Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is een van mijn cores defect?  (gelezen 1287 keer)

Offline bart85

  • Lid
Is een van mijn cores defect?
« Gepost op: 2020/04/12, 15:08:19 »
Deze oude laptop is een dual core met 2 threads. In top zie ik enkel cpu0 en cpu1. Is een van mijn cores defect?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Is een van mijn cores defect?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/12, 15:16:02 »
Deze oude laptop is een dual core met 2 threads. In top zie ik enkel cpu0 en cpu1. Is een van mijn cores defect?

Nee, dat zijn ze allebei. De telling begint bij 0, want dat vinden nerds leuk.  =D

Offline bart85

  • Lid
Re: Is een van mijn cores defect?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/12, 15:18:09 »
Ik ben op mijn andere computer gewend dat cpu0, cpu1, cpu2 en cpu3 in beeld komen. 2 threads per core. 2 cores x 2 threads geeft 4. Dus nrs. 0, 1, 2 en 3.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Is een van mijn cores defect?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/12, 16:15:27 »
Als je cores defect zijn, zou de computer waarschijnlijk niet eens opstarten. Wat ik me kan bedenken:
1. Welke CPU heb je? Oude P4s met HT presenteerden zich niet als 4 kernen, maar maar 2 kernen. Ondanks het feit dat HT aangezet was. En dat breng me op punt 2:
2. Staat HT wel aan in het BIOS? Soms is dat aan/uit te zetten en dat zou dit gedrag ook kunnen verklaren.

Offline bart85

  • Lid
Re: Is een van mijn cores defect?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/04/12, 16:33:00 »
Zie hieronder cpu info vanuit lshw.
Ik dacht dat als 1 van de 2 cores kapot zou zijn, hij misschien wel werkt maar dan op 1 core.

id:   
cpu
description:    CPU
product:    Intel(R) Celeron(R) CPU N2810 @ 2.00GHz
vendor:    Intel Corp.
physical id:    
4
bus info:    
cpu@0
version:    Intel(R) Celeron(R) CPU N2810 @ 2.00GHz
slot:    CPU 1
size:    1450MHz
capacity:    1999MHz
width:    64 bits
clock:    133MHz
capabilities:    lm fpu fpu_exception wp vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe syscall nx rdtscp x86-64 constant_tsc arch_perfmon pebs bts rep_good nopl xtopology tsc_reliable nonstop_tsc cpuid aperfmperf tsc_known_freq pni pclmulqdq dtes64 monitor ds_cpl vmx est tm2 ssse3 cx16 xtpr pdcm sse4_1 sse4_2 movbe popcnt tsc_deadline_timer rdrand lahf_lm 3dnowprefetch epb pti tpr_shadow vnmi flexpriority ept vpid tsc_adjust smep erms dtherm arat cpufreq
configuration:   
cores   =   4
enabledcores   =   4
threads   =   1
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline bart85

  • Lid
Re: Is een van mijn cores defect?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/04/12, 16:38:05 »
Hyperthreading kan niet aan worden gezet in de bios. Mogelijkheid is er niet.
Is het een idee om een bios update te doen?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline bart85

  • Lid
Re: Is een van mijn cores defect?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/12, 16:55:05 »
Ik zie met lscpu dat er 2 cores zijn, maar dat er maar 1 thread per core is.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline bart85

  • Lid
Re: Is een van mijn cores defect?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/04/12, 16:59:05 »
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/76753/intel-celeron-processor-n2810-1m-cache-2-00-ghz.html
Hier zie ik dat de processor geen hyperthreading ondersteunt. 2 threads in totaal lijkt dan te kloppen.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Is een van mijn cores defect?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/04/13, 12:08:58 »
Top, fijn dat het is opgelost!
Nog wel even het verzoek om, als je iets wilt toevoegen aan je post binnen 24u, daarvoor de edit-knop () te gebruiken. Zo behouden we het overzicht hier wat beter :)

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Is een van mijn cores defect?
« Reactie #9 Gepost op: 2020/04/23, 19:34:50 »
Aanvullend:

met lscpu

krijg je ineens ook een goed beeld of een core verbrand zou zijn, of gewoon defect. Een vraag die veel passeert op AskUbuntu en dat is dan altijd mijn antwoord op dat probleem.