Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat als windows open source wordt  (gelezen 1379 keer)

Wat als windows open source wordt
« Gepost op: 2015/04/04, 11:38:20 »
Microsoft is er van overtuigd dat Windows ooit open source zal worden en dat kan binnen de 3 a 5 jaar gebeuren. Wanneer die beslissing is genomen zal het heel snel zijn dat Windows als open source wordt uitgebracht. Ik vind dat heel fijn nieuws, want de software makers zullen verplicht zijn om hun software ook open source te maken, Denk aan tomtom en adobe photoshop bijvoorbeeld. Dat zal dus ook vast op Linux kunnen draaien. 

Maar wat denken jullie daarover? Zou dit niet slecht nieuws betekenen voor alle Linux distributies? Immers zal er nog maar 1 voordeel overblijven en dat is dat het gratis is.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat als windows open source wordt
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/04, 11:48:28 »
Microsoft is er van overtuigd dat Windows ooit open source zal worden en dat kan binnen de 3 a 5 jaar gebeuren.
Bron?

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Wat als windows open source wordt
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/04, 12:02:32 »
Open Source gaat niet over kostprijs. Ooit zijn kogellagers uitgevonden en je vindt ze in elke fiets en elektromotor. De toekomstige ontwikkelingen niet remmen, dat is wat open source (voor mij) betekent.

De bestaande licenties van Microsoft, Apple en Adobe verbieden je wijzigingen aan te brengen. Dat kan je je voor Linux niet eens voor stellen, zoveel keuze er bv. is aan desktop werkomgevingen.

De wijzigingen moeten wel voldoen aan een bepaalde standaard om veilig te kunnen zijn. Dat betekent samenwerken met de vele partijen die hier bij  betrokken zijn. En natuurlijk bepaalde regels opstellen en handhaven die voor elke een samenleving gebruikelijk zijn.

Oh, ik geloof dat ik hier een utopie beschrijf. / ironisch.

offtopic: Die avatars beschrijven de wereld op z'n kop.  :laugh:

Offline Bloom

  • Lid
Re: Wat als windows open source wordt
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/04, 12:06:50 »
Ik neem aan dat het over dit gaat: http://tweakers.net/nieuws/102286/topman-microsoft-noemt-opensource-windows-zeker-een-mogelijkheid.html

Maar Microsoft heeft al vaker warm en koud geblazen over open source. Windows open source maken zie ik echt niet gebeuren om een aantal redenen:
(1) mogelijke 'class action suits' tegen Microsoft voor alle gebreken in Windows waar al die jaren niks aan gedaan is;
(2) hackers en malware-auteurs zullen dit verwelkomen want in de broncode kunnen ze nog meer ideeën opdoen voor slechtheden;
(3) het zal geen enkele inpact hebben op het succes van Linux - zeker bij servers en cloudsystemen - vermits ook een openbronversie van Windows niet veiliger of performanter zal zijn dan de huidige gesloten versie.
(4) wellicht wil Microsoft niet riskeren dat de wereld kan zien hoe slecht die code van Windows nu eigenlijk is, bovendien zal het bedrijf ingebouwde stukjes spyware of door gebruikers ongewenste maar toch opgedrongen cloudintegegraties niet aan de buitenwereld willen prijsgeven.

Nu, Microsoft al decades kennende, mocht het bedrijf toch beslissen om Windows open source te maken, dan zal het wellicht om een mengeling van stukjes open en grote stukken gesloten code gaan. De licentie zal in elk geval beslist geen GPL worden, maar integendeel Microsoft alle rechten geven en de gebruiker nul komma nul.

Re: Wat als windows open source wordt
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/04, 12:45:27 »
Ik neem aan dat het over dit gaat: http://tweakers.net/nieuws/102286/topman-microsoft-noemt-opensource-windows-zeker-een-mogelijkheid.html

Maar Microsoft heeft al vaker warm en koud geblazen over open source. Windows open source maken zie ik echt niet gebeuren om een aantal redenen:
(1) mogelijke 'class action suits' tegen Microsoft voor alle gebreken in Windows waar al die jaren niks aan gedaan is;
(2) hackers en malware-auteurs zullen dit verwelkomen want in de broncode kunnen ze nog meer ideeën opdoen voor slechtheden;
....

Maar het tweede punt geldt dan toch ook voor Linux en Open Source ? Maar hackers en malware-architecten laten misschien doelbewust Linux gerust, wegens geen monopolie dat moet doorbroken worden.

