Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MINT 19 krijgt geen KDE versie!  (gelezen 3287 keer)

MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Gepost op: 2017/11/29, 15:29:06 »
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103300.msg1013010#msg1013010

Bovenstaande link is het topic van Pjotr over de meest recente versie van Linux Mint. Mint 18.3
Voor mij kwam daar het redelijk jammerlijke nieuws bij dat dit tevens de laatste versie zal zijn met een KDE uitvoering. Mint 19 heeft dus geen KDE meer.....

Wie onder ons "raakt" dat ook? Ofwel: wie zijn hier fervente MInt KDE gebruikers?
Wat zouden jullie plannen zijn als alternatief?

Zelf gaan prutsen met handmatig installeren van KDE ?
Pjotr heeft bijvoorbeeld in bovenstaand topic medegedeeld dat daar goede handleidingen voor komen.

Een andere distro? Zo ja welk KDE alternatief achten jullie goed bruikbaar dan wel "waardig" ?
Wie van de KDE gebruikers kan een alternatief aanbevelen?

Of toch KDE helemaal loslaten?

Ter lering, vermaak en bepalen welke actie te ondernemen, ben ik benieuwd naar de reacties.

Met Groeten
ZijneBalorigheid
« Laatst bewerkt op: 2017/11/29, 16:17:08 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline rico70

  • Lid
Re: MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/29, 15:35:59 »
De handleiding van xenopeek gebruiken of kijken of de duitse Linux Mint comunity een KDE versie maakt
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103300.msg1013011#msg1013011

Re: MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/30, 14:50:01 »
Tot nu toe lijkt het niemand iets te boeien ;) :P .....
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline midas

  • Lid
Re: MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/30, 15:21:17 »
Oh jawel hoor. Heb ook Mint met KDE meermalen gebruikt. Maar ik gebruik eigenlijk voornamelijk GTK-applicaties...daarom dus toch terug gegaan richting Mate of Cinnamon.

Wellicht kan ook een argument voor de Mint-ontwikkelaars zijn dat KDE spoedig helemaal over zal schakelen naar Wayland. De Mint-ontwikkelaars blijven vooralsnog een tijdje op de x-server zitten. Daarom (mogelijk) gaan de Mint-ontwikkelaars nu volop door met Cinnamon, Mate en XFCE.

Verder helemaal geen slecht idee dat er een soort van community-edition van Mint KDE zou komen. Succes!
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/30, 19:41:13 »
Wayland? Dat is ook een werkomgeving?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Reactie #6 Gepost op: 2017/11/30, 21:36:05 »
In andere woorden nog eens. Wayland is de beoogde opvolger van X Windows, de grafische omgeving waar je tegenaan kijkt als je een Linux-desktop draait. Wayland is dus geen werkomgeving zoals KDE of XFCE, maar de grafische afdeling die gaat over de vensters en menubalken en dat soort dingen.

Re: MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Reactie #7 Gepost op: 2017/12/01, 07:40:19 »
Tot nu toe lijkt het niemand iets te boeien ;) :P .....

Dat is het punt niet echt, ofschoon de KDE versie van Mint een mooie is zullen de meeste hardcore KDE gebruikers wellicht een andere distributie gebruiken.  Zowel in Mint als Ubuntu is het 'maar' een 'bijproduct'. Wellicht is er ook meer een verschuiving opgetreden door KDE Neon, de op Ubuntu LTS gebaseerde  distributie van KDE zelf. Ik heb daar geen zicht op, maar wanneer iemand dezelfde basis wil hebben en 'the latest and greatest' van KDE is het misschien een logische keuze.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Reactie #8 Gepost op: 2017/12/01, 08:17:10 »
Tot nu toe lijkt het niemand iets te boeien ;) :P .....

Dat is het punt niet echt, ofschoon de KDE versie van Mint een mooie is zullen de meeste hardcore KDE gebruikers wellicht een andere distributie gebruiken.  Zowel in Mint als Ubuntu is het 'maar' een 'bijproduct'. Wellicht is er ook meer een verschuiving opgetreden door KDE Neon, de op Ubuntu LTS gebaseerde  distributie van KDE zelf. Ik heb daar geen zicht op, maar wanneer iemand dezelfde basis wil hebben en 'the latest and greatest' van KDE is het misschien een logische keuze.

