Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen schrijfrechten op tweede harde schijf  (gelezen 3181 keer)

Geen schrijfrechten op tweede harde schijf
« Gepost op: 2018/01/08, 11:39:21 »
Hallo,

Ik heb op mijn pc een dual boot, windows en linux. Ik heb twee harde schijven, een SSD schijf en een tweede harde schijf.
Linux staat geinstalleerd op de SSD schijf, maar hier heb ik weinig ruimte. Daarom heb ik dropbox in windows geinstalleerd op de tweede harde schijf. In linux kan ik dan mijn bestanden in de dropbox map zetten op de tweede harde schijf en zodra ik mijn laptop opstart in windows wordt alles dan gesynced. Ik heb nu alleen constant problemen dat  de tweede harde schijf in linux read only is.

Als ik de volgende commando's uitvoer moet ik vervolgens mijn laptop eerst opstarten in windows en dan weer in linux om de rechten van de schijf te veranderen (alleen rebooten in linux werkt niet, er moet echt opnieuw opgestart worden in windows):

sudo mount -o remount,rw /run/media/michelle/Data
sudo chmod ugo +wx /run/media/michelle/Data
sudo chmod -R +wx /run/media/michelle/Data

Dit lijkt te werken, alleen de eerst volgende keer dat ik mijn laptop opstart staat de tweede harde schijf weer op read only. Is er een manier om de rechten op de tweede harde schijf permanent te veranderen in linux? (Ik ben nieuw in linux).

Alvast bedankt.

Groetjes,
Michelle

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Geen schrijfrechten op tweede harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2018/01/08, 12:05:19 »
Installeer en/of gebruik ntfs-config.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

swake

  • Gast
Re: Geen schrijfrechten op tweede harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2018/01/08, 18:26:25 »
Een intressanter alternatief voor Dropbox is Mega
https://mega.nz/sync

Offline rico70

  • Lid
Re: Geen schrijfrechten op tweede harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2018/01/08, 19:55:51 »
Persoonlijk vind ik het geen van 2en aanraders. Zelf zou ik voor Stack gaan, 1TB gratis en gevestigd in nederland

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen schrijfrechten op tweede harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2018/01/09, 09:51:58 »
Leest iemand na de reactie van DeBaas hier ook de oorspronkelijke vraag? Deze vraag gaat niet over cloud providers.

ntfs ondersteunt geen linux permissies. Een commando "sudo chmod -R +wx /run/media/michelle/Data" brengt dus niets op. De permissies van het koppelpunt zijn geldig voor de ganse partitie.

Met ntfs partities die aangekoppeld worden ma het inloggen door erop te klikken in nautilus, of na het inpluggen van een USB schijf, moet het volstaan één keer de rechten van het koppelpunt (hier: /run/media/michelle/Data) juist in te stellen. Hoewel het koppelpunt verdwijnt telkens dergelijke partitie ontkoppeld wordt, worden de permissies "onthouden".

Voor ntfs partities die automatisch tijdens de opstart aangekoppeld worden, worden de permissies ingesteld via de opties in /etc/fstab. Als je partitie via /etc/fstab is aangekoppeld, toon dan eens de betreffende lijn. Het programma ntfsconfig, aangeraden door Debaas, is een  programma dat toelaat enkele van die instellingen via een dialoog te doen in plaats van rechtstreeks fstab aan te passen. Ik weet echter niet of dit nog bijgewerkt wordt en up to date is.

Re: Geen schrijfrechten op tweede harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2018/01/09, 14:08:11 »
Leest iemand na de reactie van DeBaas hier ook de oorspronkelijke vraag? Deze vraag gaat niet over cloud providers.

ntfs ondersteunt geen linux permissies. Een commando "sudo chmod -R +wx /run/media/michelle/Data" brengt dus niets op. De permissies van het koppelpunt zijn geldig voor de ganse partitie.

Met ntfs partities die aangekoppeld worden ma het inloggen door erop te klikken in nautilus, of na het inpluggen van een USB schijf, moet het volstaan één keer de rechten van het koppelpunt (hier: /run/media/michelle/Data) juist in te stellen. Hoewel het koppelpunt verdwijnt telkens dergelijke partitie ontkoppeld wordt, worden de permissies "onthouden".

