Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: glasplaat scanner schoonhouden  (gelezen 1431 keer)

glasplaat scanner schoonhouden
« Gepost op: 2019/02/17, 08:57:47 »
Is er hier toevallig iemand die een simpele, snelle en zo min mogelijk milieubelastende manier heeft om de glasplaat van een scanner pluis, stof en baardhaarvrij te maken? (bijdehante antwoorden als: "je baard afscheren" worden afgedaan als: "ga ergens anders de komiek uithangen ;) :P )
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: glasplaat scanner schoonhouden
« Reactie #1 Gepost op: 2019/02/17, 09:44:28 »
Glassex met microvezeldoek.

Grootste probleem is de onderkant van het glas. Wel eens een scanner gedemonteerd om ook die zijde schoon te maken.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline atomos

  • Lid
Re: glasplaat scanner schoonhouden
« Reactie #2 Gepost op: 2019/02/17, 10:00:44 »
Ik gebruik hier een brillendoek voor. Niet grof geweven maar heel fijn en afgewerkt.
Mijn vrouw wast die met de hand  :P , geen strepen op de bril.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: glasplaat scanner schoonhouden
« Reactie #3 Gepost op: 2019/02/17, 10:33:16 »
Je baard afscheren!  :laugh:

Zelf bereik ik goede resultaten met een papieren zakdoekje met daarop wat pure spiritus gedruppeld. Ook handig om de toetsen van je toetsenbord eens mee te ontsmetten, want dat schijnt een broeinest van bacteriën te zijn.

Re: glasplaat scanner schoonhouden
« Reactie #4 Gepost op: 2019/02/17, 10:36:12 »
Je baard afscheren!  :laugh:

Zelf bereik ik goede resultaten met een papieren zakdoekje met daarop wat pure spiritus gedruppeld. Ook handig om de toetsen van je toetsenbord eens mee te ontsmetten, want dat schijnt een broeinest van bacteriën te zijn.

Dat klopt, nu hoop ik niet dat dit topic ontaard in een discussie over de staat van je toetsenbord ;) edoch het is wel zo! Naar het schijnt zit op openbare toetsenborden een grotere culturele variatie aan bacterien dan in een gemiddeld toilet. Laten we wel wezen: fabeltjes zijn zo de wereld in dus deze stelling, wie hem ooit ook heeft geponeerd, moet wel grondig worden getoetst.

Ik heb deze ochtend gedenatureerde alcohol geprobeerd. In combinatie met een betere doek wellicht of misschien dan toch spiritus
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: glasplaat scanner schoonhouden
« Reactie #5 Gepost op: 2019/02/17, 10:37:11 »
Glassex met microvezeldoek.

Grootste probleem is de onderkant van het glas. Wel eens een scanner gedemonteerd om ook die zijde schoon te maken.

Ja, scanner open maken is stap twee. Heb me nog niet verdiept in waar de schroefjes etc zitten.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: glasplaat scanner schoonhouden
« Reactie #6 Gepost op: 2019/02/17, 16:22:07 »
Baarden zijn pas gore broeinesten! Want wat daar allemaal niet in terechtkomt, daar lusten de wormen wel pap van: erwtensoep, kroketten, mayonnaise, Vlaamse stoofschotel en veel Belgisch bier natuurlijk, onder andere. Dus eerst je baard demineraliseren en ontsmetten alvorens je scanner aan te pakken!

Ik doe dat sinds jaar en dag met een gewone droge doek. Ik pas altijd wel op geen vingerafdrukken op de glasplaat te plaatsen.

Als ik negatieven scan, gebruik ik een blaasbalgje (zit in elke fototas) op de plaats delict en om de zoveel tijd een papiertje van Kodak, bestemd om het glas van objectieven te reinigen (dat heet Kodak lens cleaning paper, tegenwoordig verkrijgbaar onder de naam Tiffen lens cleaning tissue).

Offline rico70

  • Lid
Re: glasplaat scanner schoonhouden
« Reactie #7 Gepost op: 2019/02/17, 16:35:12 »
Baarden zijn pas gore broeinesten! Want wat daar allemaal niet in terechtkomt, daar lusten de wormen wel pap van: erwtensoep, kroketten, mayonnaise, Vlaamse stoofschotel en veel Belgisch bier natuurlijk, onder andere.
Dat zijn hipsterbaarden, zelfs de wormen lusten niet wat daarin zit  8-)

Re: glasplaat scanner schoonhouden
« Reactie #8 Gepost op: 2019/02/17, 17:17:32 »
Baarden zijn pas gore broeinesten! Want wat daar allemaal niet in terechtkomt, daar lusten de wormen wel pap van: erwtensoep, kroketten, mayonnaise, Vlaamse stoofschotel en veel Belgisch bier natuurlijk, onder andere.
Dat zijn hipsterbaarden, zelfs de wormen lusten niet wat daarin zit  8-)

https://www.welingelichtekringen.nl/wetenschap/862596/het-is-officieel-mannen-met-baarden-zijn-aantrekkelijker.html

vrouwen nemen de erwtensoep, het Belgisch bier, de kroketten en welke ranzige zooi er ook in mag zitten voor lief! :P

Los daarvan: ik ga eens wat van de gegeven opties proberen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.