eerst de recovery van windows backuppen en dan die partitie verwijderen.
Er is hier een topic over waar een hele uitleg over is, maar ik vind die op dit moment niet direct. (iemand die het wel weet?)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline katraus

  • Lid
Re: w7 en ubuntu samen gebruiken
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/01, 12:02:26 »
bedankt maar als er iemand is die hier meer kan over uitleggen zou heel leuk zijn want ik ken er niet genoeg van om dit zomaar te doen .


Offline heir4c

  • Lid
Re: w7 en ubuntu samen gebruiken
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/01, 12:10:50 »
Ik heb het gevonden. Lees het eens aandachtig door want het is een beetje chaotisch maar alles staat er wel in uitgelegd:
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/geen-dual-boot-optie-bij-installeren/

In het kort:
Er zijn dus 4 partities in ntfs bij jou.
Eén ervan moet je verwijderen en er lege ruimte van maken. Dat moet je doen met de recovery partitie van windows.
Daar moet je dan een extended (uitgebreide) partitie van maken waarin je dan ubuntu kan installeren en dan word daarin een logische partitie aangemaakt voor de / (root-partitie) en een swap.
Maak wel eerst een backup van die recovery partitie van windows, zodat je die later nog kan hergebruiken indien nodig.

Maak misschien ook eerst een screenshot van je HD via gParted (in de liveCD Staat die onder Systeem>Beheer>Partitiemanager).
Zo kunnen we zien hoe het momenteel is.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/01, 12:19:20 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline katraus

  • Lid
Re: w7 en ubuntu samen gebruiken
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/01, 21:10:37 »
zal zien dat ik morgen dat van gparted kan doen en zal ik de snapshot hier posten. Gebruik nu ubuntu dan maar eventjes in vmware. Dit programma ken ik al.

Offline TommieW

  • Lid
Re: w7 en ubuntu samen gebruiken
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/02, 10:31:44 »
Die 100MB partitie was bij mij ook een irritant iets. In de 100MB partitie stonden bij mij  de "Boot" bestanden van windows 7 (ik weet even niet zo snel een andere naam daar voor).

Gewoon van de Ubuntu CD opstarten, kiezen voor "uitproberen" en vervolgens ALLE mappen en bestanden van de 100MB partitie (sda1) naar de C: zetten. (Waarschijnlijk sda2)
(System -> Administration -> GParted. Kan je herkennen aan de schijfgrootte wat de C Partitie is.)

Start GParted op.
Maak u er zeker van dat de bestanden van de 100MB partitie op de C: staan.
Verwijder de 100MB partitie.
Rechtsklik op de C: (waarschijnlijk sda2), klik dan op Manage Flags. Klik in het schermpje wat op gekomen is, "boot" aan.

Ubuntu gaat uiteraard niet passen op die 100Mb partitie, maar u kunt nu wel de C: kleiner maken. En op die overgebleven ruimte een partitie maken en daar Ubuntu op zetten.

Veel succes. Deze methode werkt bij mij in ieder geval wel.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/02, 10:34:24 door TommieW »

Offline HarzG

  • Lid
Re: w7 en ubuntu samen gebruiken
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/02, 12:12:08 »
Verwijder de 100MB partitie.
Rechtsklik op de C: (waarschijnlijk sda2), klik dan op Manage Flags. Klik in het schermpje wat op gekomen is, "boot" aan.
...
Veel succes. Deze methode werkt bij mij in ieder geval wel.
De 1e partitie is een boot-partitie die nieuw is (volgens mij vanaf Vista). Deze boot-partitie heeft Windows nodig. Als iemand ooit Linux verwijdert, dan moet een andere bootmanger ervoor zorgen dat Windows kan worden gestart.