Persoonlijk zou ik het logisch vinden dat Microsoft haar architectuur verandert en gewoon overgaat op een Linux-architectuur (waar ze trouwens aan de kernel mee programmeren). Moest ik CEO zijn daar in Redmond had dat al sinds W8 al een feit geweest zijn.
De huidige "nieuwe" Windows zit nog vol met spul van nota bene W95 (!!!) in het register.
Dit kan je moeilijk nog ernstig nemen zo'n luiheid.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline JvH

  • Lid
Re: Wat als windows open source wordt
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/04, 12:48:46 »
Citaat
Ik vind dat heel fijn nieuws, want de software makers zullen verplicht zijn om hun software ook open source te maken, Denk aan tomtom en adobe photoshop bijvoorbeeld. Dat zal dus ook vast op Linux kunnen draaien.
Waarom zouden ze dat moeten? Voor Linux heb je toch ook gesloten software?

Offline koos4401

  • Lid
Re: Wat als windows open source wordt
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/04, 13:26:45 »
De titel van dit topic doet mij denken aan de vraag "What of hell freezes over?" Daarmee is mijn idee over een antwoord wel te begrijpen, denk ik zo maar.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Nero

  • Lid
Re: Wat als windows open source wordt
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/04, 13:41:06 »
Maar het tweede punt geldt dan toch ook voor Linux en Open Source ? Maar hackers en malware-architecten laten misschien doelbewust Linux gerust, wegens geen monopolie dat moet doorbroken worden.
Denk je echt dat cyber-criminelen zulke ethische overweging maken? Linux is gewoon inherent veiliger, en dus moeilijker aan te vallen dan Windows.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat als windows open source wordt
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/04, 14:55:36 »
Dat Windows opensource zou kunnen worden, is geen uitlating van Microsoft, maar een uitlating van één directie lid.
m.i. een storm in een glas water, ik geloof het pas, wanneer ik het zie.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Wat als windows open source wordt
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/04, 14:56:39 »
(2) hackers en malware-auteurs zullen dit verwelkomen want in de broncode kunnen ze nog meer ideeën opdoen voor slechtheden;

Maar het tweede punt geldt dan toch ook voor Linux en Open Source ? Maar hackers en malware-architecten laten misschien doelbewust Linux gerust, wegens geen monopolie dat moet doorbroken worden.
Dat is niet zo. Microsoft haalt zelf geregeld en graag aan dat Windows alleen maar zo vaak aangevallen wordt, omdat het nu eenmaal het populairste besturingssysteem is. Op de desktop wel, ja. Maar bij servers is Windows ook het meest aangevallen systeem terwijl het daar helemaal niet het populairste is. 99% van alle websites op deze planeet draaien immers op LAMP (Linux, Apache, Mysql, Php).
De reden van alle aanvallen heeft te maken met de architectuur. Men valt Windows aan omdat het daar KAN, de architectuur staat malware en allerlei andere aanvallen toe. Die van Linux niet.
Dus of iets open source is of niet, maakt daarbij niks uit.

Persoonlijk zou ik het logisch vinden dat Microsoft haar architectuur verandert en gewoon overgaat op een Linux-architectuur (waar ze trouwens aan de kernel mee programmeren). Moest ik CEO zijn daar in Redmond had dat al sinds W8 al een feit geweest zijn.
De huidige "nieuwe" Windows zit nog vol met spul van nota bene W95 (!!!) in het register.
Dit kan je moeilijk nog ernstig nemen zo'n luiheid.
En dat mag dan logisch zijn, maar het grote probleem voor Microsoft is dat zo'n nieuwe architectuur de nieuwe Windows meteen en compleet incompatibel zou maken. Alle bestaande software en drivers zou dan opnieuw gecompileerd moeten worden en vaak ook aangepast voor dat nieuwe systeem. Microsoft vertrouwt er kennelijk niet op dat dat ook zou gebeuren en daarom moet elke nieuwe Windows altijd alle software van de vorige kunnen draaien. Met de snelheid en de hoeveelheid geheugen en harde-schijfruimte in moderne computers vind ik zelf dat Microsoft de stap echt wel zou kunnen wagen. Ze zouden een virtuele machine met een "legacy Windows" kunnen meeleveren om "legacy software" te kunnen draaien todat de producent daarvan een nieuwe versie gemaakt heeft.
Maar ook dit durft Microsoft kennelijk niet. Nochtans hebben ze een goed voorbeeld: Apple! Apple heeft voor de Mac al drie keer het onderliggende hardwareplatform grondig verandert en bij de laatste keer zelfs het hele besturingssysteem. Apple heeft de softwareproducenten en hardwarefabrikanten gewoon ruim op voorhand alle benodige informatie gegeven en zelf in het nieuwe systeem oplossingen zoals emulatie en later virtualisatie voorzien om de software voor het vorige platform nog te kunnen draaien in het nieuwe.
En dat heeft zijn vruchten afgeworpen, want Apple is bij mijn weten geen enkele klant kwijtgeraakt bij de platformwijzigingen. Wie met Apple werkte, bleef dat doen.

