Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie benut gehele schijf met LVM  (gelezen 4194 keer)

Offline John K

  • Lid
Installatie benut gehele schijf met LVM
« Gepost op: 2010/01/18, 22:23:08 »
Ik heb bij de installatie van Ubuntu 9.04 gebruik gemaakt van de optie Installatie benut gehele schijf met LVM.

Na de installatie probeerde ik VM Server ta.gz vanaf een cd te kopieren naar de Desktop, maar tot mijn verbazing heb ik niet genoeg ruimte! Hoe rek ik de ruimte onder LVM? In Gparted zie ik iets van 100 MB boot staan en dan de LVM als extended van 18 gig, maar hoe benut ik dit?

Ditzelfde overkwam me bij het installeren van C' t debian server 3, welke geen andere optie heeft als installeren met LVM, waarna ik niets meer op de schijf kwijt kan, zelfs niet wat de install cd naar de schijf wil schrijven.

Groeten John

Offline John K

  • Lid
Re: Installatie benut gehele schijf met LVM
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/19, 09:25:26 »
Niemand?

Offline Drummies

  • Lid
Re: Installatie benut gehele schijf met LVM
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/19, 09:51:38 »
@John K in deze materie ben ik niet thuis maar misschien is er wat nuttigs uit deze link te halen
http://www.debuntu.org/how-to-install-ubuntu-over-lvm-filesystem
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Installatie benut gehele schijf met LVM
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/19, 13:25:59 »
Bij lvm heb je physical volumes (pv), volume groups (vg) en logical volumes (lv). Een physical volume is bijvoorbeeld een harde schijf. Een volume group is bijvoorbeeld de ruimte van verschillende harde schijven samengevoegd, een logisch volume is bijvoorbeeld een partitie aangemaakt binnen de ruimte van een vg.

Als je wilt weten wat er aan de hand is kan je het best de volgende commando's geven voor een beknopt overzicht van de beschikbare pv, vg, en pv:

pvs

vgs

en

lvs

Als je de output van deze commando's hier post is er meer over je probleem te zeggen. Wil je een handige handleiding kan je ook de laatste Linux Magazine kopen, daar staat een heel artikel in over lvm.

Re: Installatie benut gehele schijf met LVM
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/19, 14:25:48 »
Stel jezelf ook de vraag waarom je LVM gebruikt, en waarvoor. Voor een thuisinstallatie levert dat mijns inziens meer problemen op dan er voordelen mee te behalen zijn. LVM is leuk voor grote installaties (vele harde schijven), maar wat moet je daarmee op een pc met twee of hooguit drie schijven?

LVM is een RAID-achtige aanpak, dus gecodeerd/versleuteld, met als gevolg dat als je een harde schijf hebt die niet meer wil booten vanwege enkele slechte sectoren aan het begin, je deze schijf dus niet even snel in een andere machine kunt hangen om er nog wat data vanaf te plukken. Met een ext3-systeem is dat geen enkel probleem.

Een paar jaar geleden was LVM de standaard aanpak van Fedora (toen nog Fedora Core geheten), maar daar zijn ze na aanhoudende kritiek gelukkig weer vanaf gestapt. Voor thuisgebruik is LVM echt overkill.

Offline John K

  • Lid
Re: Installatie benut gehele schijf met LVM
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/19, 23:53:25 »
O.k, ik zie er vanaf, ik had het ook maar geprobeerd omdat Ubuntu 9.04 het als installatieoptie geeft.

Het enige dat me dwars zit is dat C't Debian Server 3 en 4 LVM als standaard installatie gebruikt, en ik weet niet hoe het uitpakt wanneer ik deze Debian (Xen) server installeer met de standaard serverpartities  /boot, /, /var, /usr, /home en swap.

Iemand ervaring met C't Debianserver 3 of 4? Of is dit achterhaald en is een Ubuntuserver met virtualisatie meer werkbaar (voor een nog-net leek). http://www.fnl.nl/ct/oude-nummers/nummer/toon/ct-nummer-200910/terug-naar/overzicht-1/


Groeten John K