Waarschuwing:
Ik zou deze boot-partitie ook om andere reden niet zomaar verwijderen. De herstel-operaties die "vanaf fabriek" op de pc geïnstalleerd zijn, zoeken bij beschadigingen van Windows je systeem op de verkeerde partitie en werken hierdoor waarschijnlijk niet meer.
Als iemand nieuw is met Linux/Ubuntu en dingen worden uitgeprobeerd, dan kan een Linux-systeem ook beschadigd raken. Er zijn voorbeelden in het forum waar dat gebeurde. Is een boot-partitie of een recovery-partitie verwijderd, dan vervallen sommige herstelopties. Het is dan waarschijnlijk niet meer mogelijk met een Windows-CD van de pc om de master boot record MBR te repareren. Ook deze optie verdwijnt waarschijnlijk als de boot-partitie wordt verwijderd.

Voordat een partitie verwijderd wordt, moet eerst duidelijk zijn op welke manier de gebruiker na de wijzigingen met de pc wil werken en of iemand wel/geen belang heeft bij de Windows-herstelprogramma's. Pas hierna kan een advies gegeven worden "wat kan gekopieerd, wat kan verwijderd worden".
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline heir4c

  • Lid
Re: w7 en ubuntu samen gebruiken
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/02, 12:18:57 »
HarzG +1
Ik zou ook die boot partitie niet verwijderen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline HarzG

  • Lid
Re: w7 en ubuntu samen gebruiken
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/02, 13:10:44 »
Ik krijg dan deze gegevens

                type                      grootte MB                        gebruikt MB
/dev/sda1   ntfs                      104                                   35
/dev/sda2   ntfs                      706024                              41758
/dev/sda3   ntfs                      42949                                8205
/dev/sda4   ntfs                      1074                                  358
sorry voor al mijn vragen maar ben hier een echte leek in.

heir4c heeft je al een paar tips gegeven.

Ik probeer een paar opmerkingen die in de link van de forumberichten staan te "verspreektalen".

Op een harde schijf kunnen maximaal 4 zog. primaire partities worden gemaakt. Windows werkt vrijwel overal met alleen primaire partities.
Op de pc staan 4 partities waarvan mij de functies nog niet duidelijk zijn. De partities 1 en 2 zijn duidelijk: boot-partitie en Windows-systeempartitie.
Globaal is mijn advies om de partitie sda2 te verkleinen en de laatste 2 partities te verplaatsen naar een ander deel van de harde schijf. Dat deel is een "uitgebreide" partitie waarin zog. logische partities kunnen worden aangemaakt. In de "uitgebreide" partitie kunnen veel meer dan de oorspronkelijke "maximaal 4" partities staan.

Het huidige plaatje is sda1, sda2, sda3, sda4.
Het doel is een situatie met sda1, sda2 (Win C:), (sda3 = "uitgebreide", die wordt net getoond), sda5 (Win D: heette hiervoor sda3), sda6 (Win E: heette hiervoor sda4), sda7 (Ubuntu), sda8 (swap = extra geheugen voor bijv. stand-by/slaapstand).

Omdat je de bestanden met Windows wilt delen, kan je in principe werken met een Ubuntu-partitie van 20-30GB. Hiermee kan je later nog dingen uitproberen aan nieuwe programma's en ook (tijdelijk) een paar video's bewaren. De grote data-hoeveelheden staan op een Windows-partitie en kunnen daar door jou en de anderen aan de pc worden gezien. Om te vermijden dat data worden geschreven die je onder Windows niet kan zien, moeten de Ubuntu-programma's worden geïnformeerd via "links" waar de data moeten staan (kan later worden gedaan).

Voor het gebruik van programma's met Ubuntu is het in principe mogelijk dat je met dezelfde profielen voor internet/mail (Firefox en Thunderbird) onder Windows en onder Ubuntu kan werken. (Ik heb dat vroeger met Windows 98 gedaan.) Maar een bekende filosoof heeft gezegd "Elk nadeel heb z'n voordeel." Dat is andersom ook waar en de profielen kunnen beschadigd raken door bijv. een virusscanner of problemen met de toegekende rechten. Als je dat wilt doen met dezelfde profielen, moet goed over de manier van werken worden nagedacht.

