Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welk pakket heeft gnome-mount vervangen in Lucid?  (gelezen 3175 keer)

Offline Joshua822

  • Lid
Welk pakket heeft gnome-mount vervangen in Lucid?
« Gepost op: 2010/10/10, 01:13:46 »
Hallo allemaal.

Ik ben de oude handleiding voor het installeren van een blokkendoos ( klik ) aan 't updaten. Maar ik zit met een tekort aan informatie.

Ik moet namelijk uitvissen welk pakket in Ubuntu 10.04 Lucid Lynx het oude gnome-mount pakket vervangen heeft. Ik weet nog van vroeger dat je gnome-mount moest installeren om USB-sticks en CD-ROM's automatisch te kunnen laten aankoppelen en deze grafisch te kunnen afkoppelen. Maar ik weet niet welk pakket deze functie heeft overgenomen in de nieuwste versies van Ubuntu.

Met Google kon ik niets bruikbaars vinden. Wel meen ik ooit gelezen hebben dat gnome-mount dankzij "DeviceKit" niet meer nodig was. Maar ik weet hier niet veel over.

Kan iemand mij helpen hiermee?

Alvast bedankt :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Welk pakket heeft gnome-mount vervangen in Lucid?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/10, 10:34:17 »
gvfs?

p.s. Waarom in offtopic gedeelte gepost? Dit is geheel on-topic in het documentatiegedeelte.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Drummies

  • Lid
Re: Welk pakket heeft gnome-mount vervangen in Lucid?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/10, 11:16:56 »
Zijn dat niet de pakketten usbmount en pmount ??
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Welk pakket heeft gnome-mount vervangen in Lucid?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/10, 11:24:02 »
Zijn dat niet de pakketten usbmount en pmount ??
Het kan op veel manieren maar deze pakketten worden niet (meer) standaard in 10.04 geïnstalleerd. gvfs wel.

https://help.ubuntu.com/community/Mount/USB
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Welk pakket heeft gnome-mount vervangen in Lucid?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/19, 20:56:18 »
Ik heb nog een vraag.

Het zit namelijk zo: toen ik aan het controleren was of alle opdrachten in dit artikel nog werkten in Ubuntu Lucid Lynx kwam ik bij de volgende opdracht uit:
sudo apt-get install xorg gdm icewm firefox xterm xfce4-terminal mousepad mc menu synaptic
Nu, van eerdere ervaring hiermee en vanuit een logisch oogpunt gezien kwam ik wel voor een heel vreemde verrassing te staan toen ik eenmaal met gdm inlogde en opeens GNOME werd opgestart.

Dit is nou juist wat ik wil voorkomen. Ik wil voorkomen dat GNOME wordt meegeinstalleerd via dit commando om twee redenen:

 * De meesten zullen dit artikel gebruiken om een Ubuntu installatie te maken die geoptimaliseerd is voor oudere computers. Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat een jaar geleden GNOME toch al behoorlijk traag was op een computer met een Intel Pentium 3 processor en 256 MB RAM geheugen, en dat ik vermoed dat dat in het voorgaande jaar er niet veel op vooruit is gegaan.
 * Voor de knutselaars onder ons is het ook irritant: als je al een complete grafische omgeving krijgt bij gewoon het installeren van gdm, leer je echt niets. Dit zeg ik ook uit eigen ervaring ( ik heb door het in elkaar knutselen van een volwaardige grafische omgeving met Ubuntu op mijn oude computer erg veel over GNU\Linux en computers in het algemeen geleerd ).

Maar dan is nu de grootte vraag: hoe pas ik dit commando aan zodat GNOME niet wordt meegeïnstalleerd? Ik vermoed dat GNOME automatisch met gdm wordt meegeïnstalleerd omdat GNOME om een of andere reden een benodigd pakket voor gdm zou zijn. Hoe kan ik dus de installatie van GNOME, als benodigd pakket, blokkeren in het commando?

Alvast bedankt voor je antwoord! :)