Voor ntfs partities die automatisch tijdens de opstart aangekoppeld worden, worden de permissies ingesteld via de opties in /etc/fstab. Als je partitie via /etc/fstab is aangekoppeld, toon dan eens de betreffende lijn. Het programma ntfsconfig, aangeraden door Debaas, is een  programma dat toelaat enkele van die instellingen via een dialoog te doen in plaats van rechtstreeks fstab aan te passen. Ik weet echter niet of dit nog bijgewerkt wordt en up to date is.

Hallo,

Bedankt voor je reactie! Ik denk dat de partitie niet is aangekoppeld via /etc/fstab, want ik kan in fstab niks vinden over de tweede schijf.
Hoe zou ik via fstab de schijf met de goede rechten kunnen aankoppelen?

Alvast bedankt,
Michelle

Re: Geen schrijfrechten op tweede harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2018/01/09, 15:44:20 »
Zowel linux als windows moeten toch gewoon een tweede schijf kunnen zien waarvan je dan de bestanden vanuit beide os'en moet kunnen benaderen?  Desnoods maak je op de tweede hdd een 'gedeelde win-map' wat linux ook kan lezen (met samba).
Waarom moeilijk via Dropbox (of welke cloud dan ook) ?

Hier in huis kunnen alle pc's bestanden onderling delen als het nodig is. Geen dropbox nodig.
(ik zou alleen nog eens een keer een ww-beveiligde deelmap moeten kunnen maken)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Geen schrijfrechten op tweede harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2018/01/09, 15:50:31 »
Zowel linux als windows moeten toch gewoon een tweede schijf kunnen zien waarvan je dan de bestanden vanuit beide os'en moet kunnen benaderen?  Desnoods maak je op de tweede hdd een 'gedeelde win-map' wat linux ook kan lezen (met samba).
Waarom moeilijk via Dropbox (of welke cloud dan ook) ?

Hier in huis kunnen alle pc's bestanden onderling delen als het nodig is. Geen dropbox nodig.
(ik zou alleen nog eens een keer een ww-beveiligde deelmap moeten kunnen maken)
Dat zou inderdaad moeten kunnen, maar het probleem is nu dat linux mijn tweede harde schijf automatisch op read only zet. Ik wil graag vanuit linux bij die schijf kunnen en hier dus ook op kunnen schrijven, maar ik krijg het niet voor elkaar om de rechten permanent te veranderen. Elke keer als ik mijn laptop opnieuw opstart heeft linux de rechten weer op read only gezet. Dit is alleen op te lossen door de schijf opnieuw te mounten met de goede rechten en dan de laptop eerst in windows op te starten en dan in linux.

Het probleem ligt dus niet bij dropbox of bij welke andere cloud dan ook. Het probleem zijn de rechten op mijn tweede harde schijf in linux.
Iemand enig idee hoe ik de rechten van deze harde schijf permanent kan veranderen (bijvoorbeeld via fstab)? Ik ben nieuw in linux dus heb nog weinig ervaring met dit soort dingen.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Michelle

Re: Geen schrijfrechten op tweede harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2018/01/09, 16:19:53 »
Dat zou inderdaad moeten kunnen, maar het probleem is nu dat linux mijn tweede harde schijf automatisch op read only zet. Ik wil graag vanuit linux bij die schijf kunnen en hier dus ook op kunnen schrijven, maar ik krijg het niet voor elkaar om de rechten permanent te veranderen.

Heb je Samba geinstalleerd? Dat is geloof ik nodig om linux met win te delen.
Op die HDD een mapje aanmaken (bv 'deelmap' of  'share'), en dan die map delen. Dan kunnen zowel windows als linux er bij.
Op die map rechtermuisknop -> eigenschappen -> tabblad: lokale netwerkschijf -> delen aanvinken + instellen naar wens.

En als je wilt kan het ook met de hele hdd, maar ik zou het tbv veiligheid beperken tot 1 mapje (en zijn submappen).

Hier ook gedeelde mappen en die blijven gewoon als gedeeld staan. Blijven ongewijzigd.
« Laatst bewerkt op: 2018/01/09, 16:21:33 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen schrijfrechten op tweede harde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2018/01/09, 16:23:04 »
We moeten allemaal beter de oorspronkelijke vraag lezen. Ik vind het persoonlijk niet erg zinvol een partitie aangekoppeld aan dezelfde computer via samba over het netwerk te benaderen.

Hier staat omstandige uitleg over het permanent aankoppelen van een ntfs. Er staat ook bij dat je voor het ogenblik verouderde programmaatjes zoals ntfsconfig best niet gebruikt.

