Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xmonad  (gelezen 1321 keer)

Xmonad
« Gepost op: 2011/07/12, 13:10:38 »
Bij wijze van experiment heb ik een mini.iso geïnstalleerd en daarna Xmonad in combinatie met dwm-tools.
Dat laatste is om wat makkelijker applicaties te kunnen starten en om van werkblad te kunnen wisselen.
De eerste indruk is een heel schoon desktop, de dwm-balk en voor de rest is het beeld zwart.
Dit kan natuurlijk wel veranderd worden, maar eerlijk gezegd boeide mij dat in dit stadium niet.
Het werkt echt als een tierelier, wanneer je aan de toetsencombinaties gewend bent dan vlieg je bij wijze van spreken over het desktop.

Maar een kritisch punt, je verwacht dat het geheugengebruik wellicht lichter zou zijn dan bij andere lichtgewichten.
Helaas is dat niet zo. Ik heb er toch wel een aantal onder ogen gehad (LXDE, E16, E17, OpenBox, Fluxbox, IceWM, JWM, PekWM, etc). Hij gebruikt 31mb bij een koude start (HTOP), en dat is dus niks lichter dan bijvoorbeeld OpenBox en iets zwaarder dan IceWM. Ook het CPU gebruik geeft geen noemenswaardig verschil met andere lichtgewichten.

Ik heb geen idee hoe het zit met andere distro's en xmonad, maar *in mijn geval* is het niet de moeite om van windows manager te wisselen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Xmonad
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/12, 16:45:38 »
En zwaarder in gebruik dan E17 kaal. Maar wel leuk om ervaringen te horen :) Ik ga eens kijken hoe dat eruit ziet, die Xmonad.

Re: Xmonad
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/13, 01:31:38 »
En zwaarder in gebruik dan E17 kaal. Maar wel leuk om ervaringen te horen :) Ik ga eens kijken hoe dat eruit ziet, die Xmonad.

Het ziet er bijna net zo mooi uit als de terminal  XD
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Xmonad
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/13, 01:53:08 »
Zoals ik mijn terminal nu heb ziet ie er best mooi uit vind ik :P of bedoel je tty1?

Re: Xmonad
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/13, 03:06:57 »
Zoals ik mijn terminal nu heb ziet ie er best mooi uit vind ik :P of bedoel je tty1?

Eh tty1 en dan niet met echt een leuke font. :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Xmonad
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/13, 03:42:56 »
Ik heb het al eens geprobeerd en ik vond het tegenvallen.

Als je inlogt krijg je een leeg scherm te zien.

Re: Xmonad
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/13, 08:18:24 »
Ik gebruik op m'n 1215n (12" netbook)  awesome wm, ook een tiling window manager net als xmonad. Ik vind het heerlijk werken op zo'n klein scherm en vooral zonder muis. Als tiling in xmonad je bevalt, maar het wat te kaal vind voor een desktop systeem, kun je ook eens naar pytyle kijken. Het is een python script waarmee je wm/de's als openbox en xfce als een tiling wm kunt gebruiken. Ik gebruik het met xfce en het werkt prima. Het is wel ietsje trager dan awesome, maar heeft wel weer het voordeel dat je on the fly kunt switchen tussen tiling en stacking.

Re: Xmonad
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/13, 10:13:05 »
@FreeTheBee, daar heb ik vast wat aan. Een super uitgebreid desktop hoef ik niet (ik gebruik het liefst openbox) en dan is zoiets wel handig.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint