Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Chromion popup en reclame  (gelezen 659 keer)

Offline Eugene

  • Lid
Chromion popup en reclame
« Gepost op: 2017/06/29, 20:53:02 »
Sinds vandaag heb ik de meest rare dingen met chromion. Indien ik ergens op klik, bijvoorbeeld in mijn hotmail, krijg ik allerlei reclame schermen die vanzelf openen. Indien ik via chromion zoek in google heb ik allerlei reclame over stroom, gsm e.d. tussen de zoekresultaten staan.
Mijn virusscaner zegt dat er geen virussen zijn.

Iemand enig idee waar deze rotzooi ineens vandaan komt maar vooral hoe ik het kan oplossen?

Re: Chromion popup en reclame
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/30, 00:13:44 »
Probeer een andere browser, bijv Firefox en voeg de addons uBlock Origin toe en eventueel ook Privacy Badger.

En anders Chromium verwijderen en opnieuw opstarten en daarna weer Chromium installeren

Succes

SPW
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline Eugene

  • Lid
Re: Chromion popup en reclame
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/01, 09:29:09 »
Helaas! Chromium verwijderen en opnieuw installeren is NIET de oplossing...

Laat ik mijn verhaal nogmaals uitleggen. Zodra ik chromium open is er niets aan de hand. Zodra ik echter iets aanklik (om het even op welke site) opent er een nieuw scherm van nl.reimage.com.

Hoe kan dit maar vooral hoe los ik het op?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Chromion popup en reclame
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/01, 10:21:02 »
Kan zijn dat er iets geinstaleerd is bij je chromium.
Dus chromium verwijderen,
dan naar je home map gaan, en zoek naar alles van chromium, ook de verborgen mappen aanzetten,
dan alles verwijderen tav chromium,
dan chromium installeren.

Je kunt ook nog zoeken naar hoe reset ik chromium, dan wordt alles nieuw neergezet, ook alle instellingen en plugins worden verwijderd.

Dan om je probleem te voorkomen,
beveilig je pc \browser,
kijk wat er geïnstalleerd wordt tav veiligheid.
En je kunt de browser opstarten in een sandbox, dan kan geen software buiten je browser komen, alleen de download map kan chromium dan komen.
Firejail is de sandbox naam, hier op het forum is het uitgelegd.

En beveiligen windows linux is hetzelfde, dus linux moet je ook beveiligen,
en zorg dat je iets weet tav veiligheid, want dat is het beste om je te verdedigen tegen virussen.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Chromion popup en reclame
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/01, 10:32:56 »
sudo dpkg --purge chromium zou alles van Chromium moeten verwijderen.
Te controleren met locate chromium Eventueel nog achtergebleven files, zoals jan11000 al zei, handmatig verwijderen.
Dan pas weer opnieuw installeren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Chromion popup en reclame
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/01, 13:59:42 »
Op systeemniveau purgen zal niet nodig zijn. De kans is zeer klein dat het in systeembestanden zit. Verwijder (of hernoem) liever de configuratiefolder van chromium in je home folder, zodat chromium opstart met fabrieksinstellingen. Komt het dan nog voor, dan pas kan je beginnen kijken in de systeembestanden.

Re: Chromion popup en reclame
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/03, 14:32:17 »
Spidey Westland gaf een goede tip : "Probeer een andere browser, bijv Firefox en voeg de addons uBlock Origin toe en eventueel ook Privacy Badger." Je kunt dus gewoon Firefox naast ChromiUm installeren. Grote kans dat FF je zo goed bevalt, dat Chromium naar de 2e plaats verhuist  ;)
Een boek doet het altijd...