In het kort:
1) Bepaal het label van je partitie. Dit haal je uit de uitvoer van
sudo blkid

2) Maak je koppelpunt aan (niet onder /run/media, dat is voor tijdelijk aangekoppelde media), en maak jezelf eigenaar, zodat je strakt als gewone gebruiker toegang hebt tot de daar aangekoppelde partitie.
sudo mkdir /data
sudo chown $USER:$USER /data
($USER mag je zo laten staan: wordt automatisch door je eigen login vervangen).

3) Pas fstab aan. Maak eerst een kopie van het origineel ( in geval je fouten maakt)
sudo cp /etc/fstab /etc/fstab.orig
sudo nano /etc/fstab

Het teksteditortje "nano" verschijnt (je zou dit ook met een grafische editor geopend met rootbevoegheid kunnen doen, maar ik wik het hier eenvoudig en universeel houden).

Voeg een lijn toe die er als volgt uitziet
UUID=519CB82E5888AD0F  /data  ntfs-3g  defaults,windows_names  0 0
De letters na "UUID=" zijn specifiek voor je partitie. Die voor jou partitie heb je gevonden in stap 1. Het tweede veld, "/data", is je koppelpunt, d.w.z., de folder waaronder je aangekoppelde partitie zal verschijnen. Het derde veld duidt het bestandssysteem aan (tegenwoordig mag je ook ntfs schrijven in plaats dan ntfs-3g), het vierde veld geeft opties aan. De optie "windows_names" zorgt dat je in je vrijheid bestandsnamen te maken wat wordt beperkt: met die optie kan je enkel bestanden aanmaken die voldoen aan de regels van MS Windows. Je wil immers dat de onder linux aangemaakte bestanden ook vlekkeloos onder Windows te lezen zijn.

Bewaar /etc/fstab door op Ctrl+x te drukken. Antwoord nu op de vraag door "y" (of "j" op een nederlandstalig systeem) te tikken, dan "enter" om de voorgestelde naam (/etc/fstab) te behouden.

Vooraleer te herstarten, controleer en corrigeer als volgt:

Zorg ervoor dat je Windows partitie niet aangekoppeld is, en voer dan alle koppelingen in /etc/fstab opnieuw door met volgend commando:
sudo mount -a
Als dit commando geen enkel bericht oplevert, dan is het goed. Dan zijn er geen fouten, en zou je je Windows partitie moeten zien onder /data.

Om een partitie tijdens de opstart aan te koppelen, moet je een lijntje toevoegen aan /etc/fstab waarin de gegevens staan nodig voor de aankoppeling.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Geen schrijfrechten op tweede harde schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2018/01/09, 20:36:11 »
Hallo  Michelle,

Ik snap hier helemaal niks van. Ik heb twee 2TB externe ntfs harde schijven in gebruik voor data opslag plus een USB stick die ik ooit ook op ntfs heb geformatteerd omdat mijn videootje te groot bleek voor de standaard formattering.

Dat gaat allemaal helemaal probleemloos in Xubuntu 16.04 en een hele reeks andere distributies. Die stick gaat overal in met succes (waaronder de leden van mijn videoclub met Macs en allerlei Windows PC's) . Je moet ze wel netjes aankoppelen en afkoppelen. Waarom heb jij deze problemen dan toch? Wat voor Linux systeem gebruik jij ? Want daar moet het dan in liggen, lijkt mij.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Geen schrijfrechten op tweede harde schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2018/01/11, 10:52:55 »
Hallo  Michelle,

Ik snap hier helemaal niks van. Ik heb twee 2TB externe ntfs harde schijven in gebruik voor data opslag plus een USB stick die ik ooit ook op ntfs heb geformatteerd omdat mijn videootje te groot bleek voor de standaard formattering.

Dat gaat allemaal helemaal probleemloos in Xubuntu 16.04 en een hele reeks andere distributies. Die stick gaat overal in met succes (waaronder de leden van mijn videoclub met Macs en allerlei Windows PC's) . Je moet ze wel netjes aankoppelen en afkoppelen. Waarom heb jij deze problemen dan toch? Wat voor Linux systeem gebruik jij ? Want daar moet het dan in liggen, lijkt mij.

groet,

Just

Hallo,

Ik gebruik Fedora 27. Vanadium heel erg bedankt voor je reactie, dit ga ik zeker proberen! Ik zal het hier laten weten als het is opgelost.