Microsoft heeft wellicht niet de luxe om lang te talmen. Naarmate er meer en meer grote applicaties naar de cloud verhuizen, heeft dat tot gevolg dat de afhankelijkheid van één specifiek desktop-OS afneemt. Dat schept wel degelijk kansen voor Linux met emulatie of virtualisatie voor "legacy Windows apps". Er moeten alleen hardwarefabrikanten zijn die die stap durven zetten, want zolang Windows voorgeïnstalleerd en meegeleverd wordt zal dat dominant blijven en maken andere desktopbesturingssystemen minder dan 2% van de markt uit.
Pas als de computerfabrikanten eindelijk eens het juk van Microsoft van zich af gooien en effectief computers op de markt brengen met Linux voorgeïnstalleerd en ook voorgeïnstalleerd emulatie en/of virtualisatie voor bepaalde Windows software die nodig zou zijn, kan dat tij eens keren.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Wat als windows open source wordt
« Reactie #10 Gepost op: 2015/04/04, 15:49:09 »
Dat Windows opensource zou kunnen worden, is geen uitlating van Microsoft, maar een uitlating van één directie lid.
m.i. een storm in een glas water, ik geloof het pas, wanneer ik het zie.

Ja, dat denk ik ook als ik het commentaar op Tweakers.net lees van the_stickie:
http://tweakers.net/nieuws/102286/topman-microsoft-noemt-opensource-windows-zeker-een-mogelijkheid.html?showReaction=7602493#r_7602493

Citaat
Hij heeft naam gemaakt met zijn eigen bedrijf sysinternals en trad bij Microsoft in dienst toen Microsoft sysinternals kocht. Bill Gates gaf destijds toe dat Mark Windows al beter kende voor hij bij Microsft kwam dan Bill zelf ooit zou doen.

 Zijn boek, winternals, is een unieke blik onder de motorkap van Windows. Zijn praatjes zijn,over welk onderwerp ook, vaak de diepgravendste en tegelijk begrijpbaarste.

Mark heeft ook eerder al inzage gegeven in de Microsoft keuken, en langs de andere kant ook spreekbuis geweest voor eerdere proefbalonnetjes. Toch verteld Mark eerder zijn eigen mening dan die van de enterprise. Dat Mark voorstander is van open source is dan ook geen geheim.

FrSu

  • Gast
Re: Wat als windows open source wordt
« Reactie #11 Gepost op: 2015/04/04, 16:08:56 »
Het kan me eigenlijk niet echt boeien. Ik zie wel. Ik mis Win niet, heb er alleen mee op mij werk te maken, helaas....

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wat als windows open source wordt
« Reactie #12 Gepost op: 2015/04/04, 16:29:42 »
(2) hackers en malware-auteurs zullen dit verwelkomen want in de broncode kunnen ze nog meer ideeën opdoen voor slechtheden;
Andersom kunnen andere bedrijven, overheden, onafhankelijke onderzoekers en hobbyisten ook zaken opmerken die Windows veiliger kunnen maken. Dit is toch een voordeel van open source?
(4) wellicht wil Microsoft niet riskeren dat de wereld kan zien hoe slecht die code van Windows nu eigenlijk is, bovendien zal het bedrijf ingebouwde stukjes spyware of door gebruikers ongewenste maar toch opgedrongen cloudintegegraties niet aan de buitenwereld willen prijsgeven.
Microsoft wil graag laten zien dat het juist goede code is zeker geen ingebouwde spyware of opgedrongen cloudintegratie bevat.  :P
Overigens, veel gebruikers waarderen de huidige Microsoft cloud integratie zoals Onedrive en Office.com (en ervaren dit niet als ongewenst of opgedrongen).
99% van alle websites op deze planeet draaien immers op LAMP (Linux, Apache, Mysql, Php).
Wel eens gelezen dat het aandeel van andere websites (waaronder Windows Server) groter is dan 1%. Maar eigenlijk niet relevant, een goed geconfigureerde en professioneel beheerde webserver is niet te vergelijken met de desktop van een onschuldige gebruiker met administrator/sudo rechten.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/04, 16:53:07 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Wat als windows open source wordt
« Reactie #13 Gepost op: 2015/04/04, 19:43:52 »
Vraag ik me af hoe het dan moet met het verdienmodel van microsoft. Microsoft failliet dan? Zwaar inkrimpen?
Ik geloof nooit dat een bedrijf met miljarden aan omzet en winst zichzelf op gaat geven. Het marktaandeel dwingt daar nog lang niet toe.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/04, 19:45:35 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wat als windows open source wordt
« Reactie #14 Gepost op: 2015/04/04, 21:43:15 »
Vraag ik me af hoe het dan moet met het verdienmodel van microsoft.
Er is al meer gesproken over gratis Windows (upgrades, op kleine apparaten) wat past in de verschuiving naar (betaalde) diensten.

