Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST root partitie vergroten zonder opnieuw te installeren  (gelezen 11619 keer)

 Hallo allemaal,ik heb een rootpartitie van 12 gb,en daar is nog maar 800 mb van over.Is het mogelijk om de rootpartitie te vergroten zonder enige schade aan het systeem te veroorzaken?
Ik heb wel geen ubuntu,maar mandriva 2010.2,maar dat zal wel niet veel uitmaken qua handelingen.

 =D =D =D
« Laatst bewerkt op: 2011/01/16, 07:08:17 door dirkalberteverts »
Dreamstudio 11.10

Offline ivo

  • Lid
Re: root partitie vergroten zonder opnieuw te installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/15, 09:54:24 »
Je kunt dit doen met een bootable medium waarvan je gparted kunt starten.
Bijvoorbeeld de live CD van Ubuntu, maar ook de sysresccd (www.sysresccd.org) is daarvoor geschikt.

Met gparted kun je je partities aanpassen. Let wel, dit is niet altijd zonder gevaar dus zorg dat je een
backup hebt van belangrijke spullen.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline vanadium

  • Lid
Re: root partitie vergroten zonder opnieuw te installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/15, 10:03:12 »
Om je root te vergroten, zal je wellicht een partitie daarachter moeten verkleinen. Dit komt neer op het verplaatsen. Dat is een langdurig proces, dat niet zonder risico is. We horen wel verhalen van dergelijke operatie die vastloopt.

12 GB is normaal gezien ruim voldoende voor een Linux systeem Ik zou eerder kijken of je geen data van die 12 GB kan weghalen, want dat lijkt mij niet allemaal systeem. Staat je /home bijvoorbeeld op die 12 GB? Dan is verplaatsen van de /home al de oplossing.

Offline Ramana

  • Lid
Re: root partitie vergroten zonder opnieuw te installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/15, 11:08:35 »
Ja, 12 GB zou voldoende moeten zijn. Advies van vanadium is een goede oplossing. Als je /home toch op / wil laten (en grote hoeveelheden data dan op een andere partitie) zou de partitie groter kunnen. Vergroten en verplaatsen duurt inderdaad heel lang.

Je kunt ook een image-backup maken van de hele inhoud van de systeempartitie, de partitie groter maken (met verlies van data gaat dat snel :) ) en weer terugzetten. Dit  kan met partimage alleen als de partitie groter wordt (en dat wordt die), maar Partimage kan niet overweg met Ext4. Veel beter gaat het met FSarchiver (daarmee kan je zelfs de inhoud van een partitie terugzetten naar een kleinere partitie, zolang de data er natuurlijk nog oppast).

Zo heb ik Arch-linux eens verplaatst van sda1 (15 GB) naar sda2 (12 GB). (bij dit soort verplaatsingen zijn natuurlijk nog wat aanpassingen in o.a. fstab nodig). Zolang partitie indeling gelijk blijft en het systeem wordt teruggezet naar dezelfde partitie is dat niet nodig.

Wel wat riskant, maar als je eenmaal vertrouwd bent werkt fsarchiver super. Je moet dan wel van een ander systeem werken om een backup te kunnen maken (b.v van een live-cd)

Fsarchiver werkt in een console, een voorbeeld van opslaan en terugzetten (ik heb twee linuxsystemen op mijn pc, hier draait Fsarchiver op sda1).
Partitie 2 opslaan naar sda4 (mijn data partitie):

fsarchiver savefs -v /media/sda4/image-sda2/ubuntu-15jan.fsa /dev/sda2

en weer terugzetten:

fsarchiver restfs -v /media/sda4/image-sda2/ubuntu-15jan.fsa id=0,dest=/dev/sda2

(Fsarchiver komt niet aan grub in MBR)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/15, 11:22:04 door Ramana »

Offline ivo

  • Lid
Re: root partitie vergroten zonder opnieuw te installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/15, 11:52:54 »
Partimage kan niet overweg met Ext4. Veel beter gaat het met FSarchiver (daarmee kan je zelfs de inhoud van een partitie terugzetten naar een kleinere partitie, zolang de data er natuurlijk nog oppast).


Aha, is dat de reden dat ik laatst een backup niet terug kon zetten. Ik had een backup van mijn ext3 installatie en na een crash van mijn harddisk een fresh install van Ubuntu gedaan, maar ik kon mijn backup niet terugzetten.

Hoe test je dat nou eens op een goede manier wanneer je maar een stuks hardware hebt? Hoe weet je 200% zeker dat je een backup ook kunt terugzetten op dezelfde machine, zonder deze te corrumperen?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Ramana

  • Lid
Re: root partitie vergroten zonder opnieuw te installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/15, 12:11:26 »
Als je een systeem hebt (geen dual-boot), niets aan de partities verandert, dan is Clonezilla heel betrouwbaar. Heb ik nooit problemen mee (weleens met dual-boot, als b.v. Ubuntu Grub2 heeft en Arch Grub1.5. Clonezilla probeert ook Grub in MBR te herstellen).