Zo ook bij Debian is de KDE versie wat ondergeschoven. Ik moet zeggen dat ik dat niet zo goed begrijp daar ik KDE de fijnste werkomgeving vind. Je kunt hem zo uitbundig, zakelijk, sierlijk, simpel, complex instellen als je zelf wilt. Desalniettemin blijf ik slechts een gebruiker en vind ik de combi van de gebruiksvriendelijkeheid van Mint en KDE een ideale mix.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Muppet

  • Lid
Re: MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Reactie #9 Gepost op: 2017/12/01, 10:48:34 »
ik keek deze week eens bij Fedora. deze hebben op 14 november de laatse versies uitgebracht. ook zijn er zgn spins versies waaronder ook een KDE versie. op deze link is dit te zien;

https://spins.fedoraproject.org/nl/

misschien ook interessant om eens als alternatief te bekijken ?.......
heb er zelf nog geen ervaring mee hoe deze spins werken in de praktijk.
in elk geval voorlopig nog een distributie die met KDE kan werken.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/01, 10:57:46 door Muppet »

Offline midas

  • Lid
Re: MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Reactie #10 Gepost op: 2017/12/01, 11:21:17 »
Oh er zijn best veel distributies die werken met KDE hoor. Opensuse, Manjaro en Kubuntu zijn zeker de betere (mijn mening). Ben je gewend geraakt aan Ubuntu als basis (zoals bij Mint KDE) dan zou ik zeker eens Kubuntu proberen en dan natuurlijk de LTS-versie. In dat geval zul je merken dat het verschil met Mint KDE maar klein is...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Reactie #11 Gepost op: 2017/12/01, 13:12:20 »
voorlopig klinkt KDE neon het meest interessant in de oren.....
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

FrSu

  • Gast
Re: MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Reactie #12 Gepost op: 2018/04/26, 08:25:07 »
Ben nu de laatste versie 18.3 Mint KDE aan het downloaden om nog eens te bekijken of ik de Netbook werkomgeving nog mooi vindt om te gebruiken.

Maar kan natuurlijk ook de KDE werkomgeving toevoegen aan mijn huidige Cinnamon/Mate combinatie. Geeft vervuiling, dat weet ik, maar ik ga later deze zomer waarschijnlijk toch over naar Mint 19. Een schone installatie is zo gepiept. Dan wordt het Mint 19 Mate of 18.3 KDE Netbook.

Wie heeft nu ervaringen met Netbook Plasma?

Offline peer

  • Lid
Re: MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Reactie #13 Gepost op: 2018/04/26, 14:09:23 »
Inmiddels al weer een hele tijd geleden werd aangekondigd dat mint zou stoppen met kde. Ik kwam toen linux neon tegen. Ik ben meer dan een jaar geleden overgestapt van mint kde 17.3 naar neon en heb daar geen enkel spijt van. Het werkt op mijn pc prima!!

Neon wordt 'kaal' geïnstalleerd dus met een minimum aan software. Dat betekent dus zelf kieze welke applicatie je gebruikt en installeert.


DarkEra

  • Gast
Re: MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Reactie #14 Gepost op: 2018/04/26, 21:34:21 »
Ben nu de laatste versie 18.3 Mint KDE aan het downloaden om nog eens te bekijken of ik de Netbook werkomgeving nog mooi vindt om te gebruiken.

Maar kan natuurlijk ook de KDE werkomgeving toevoegen aan mijn huidige Cinnamon/Mate combinatie. Geeft vervuiling, dat weet ik, maar ik ga later deze zomer waarschijnlijk toch over naar Mint 19. Een schone installatie is zo gepiept. Dan wordt het Mint 19 Mate of 18.3 KDE Netbook.

Wie heeft nu ervaringen met Netbook Plasma?

Netbook plasma bestaat al jaren niet meer, sinds de komst van KDE Plasma 5 en Mint 18.3 maakt gebruik van Plasma 5. De netbook omgeving was een onderdeel van de KDE 4 plasma shell.
https://forum.kde.org/viewtopic.php?f=289&t=126631
« Laatst bewerkt op: 2018/04/26, 21:38:35 door Maik »

FrSu

  • Gast
Re: MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Reactie #15 Gepost op: 2018/04/26, 21:50:03 »
Dank Maik. Ook voor de link. Gelezen. Dan hoef ik niet verder te zoeken.

DarkEra

  • Gast
Re: MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Reactie #16 Gepost op: 2018/04/26, 21:51:23 »
Graag gedaan. :)

FrSu

  • Gast
Re: MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Reactie #17 Gepost op: 2018/04/30, 13:45:47 »
Ik heb nu, in afwachting van Mint 19, KDE plasma naast Mate/Cinnamon geinstalleerd, zodat ik via "sessie kiezer" nu ook voor KDE kan kiezen.