Groetjes,
Michelle

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Geen schrijfrechten op tweede harde schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2018/01/11, 11:54:02 »
Hallo Michelle,

Fedora 27? Aha. Dan is dit vermoedelijk een probleem van Fedora!  Kijk eens hier ...

Het is hier een Ubuntu forum. Je bent helemaal welkom, maar dat van Fedora zette ons op het verkeerde been.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen schrijfrechten op tweede harde schijf
« Reactie #13 Gepost op: 2018/01/11, 12:57:02 »
Het is hier een Ubuntu forum. Je bent helemaal welkom, maar dat van Fedora zette ons op het verkeerde been.
Zeker welkom. In dit geval is de vraag niet afhankelijk van de distributie. Toch wel voor de goede orde (ik ben hier evenwel geen moderator  =D) posten onder "andere distributies". Ik vraag wel even om dit draadje te verplaatsen. Laat maar weten hoe het verder loopt  :)

youpie123

  • Gast
Re: Geen schrijfrechten op tweede harde schijf
« Reactie #14 Gepost op: 2018/01/11, 17:13:28 »
Installeer en/of gebruik ntfs-config.
ntfs-config heeft me in oudere versies van Ubuntu ( 12.x 13.x en misschien zelfs nog in 14.x) geweldig geholpen met dit probleem. Met de huidige versies is het niet meer nodig.

edit: geen idee of het voor Fedora beschikbaar is

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Geen schrijfrechten op tweede harde schijf
« Reactie #15 Gepost op: 2018/01/11, 17:38:28 »
ntfs-config zet de beoogde gegevens op verzoek in fstab
#Entry for /dev/sdb3 :
UUID=67FB990C7F8DFCA6 /media/BackUp ntfs-3g defaults,locale=nl_NL.UTF-8,umask=000 0 0
#Entry for /dev/sda4 :
UUID=32CCE54F3E63E5D8 /media/SDA_opslag ntfs-3g defaults,locale=nl_NL.UTF-8,umask=000 0 0
#Entry for /dev/sdb1 :
UUID=8680E1C280E1B8B7 /media/Systeem ntfs-3g defaults,locale=nl_NL.UTF-8,umask=000 0 0
#Entry for /dev/sdb2 :
UUID=7EDE3F99DE3F48A3 /media/System7 ntfs-3g defaults,locale=nl_NL.UTF-8,umask=000 0 0
Behorende bij bijgevoegd plaatje.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Geen schrijfrechten op tweede harde schijf
« Reactie #16 Gepost op: 2018/01/11, 23:47:54 »
Het is waarschijnlijk een domme opmerking, maar weet je zeker dat Windows compleet afgesloten is? Dus niet aan het hibernaten is / op fast boot staat? Dat staat echt uit uit?

Je kan het wel ooit uitgezet hebben; een Windows 10 update kan het vrolijk weer aangezet hebben.

Categorie just sayin' :)
« Laatst bewerkt op: 2018/01/11, 23:53:24 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Geen schrijfrechten op tweede harde schijf
« Reactie #17 Gepost op: 2018/01/12, 00:39:22 »
In Windows, zekerheid voor alles!!
Vul in het zoekvak in                    cmd
Openen als Administrator
Geef in in het terminalscherm    powercfg /H off
Start de PC opnieuw.
Nu staat fastboot 100% uit.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline roeland

  • Lid
Re: Geen schrijfrechten op tweede harde schijf
« Reactie #18 Gepost op: 2018/06/12, 11:47:36 »
Ik ben ook gebruiker van Dropbox.  Ik heb het hele verhaal gelezen over oplossingen en zijsporen.  Ik werk met Xubuntu 16.04.

Hoe doe ik het met dropbox op schijf 2:  Als ik de computer start  verwacht dropbox dat de map dropbox op de eerste schijf staat.  Als die map daar niet staat volgt en boodschap (opnieuw instellen of einde).  Ik klik dan einde aan.  Als je opnieuw instellen aanklikt begint dropbox met de aanmaak van een nieuwe map, dus niet doen als je dat niet wilt.
Vervolgens start ik bestandsbeheer  en open de map dropbox op de tweede schijf.  Daarna ga ik naar de programma´s/internet en klik dropbox aan.   Daarna verschijnt het dropbox icoon rechtsboven in het scherm.

Het zijn even een paar stappen bij elke start van de computer maar voor de gebruiker die niet gelijk allerlei systeembestanden wil aanpassen, goed te begrijpen.

Mocht iemand het nog simpeler kunnen houden, dan hoor ik het graag.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.