Offline ruujan

  • Lid
Re: root partitie vergroten zonder opnieuw te installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/15, 12:15:18 »
Citaat
Hoe test je dat nou eens op een goede manier wanneer je maar een stuks hardware hebt? Hoe weet je 200% zeker dat je een backup ook kunt terugzetten op dezelfde machine, zonder deze te corrumperen?

Ik heb dat wel eens gedaan door gewoon te restoren naar een extra partitie. Ik wilde toen een upgrade doen en heb toen mijn werkende partitie gekopieerd naar een andere en daarop de upgrade gedaan.

Re: root partitie vergroten zonder opnieuw te installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/15, 12:53:30 »
Om je root te vergroten, zal je wellicht een partitie daarachter moeten verkleinen. Dit komt neer op het verplaatsen. Dat is een langdurig proces, dat niet zonder risico is. We horen wel verhalen van dergelijke operatie die vastloopt.

12 GB is normaal gezien ruim voldoende voor een Linux systeem Ik zou eerder kijken of je geen data van die 12 GB kan weghalen, want dat lijkt mij niet allemaal systeem. Staat je /home bijvoorbeeld op die 12 GB? Dan is verplaatsen van de /home al de oplossing.

Dit is dus allemaal systeem,ik heb een aparte homepartitie
Dreamstudio 11.10

Offline vanadium

  • Lid
Re: root partitie vergroten zonder opnieuw te installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/15, 13:29:11 »
Heel eigenaardig. Ik zou het nog eens heel goed bekijken wat je daar nog hebt.

Hoe dan ook, als je wil vergroten, dan kan dat, maar zorg ervoor dat je reservekopie van je persoonlijke gegevens volledig up to date is vooraleer je aan de operatie begint.

Offline HarzG

  • Lid
Re: root partitie vergroten zonder opnieuw te installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/15, 13:44:14 »
Dit is dus allemaal systeem,ik heb een aparte homepartitie.
1. Hoeveel ruimte komt erbij als je in de terminal dat uitvoert:
sudo apt-get clean
2. Hebt je naast KDE ook nog (volledig) Gnome en Xfce geïnstalleerd?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/15, 13:47:01 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: root partitie vergroten zonder opnieuw te installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/15, 13:49:27 »
Dit is dus allemaal systeem,ik heb een aparte homepartitie.
1. Hoeveel ruimte komt erbij als je in de terminal dat uitvoert:
sudo apt-get clean
2. Hebt je naast Gnome ook nog (volledig) KDE en Xfce geïnstalleerd?

Ik heb alleen KDE,en die commando werkt niet in mandriva.Daar hebben wij een ander commando voor om loze paketten te verwijderen.
Dreamstudio 11.10

Re: root partitie vergroten zonder opnieuw te installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/15, 13:56:18 »
hier nog een screentje van mijn systeem.
 =D =D =D


Dreamstudio 11.10

Re: root partitie vergroten zonder opnieuw te installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/15, 14:13:35 »
Om je root te vergroten, zal je wellicht een partitie daarachter moeten verkleinen. Dit komt neer op het verplaatsen. Dat is een langdurig proces, dat niet zonder risico is. We horen wel verhalen van dergelijke operatie die vastloopt.

12 GB is normaal gezien ruim voldoende voor een Linux systeem Ik zou eerder kijken of je geen data van die 12 GB kan weghalen, want dat lijkt mij niet allemaal systeem. Staat je /home bijvoorbeeld op die 12 GB? Dan is verplaatsen van de /home al de oplossing.

Dit is dus allemaal systeem,ik heb een aparte homepartitie

Als ik ga kijken waar het meeste staat is dat /usr.Daar gaat al 8 gb aan op.In /usr/share staat 4 gb.
Dreamstudio 11.10

Offline HarzG

  • Lid
Re: root partitie vergroten zonder opnieuw te installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/15, 16:09:11 »
Ik heb alleen KDE,en die commando werkt niet in mandriva.Daar hebben wij een ander commando voor om loze paketten te verwijderen.
och ... wat een advies van mijzelf, "defect" na "te lang" Debian/Ubuntu ... , maar kan je met dat andere commando (als root) ruimte vrij maken?

Wat mij trouwens opvalt: hoe komen configuratiemappen zoals .config, .kde4, .pulse, .spamassassin in / terecht?
Hoewel ik helemaal niets van Mandriva weet, lijken mij dat user-mappen.
Voor de reparatie van een Mandriva-systeem zou ik een vraag in een Mandriva-forum plaatsen. Anders krijg je hier weer zo'n "sudo-tip" van iemand anders.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/15, 16:12:08 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: root partitie vergroten zonder opnieuw te installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/15, 17:11:05 »
Dat is inderdaad geheel niet conform aan standaard linux. Voor gebruiker root worden die bestanden normaal onder /root geplaatst.

