Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen netwerk kaart  (gelezen 1415 keer)

fregl

  • Gast
Geen netwerk kaart
« Gepost op: 2006/09/05, 22:26:22 »
Hoi luitjes,

Ik heb via via een pentium III pctje op de kop weten te tikken.
Nu probeer ik ubuntu te installeren.

Probleem is dat de Server 6 versie geen netwerk kaart kan vinden terwijl er toch echt twee inzitten.
ik heb het ook geprobeert met bijde kaarte los van elkaar, maar het wil niet werken.

Vreemde is, als ik Fedora Core 5 installeer, krijg ik tijdens de install ook geen netwerk opties, maar
na install herkent hij wel de bijde kaarten, alleen weigert hij ze te gebruiken.

De installatie vanaf de Ubuntu 6 Live cd blijft vreemd genoeg ook hangen bij de Regio selectie.


Tijdens de eerste bios boor sequence worden wel alle kaarten herkent en krijgen ook een irq toegekend.
maar linux wil de netwerk kaarten niet zien.

op een andere pc met dezelfde netwerk kaart gaat het wel goed.
mischien is het een bios setting die ik over het hoofd zie.

hoop dat iemand mij kan helpen,
alvasat bedankt,
fregl

Geen netwerk kaart
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/05, 22:35:17 »
Volgens mij zit het in de tijd van het jaar.
Ik heb nog nooit zoveel kapotte netwerkkaartjes vorobij zien komen als de afgelopen weken.

Van de week was ikzelf aan de beurt, 1 kaartje binnen me eigen netwerk die tijdens het booten van de pc het netwerk ff platlegde , wanneer Windows was opgestarte werkte de kaart wel maar ontkoppelde de lan verbinding om de 5 minuten ??
Ubuntu herkende de kaart wel maar wilde er niet mee werken.

ergo
Koop ff een nieuw netwerk kaartje voor 10 euri.

En alles loopt weer als een zonnetje.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

fregl

  • Gast
Geen netwerk kaart
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/05, 22:41:50 »
dat zou een logische oplossing zijn als het bij dat ene kaatje bleef,
maar het zijn twee verschillende kaarten.

Geen netwerk kaart
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/06, 09:00:05 »
Zijn het PCI of ISA kaarten?
ISA wordt niet ondersteund in Dapper Drake

Azalin

  • Gast
Geen netwerk kaart
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/06, 17:21:20 »
Sorry? Dat is dan even sinds gisteren veranderd? Hier heb ik gewoon een ISA netwerk kaart aan de praat hoor.. en een andere machine waar een geluidskaart in een ISA slot zit, die doet het ook gewoon.. alleen moet je daar soms even een beetje wat aan porren... Maar dat Dapper Drake geen ISA ondersteunt is echt onzin.

fregl

  • Gast
Geen netwerk kaart
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/06, 20:03:13 »
nee het zijn pci kaarten.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Geen netwerk kaart
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/06, 21:11:19 »
Kijk ff na wat voor kaarten het zijn:
lspci|grep Ethernet
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Azalin

  • Gast
Geen netwerk kaart
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/07, 13:19:04 »
En eventueel wat dmesg terug geeft aan errors.

Geen netwerk kaart
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/07, 20:25:35 »
Citaat van: Azalin
Sorry? Dat is dan even sinds gisteren veranderd? Hier heb ik gewoon een ISA netwerk kaart aan de praat hoor.. en een andere machine waar een geluidskaart in een ISA slot zit, die doet het ook gewoon.. alleen moet je daar soms even een beetje wat aan porren... Maar dat Dapper Drake geen ISA ondersteunt is echt onzin.
Bijdeze mijn XQ6,... maar het is zeker een feit dat niet elke ISA-kaart ondersteund wordt.

Azalin

  • Gast
Geen netwerk kaart
« Reactie #9 Gepost op: 2006/09/07, 21:20:21 »
Daar heb je gelijk in en een punt... maar zomaar zonder meer ISA kaarten als niet ondersteunt classificeren ... lijkt me een voorbarige conclusie :)

Geen netwerk kaart
« Reactie #10 Gepost op: 2006/09/08, 00:24:21 »
Citaat van: Azalin
Daar heb je gelijk in en een punt... maar zomaar zonder meer ISA kaarten als niet ondersteunt classificeren ... lijkt me een voorbarige conclusie :)
Nogmaals, mn XQ6 :) Ik zal het noooooit weer willen doen,
kzal vast wel weer in de toekomst een vergissing maken, maar wil er graag op verbeterd worden! ;)

Azalin

  • Gast
Geen netwerk kaart
« Reactie #11 Gepost op: 2006/09/08, 13:30:16 »
:) Grapjurk! Ik had die excusez in eerste instantie niet eens begrepen... mijn hemel wat voel ik me ineens oud ... terwijl ik pas 30 ben, maar als mensen met net-slang (engels) gaan gooien dan merk ik toch dat ik al te lang in de computer wereld rond ren :)
Anyway, excuses nergens voor nodig.. alleen vind ik het wel belangrijk dat nieuwe gebruikers niet verkeerde informatie krijgen waardoor ze zelfs eventueel Ubuntu aan de kant schuiven voor iets dat niet helemaal waar is. Vandaar.

On-topic:

lspci|grep Ethernet

>en

Dmesg |tail -n 20

output van beide eens hier op het forum