Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PC bevriest, hoe vind ik de oorzaak?  (gelezen 2227 keer)


Re: PC bevriest, hoe vind ik de oorzaak?
« Reactie #26 Gepost op: 2012/11/30, 20:49:40 »
Verkeerde info...

Werk bij een vastloper je toetsenbord nog wel? Dat kan je vaak controleren door even op tab of numlock te drukken, en te kijken of de lampjes gaan branden die daar bij horen.

ik weet niet zeker of mijn toetsenbord dan nog werkt,
de gegeven tips (toetsencombinatie) werken niet, dus ik veronderstel dat het niet werkt.
Zal bij de volgende freeze dit eens testen.
Met vriendelijke groeten,
Wim

Re: PC bevriest, hoe vind ik de oorzaak?
« Reactie #27 Gepost op: 2012/11/30, 21:00:20 »

Hier was ik al een beetje bang voor, heb namelijk hetzelfde probleem maar nooit een pasklare oplossing kunnen vinden. Heb er op alle versies van Ubuntu (dat is vanaf 10.04) last van gehad. In een ander topic heb ik er laatst al wat over geschreven: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/telkens-io-error-na-installatie/msg850126/#msg850126 Het blijkt dat wel meer mensen last hebben van dit soort meldingen zonder dat de hardware defect is: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/550559

Je zou voor de zekerheid je harde schijf eens kunnen controleren: https://help.ubuntu.com/community/Smartmontools

Ik vermoed dat het niet aan mijn harde schijf kan liggen, waarom:

sedert kort heb ik een ssd schijf gestoken (superprestaties trouwens, dit terzijde) en zit mijn oudere harde schijf er gewoon bij.
Op de ssd staat ubuntu en zou dus heel toevallig zijn dat er nu ook een freeze zou zijn door de HD.
Ik heb die freeze ook sedert versie 10.04 LTS, voorgaande ubuntu LTS 'sen nooit.
Op de 10.04 werkte ik nog op mijn oude HD en op de 12.04 eerst een tijdje met de oude HD en daarna overgeschakeld op de SSD (weliswaar een volledige nieuwe installatie gedaan).

Nu ik eraan denk, zitten er wel sedert de 10.04 twee soundkaarten in om muziek te kunnen mixen (met programma MIXXX, ik had 2 uitvoeren nodig: koptelefoon en geluidsinstallatie), misschien is dat de oorzaak.
Zal eens een kaart moeten uithalen?
Dacht dat je dit kon zien in die log??

Voorlopig dus een raadsel.
 
Met vriendelijke groeten,
Wim

Re: PC bevriest, hoe vind ik de oorzaak?
« Reactie #28 Gepost op: 2012/11/30, 23:40:41 »
Ik had gisteren wat gegoogled, en er was iemand met een vergelijkbaar probleem, dat opgelost was door het wisselen van de ssd schijf en harde schijf. Je zou het eens kunnen proberen wellicht.

Re: PC bevriest, hoe vind ik de oorzaak?
« Reactie #29 Gepost op: 2012/12/01, 12:07:37 »
Ik had gisteren wat gegoogled, en er was iemand met een vergelijkbaar probleem, dat opgelost was door het wisselen van de ssd schijf en harde schijf. Je zou het eens kunnen proberen wellicht.

Merci voor de tip, maar ik denk niet in de richting van de HD's
Ik had het probleem al toen ik nog geen SSD had, dit sedert versie 10.04LTS

Wat mogelijks opties kunnen zijn:
-2 soundkaarten
-oude harde schijf (alhoewel daar het OS niet meer opstaat en enkel dienst doet als opslag)
-ander hardware probleem
-fout in ubuntu sedert 10.04 LTS
-...

Als ik eens die extra soundkaart uitgehaald heb, zal ik daarover berichten, maar het is zeer willekeur wanneer ik een freeze krijg, soms wel soms niet.
Met vriendelijke groeten,
Wim

Re: PC bevriest, hoe vind ik de oorzaak?
« Reactie #30 Gepost op: 2012/12/01, 12:12:14 »
De foutmelding is wel gerelateerd aan de harde schijf ('ata' aan het begin van de regels), alleen kan deze tig verschillende oorzaken hebben. Van een softwarefout in de Linuxkernel, tot slechte kabels, te weinig stroom voor HDD (dat zou dan wel weer door andere hardware in je kast kunnen komen) of echt defecten in de schijf. Dat maakt het zo'n irritant probleem, ik weet er alles van  >:(

Re: PC bevriest, hoe vind ik de oorzaak?
« Reactie #31 Gepost op: 2012/12/01, 12:15:42 »
De foutmelding is wel gerelateerd aan de harde schijf ('ata' aan het begin van de regels), alleen kan deze tig verschillende oorzaken hebben. Van een softwarefout in de Linuxkernel, tot slechte kabels, te weinig stroom voor HDD (dat zou dan wel weer door andere hardware in je kast kunnen komen) of echt defecten in de schijf. Dat maakt het zo'n irritant probleem, ik weet er alles van  >:(

Ach, daarom bleven jullie maar in de richting denken van de harde schijf.
Nu snap ik het.
Zal dus een beetje trial en error worden.
Misschien eerst eens de oude schijf afkoppelen, wist niet dat wanneer de oude schijf geen OS meer droeg, dat deze voor zo een foutmeldingen kon zorgen.
Met vriendelijke groeten,
Wim