Microsoft wil meer verdienen aan diverse (cloud)diensten. In plaats van Windows met Office koop je een (proef)abonnement op Office online (of Office 365) waarmee je hetzelfde (soms meer) kan. Het besturingssysteem op de desktop wordt minder belangrijk, Office in de cloud werkt ook met Ubuntu.  :P
In de ogen van Russinovich zou een opensourceversie van Windows Microsoft nog steeds veel geld kunnen opleveren, omdat het, net als Linux-bedrijven als Red Hat en Canonical, aanvullende support kan verkopen aan bedrijven en overheden. Daarmee zou Microsoft steeds meer uitgroeien tot een dienstverlenende onderneming, zeker als daar de diverse clouddiensten van het bedrijf bij worden opgeteld

Zelfs met een “vrije” Ubuntu desktop kan je afhankelijk (willen) worden van clouddiensten van commerciële partijen als Microsoft (Google, Amazon, Facebook, enz.)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Wat als windows open source wordt
« Reactie #15 Gepost op: 2015/04/04, 23:51:19 »
Microsoft wil meer verdienen aan diverse (cloud)diensten. In plaats van Windows met Office koop je een (proef)abonnement op Office online (of Office 365) waarmee je hetzelfde (soms meer) kan. Het besturingssysteem op de desktop wordt minder belangrijk, Office in de cloud werkt ook met Ubuntu.  :P

Ok, dat verduidelijkt wel het een en ander.
Laat maar dan. Cloud diensten heb ik het toch al niet op. Vooral bij zaken als boekhoudsoftware etcetera. Als je in conflict komt over slecht werk en een rekening niet betaald kunnen ze meteen de toegang sluiten en heb je zelf niets meer.
Nee laat mij maar lekker mijn bestandjes zelf beheren.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Wat als windows open source wordt
« Reactie #16 Gepost op: 2015/04/05, 13:53:04 »
Microsoft haalt zelf geregeld en graag aan dat Windows alleen maar zo vaak aangevallen wordt, omdat het nu eenmaal het populairste besturingssysteem is. Op de desktop wel, ja. Maar bij servers is Windows ook het meest aangevallen systeem terwijl het daar helemaal niet het populairste is. 99% van alle websites op deze planeet draaien immers op LAMP (Linux, Apache, Mysql, Php).

Het marktaandeel van Linux systemen t.o.v. andere besturingssystemen worden regelmatig uit de kast gehaald, zonder dat er enige vorm van realiteit in schuilt.

Bij een korte zoektocht op wikipedia trof ik onderstaande samenvatting aan, gebaseerd op recent gepubliceerde gegevens (2014) :  https://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_systems#Market_share_by_category

Je kan misschien vragen stellen over de herkomst en betrouwbaarheid van de gegevens, maar in een digitale wereld waar alles zeer bewegelijk is, is dit wel een welkom alternatief.

Desktop, laptop, netbook  - Dec 2014   
    1.34% (Ubuntu, etc.)   
    7.21% (OS X)      
    91.45% (7, 8, XP, Vista)

Server (web)  -  Sep 2014   
    36.72% (Debian, Ubuntu, CentOS, RHEL, Gentoo)   
    30.18% (FreeBSD, HP-UX, Solaris, OS X Server)      
    33.10% (W2K3, W2K8, W2K12)

Smartphone, tablet, handheld game console  -  Dec 2014   
    53.86% (Android)   
    31.10% (iOS)      
    1.87% (WP8, RT)   
    13.17%  (other)


Doe er je voordeel mee.