Dit is een zaak van partities wijzigen. Dat kan op veel manieren, via de terminal of grafisch, bijvoorbeeld met de reeds genoemde gparted live CD. Mogelijk moeten achteraf de UUIDS in je /etc/fstab aangepast worden. Ik ben het niet zeker, maar die zouden kunnen veranderen bij het vergroten/verplaatsen van partities.

Re: root partitie vergroten zonder opnieuw te installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/15, 17:15:15 »
Ik heb alleen KDE,en die commando werkt niet in mandriva.Daar hebben wij een ander commando voor om loze paketten te verwijderen.
och ... wat een advies van mijzelf, "defect" na "te lang" Debian/Ubuntu ... , maar kan je met dat andere commando (als root) ruimte vrij maken?

Wat mij trouwens opvalt: hoe komen configuratiemappen zoals .config, .kde4, .pulse, .spamassassin in / terecht?
Hoewel ik helemaal niets van Mandriva weet, lijken mij dat user-mappen.
Voor de reparatie van een Mandriva-systeem zou ik een vraag in een Mandriva-forum plaatsen. Anders krijg je hier weer zo'n "sudo-tip" van iemand anders.
maakt niet uit,maar we dwalen een beetje af van het doel,en dat was de root partitie vergroten. dat zal bij alle linux versies hetzelfde zijn denk ik.Het systeem van mij werkt prima hoor zonder problemen,maar met iets meer ruimte voor mijn root partitie kan ik een tijdje vooruit voordat ik een clean install moet gaan doen,beetje zonde van de tijd die ik er in heb gestopt om hem te krijgen zoals die nu is.
 =D =D
Dreamstudio 11.10

Re: root partitie vergroten zonder opnieuw te installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/15, 19:53:41 »
Ik heb alleen KDE,en die commando werkt niet in mandriva.Daar hebben wij een ander commando voor om loze paketten te verwijderen.
och ... wat een advies van mijzelf, "defect" na "te lang" Debian/Ubuntu ... , maar kan je met dat andere commando (als root) ruimte vrij maken?

Wat mij trouwens opvalt: hoe komen configuratiemappen zoals .config, .kde4, .pulse, .spamassassin in / terecht?
Hoewel ik helemaal niets van Mandriva weet, lijken mij dat user-mappen.
Voor de reparatie van een Mandriva-systeem zou ik een vraag in een Mandriva-forum plaatsen. Anders krijg je hier weer zo'n "sudo-tip" van iemand anders.
Dirkalberteverts,

Je heb toch niet tijdens de installatie van Mandriva om de inhoud van je DVD op je HD schijf te zetten geselecteerd.

Om er achter komen waar de boosdoender is -> du
Er zij nog wat argumenten on niet alle subdirs op te noemen.
du -h --max-depth=2 -x /

Maar op je kernvraag terug te komen....
Partitie vergroten doe je het best vanaf een LiveCD. Mijn voorkeur is ook SystemRescueCD zoals Ivo.
En is niet geheel zonder risico's om dat verlies te hebben.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/15, 20:11:17 door MauRice2 »
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: root partitie vergroten zonder opnieuw te installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/16, 07:06:52 »
Ik heb alleen KDE,en die commando werkt niet in mandriva.Daar hebben wij een ander commando voor om loze paketten te verwijderen.
och ... wat een advies van mijzelf, "defect" na "te lang" Debian/Ubuntu ... , maar kan je met dat andere commando (als root) ruimte vrij maken?

Wat mij trouwens opvalt: hoe komen configuratiemappen zoals .config, .kde4, .pulse, .spamassassin in / terecht?
Hoewel ik helemaal niets van Mandriva weet, lijken mij dat user-mappen.
Voor de reparatie van een Mandriva-systeem zou ik een vraag in een Mandriva-forum plaatsen. Anders krijg je hier weer zo'n "sudo-tip" van iemand anders.
Dirkalberteverts,

Je heb toch niet tijdens de installatie van Mandriva om de inhoud van je DVD op je HD schijf te zetten geselecteerd.

Om er achter komen waar de boosdoender is -> du
Er zij nog wat argumenten on niet alle subdirs op te noemen.
du -h --max-depth=2 -x /

Maar op je kernvraag terug te komen....
Partitie vergroten doe je het best vanaf een LiveCD. Mijn voorkeur is ook SystemRescueCD zoals Ivo.
En is niet geheel zonder risico's om dat verlies te hebben.

nee de dvd is niet op mijn hd geinstalleerd.Waarschijnlijk teveel aan het testen geweest,ik wacht wel tot de nieuwe versie 2011 uitkomt en dan maar een fresh install.Ik zal dan meteen mijn rootpartitie een stuk groter maken.Met rescueCD is mij het risico te groot dat het systeem kapot gaat.In ieder geval bedankt voor de feedback allemaal.

 =D =D =D
Dreamstudio 11.10