De swap-partitie kan klein zijn (zoals bij mij 500MB) als je die verder niet nodig hebt voor pauze/slaapstand-opties van de pc. Als je die wel wilt gebruiken, moet deze partitie een grootte hebben van ca. 2x je werkgeheugen. Daarin worden alle geopende programma's en bestanden tijdelijk gestort als de stand stand-by-functies gebruikt worden. Als je deze partitie te klein maakt en wel de pauze/slaapstand-opties zou gebruiken, kan je data kwijtraken die niet meer in deze tijdelijke bewaarplaats passen.

En nu de vragen:
1. Wat staat op de laatste 2 partities en kan je de laatste ook zien met Windows als bijv. E: "Recovery" (of is die verborgen)?
2. Hoeveel werkgeheugen heeft je pc?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline katraus

  • Lid
Re: w7 en ubuntu samen gebruiken
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/11, 09:48:29 »
Ik heb eens gezien bij gparted (cd ingestoken en vervolgens ubuntu uitproberen/gparted gedaan). Ik kreeg dit dan als informatie.

                                       label                     size                           Used             Unused 
-----------------------------------------------------------------------------------------------         
sda1               ntfs                                       100.00 MiB                  33.59 MiB       33.59 MiB
sda2               ntfs             boot                     657.54 GiB                  46.17 GiB       611.37 GiB
sda3               ntfs             recovery                40.00 GiB                    7.64 GiB        32.36 GiB
sda4               ntfs                                         1.00 GiB                     341.92 MiB     683.08 MiB


Als ik in windows naar computerbeheer gaat , krijg ik het volgende (gebuik nu ubuntu via vmware)

Volume         type           bestandssys      Status                                                                                Capaciteit      Vrije ruimte       %
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                Standaard                            in orde(OEM-partitie)                                                             1,00 GB          1,00 GB          100
                standaard       ntfs                in orde (Systeem, Actief primaire partitie)                                   100 MB         62 MB            62
boot (C:)    standaard      ntfs                 in orde (Opstarten, Wisselbestand,crashdump,primaire partitie)       657,54 GB     611,34 GB       93
recovery(D:)   standaard  ntfs                 in orde (primaire partitie)                                                         40,00 GB       32,34 GB         81


Het ram geheugen van mijn pc is 3,00 GB waarvan 2,87 Gb beschikbaar is.

Hopelijk weet je nu genoeg.
       
 

Offline HarzG

  • Lid
Re: w7 en ubuntu samen gebruiken
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/11, 16:44:47 »
gparted           label                                        size                           Used             Unused 
-----------------------------------------------------------------------------------------------         
sda4               ntfs                                         1.00 GiB                     341.92 MiB     683.08 MiB

Windows  Computerbeheer

Volume         type           bestandssys      Status                                                                                Capaciteit      Vrije ruimte       %
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                Standaard                            in orde(OEM-partitie)                                                             1,00 GB          1,00 GB          100

Ik zie dat er vreemde verschillen getoond worden tussen GParted en Computerbeheer.

De partitie heeft geen driveletter in Windows en wordt als "niet geformatteerd" getoond.
Over dezelfde partitie vertelt GParted dat daarvan 342MB in gebruik zijn en dat het om een NTFS (dus geformatteerde) partitie gaat.

Wie van de geachte forumleden kent dat verschijnsel en kan vertellen wat dat betekent? Kan deze OEM-partitie zomaar verwijderd worden?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline katraus

  • Lid
[opgelost] Re: w7 en ubuntu samen gebruiken
« Reactie #18 Gepost op: 2011/01/25, 11:57:13 »
Heb er windows vollledig weg gedaan en elke ubuntu staat er nu op.

Re: w7 en ubuntu samen gebruiken
« Reactie #19 Gepost op: 2011/01/25, 13:28:45 »
info over de OEM partitie: http://support.microsoft.com/kb/875418

het is normaal dat windows die al vrij beschouwd aangezien er geen driveletter is
Windows, the only virus with manual and recovery disk
Proud Ubuntu 14.04 gebruiker
Laptop: i5 + 4 gb ram & ati radeon hd5600 (17")/ 2*500Gb