Gedaan zoals op deze website aangegeven: https://connectwww.com/how-to-install-kde-plasma-desktop-on-linux-mint/5443/

Paneel even naar boven geplaatst, zodat mijn Plank ook goed in beeld blijft na de opstart. Ziet er goed uit!

Re: MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Reactie #18 Gepost op: 2018/04/30, 14:04:05 »
Wat Mint betreft denk ik dat ik blijf hangen bij tweede favoriet XFCE. De voorkeur voor mint bestaat uit dat alles wat ik nodig heb er in zit.
Ik vind KDE 4 overigens veel fijner dan de nieuwere.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Reactie #19 Gepost op: 2018/04/30, 18:21:56 »
Citaat
ofschoon de KDE versie van Mint een mooie is zullen de meeste hardcore KDE gebruikers wellicht een andere distributie gebruiken
Dat kun je wel stellen ;-)
Mijn "workhorse" is al sinds 2007 voorzien van PCLinuxOS KDE als primair OS.
Als experimenteer, test en ondersteuning staan er, onder andere, ook PCLinuxOS (2018) MATE en LXDE, Ubuntu 18.04, Mint18.3 Cinnamon en MATE, Win10 en meer op eigen partities op dit werkpaard.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Reactie #20 Gepost op: 2018/04/30, 19:17:48 »
Citaat
ofschoon de KDE versie van Mint een mooie is zullen de meeste hardcore KDE gebruikers wellicht een andere distributie gebruiken
Dat kun je wel stellen ;-)
Mijn "workhorse" is al sinds 2007 voorzien van PCLinuxOS KDE als primair OS.
Als experimenteer, test en ondersteuning staan er, onder andere, ook PCLinuxOS (2018) MATE en LXDE, Ubuntu 18.04, Mint18.3 Cinnamon en MATE, Win10 en meer op eigen partities op dit werkpaard.

@ Baas, even als bazen onder elkaar :P
Wat maakt pclinuxOS KDE goed? Wellicht alternatief om naar uit te wijken als mint kde definitief ter ziele is.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Reactie #21 Gepost op: 2018/05/01, 00:26:00 »
Ik zweer bij de KDE implementatie van openSUSE.

KDE kan je nog zo uit de repo trekken natuurlijk.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline DeBaas

  • Lid
Re: MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Reactie #22 Gepost op: 2018/05/01, 12:35:33 »
Ik ben gewend aan PCLinuxOS (KDE sinds 2007), het rolling release proces kent ook zo zijn ups en downs en ja er gaat wel eens wat fout bij de vertalingen, of localisatie vereist een extra instelling.
Aan degenen de bereid zijn af en toe tijd te steken in het oplossen van problemen en daarvoor volgen van het US en NL forum: PCLinuxOS, gewoon doen.
Aan de, het moet gewoon werken, of geen verstand van, gebruikers: Mint Cinnamon gevolgd door Ubuntu, maar daar gaat ook wel eens wat mis.

En dat,       is mijn mening,
hoeft niet de uwe te zijn  8-)
« Laatst bewerkt op: 2018/05/01, 21:49:31 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Reactie #23 Gepost op: 2018/05/01, 18:57:35 »
Ik ben gewend aan PCLinuxOS (KDE sinds 2007), het rolling release proces kent ook zo zijn ups en downs en ja er gaat wel eens wat fout bij de vertalingen, of localisatie vereist een extra instelling.
Aan degenen de bereid zijn af en toe tijd te steken in het oplossen van problemen en daarvoor volgen van het US en NL forum: PCLinuxOS, gewoon doen.
Aan de, het moet gewoon werken, of geen verstand van, gebruikers: Mint Cinnamon gevolgd door Ubuntu, maar daar gaat ook weleens wat mis.

En dat,       is mijn mening,
hoeft niet de uwe te zijn  8-)

ik heb nog wat oude testbakken liggen dus het is wel eens de moeite van het proberen waard. Ik had inderdaad ooit voor mint KDE gekozen omdat "het bij voorkeur gewoon moet werken en het dat meestal ook gewoon doet".
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: MINT 19 krijgt geen KDE versie!
« Reactie #24 Gepost op: 2018/05/02, 09:12:33 »
Probeer kubuntu, deze bestaat al langer, en werk dacht ik zeer goed.