Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 'Dash'/semantische desktop functionaliteit in KDE uitschakelen  (gelezen 4338 keer)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Er is momenteel wat discussie over een toekomstige dashfunctie in Unity, waarbij er naast zoeken door bestanden en programma's aanbiedingen van Amazon aan zoektermen worden gekoppeld (dus als je veel chat en dagelijks 'Empathy' ingeeft, krijg je dan dagelijks zelfhulpboeken aangeboden en wordt je als zodanig geprofileerd? Vragen, vragen...).
Zo'n functionaliteit waarbij er door meedere filters en tags wordt gezocht, noemen ze een semantische desktop, min of meer analoog aan het menselijk brein.

Zo'n semantische desktop heeft KDE al jaren, en zal bekend zijn als Nepomuk en Akonadi.
Zoeken in KDE kan in getrapte vorm. Bij aanklikken van de Application Launcher staan daar Favorieten en een zoekveld, gewenste applicatie invullen en die staat er al voordat je klaar bent met intypen. System settings heeft ook zo'n zoekveld. In de filemanager Dolphin kan je met de zoekfunctie door al je bestanden zoeken, wat wil een mens nog meer.

Ja, soms wil een mens meer. Met Nepomuk kan je bv. allerlei 'tags' aan je bestanden meegeven, en zo daarop gaan zoeken. En het wordt helemaal een feest als je Kmail, Kadressbook en Kopete gebruikt. Akonadi verzamelt al die data als e-mailadressen, e-mailinhoud, kalenderevents, chats, info van contactpersonen, en bv. via de zoekfunctie van Dolphin kan je daar dan ook rechtstreeks op zoeken. Alles gekoppeld, want 'je moet connected zijn' (althans volgens deze enthousiaste verbindingsmeneer).

Er is echter een nadeel, of beter gezegd twee. Je zal nl. merken dat dit het nodige van je processor gaat vragen. Daarnaast, Akonadi gegevens worden gedeeld met de Akonadi-servers, dus extern, en daar staan dus allerlei zeer persoonlijke gegevens van je. En daarmee wordt constant gecommuniceerd, gesynchroniseerd, en geëpibreerd.
Ik denk dat menigeen die hiermee begint, niet op de hoogte hiervan is.

Kan je dit uitzetten/vermijden? Jazeker.
Ga naar System settings>>Desktop search (2e regel), en vink Nepomuk uit.
Als je Akonadi uit wil zetten, open een terminal (Alt-F2), kdesudo kate ingeven, en ga naar de file ~/.config/akonadi/akonadiserverrc . Verander StartServer=true naar StartServer=false.

Klaar.

Toch valt het me op, zonder exacte getallen te kennen, dat menige kubuntero waarmee ik op IRC praat, dit als een van de eerste dingen na een installatie uitschakelt. Blijkbaar is de dringende behoefte aan een semantische desktop toch niet zo overweldigend.
Dat de mogelijkheid er is, is uiteraard wel mooi  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: 'Dash'/semantische desktop functionaliteit in KDE uitschakelen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/16, 13:51:52 »
Nepomuk is een van de redenen waarom ik KDE zou gebruiken. De zoekfunctie van Ubuntu/GNOME is dra-ma-tisch en hopeloos ouderwets. In KDE kun je tenminste écht zoeken.

Je kunt Nepomuk een geheugenlimiet geven en volgens mij zelfs alleen laten indexeren wanneer de computer inactief is, maar dat kan ik mis hebben.

Re: 'Dash'/semantische desktop functionaliteit in KDE uitschakelen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/16, 13:54:12 »
Standaard heeft de indexer van Nepomuk al zeer weinig geheugen nodig omdat dat standaard op 50 MB staat.

Offline vanadium

  • Lid
Re: 'Dash'/semantische desktop functionaliteit in KDE uitschakelen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/16, 15:45:12 »
De zoekfunctie van Ubuntu/GNOME is dra-ma-tisch en hopeloos ouderwets.
+1
Je bent verplicht te bladeren om naar een folder te gaan. Ook vanuit bestandsbeheer zou je rechtstreeks via een zoekterm naar een folder kunnen gaan, of naar de folder waar het bestand staat (met het bestand geselecteerd).

Ook een desktop die zich beperkt tot het universum van de localhost kan toch ook een semantische desktop zijn?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: 'Dash'/semantische desktop functionaliteit in KDE uitschakelen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/16, 16:57:58 »
Daarnaast, Akonadi gegevens worden gedeeld met de Akonadi-servers, dus extern, en daar staan dus allerlei zeer persoonlijke gegevens van je.
Wat bedoel je met "extern"? De server draait normaal gesproken toch ("intern") op je eigen computer:
naam@kubuntu:~$ ps -ef | grep nepomuk
naam      1802  1654  0 16:46 ?        00:00:00 /usr/bin/nepomukserver
naam      1806  1802  7 16:46 ?        00:00:09 /usr/bin/nepomukservicestub nepomukstorage
naam      1828     1  0 16:47 ?        00:00:00 /usr/bin/nepomukcontroller
naam      2744  1802  0 16:47 ?        00:00:00 /usr/bin/nepomukservicestub nepomukqueryservice
naam      2745  1802  0 16:47 ?        00:00:00 /usr/bin/nepomukservicestub nepomukfileindexer
naam      2746  1802  0 16:47 ?        00:00:00 /usr/bin/nepomukservicestub nepomukfilewatch
naam      2747  1802  0 16:47 ?        00:00:00 /usr/bin/nepomukservicestub nepomukbackupsync

"free software won't spy on you, unless it's Ubuntu,"
;)
« Laatst bewerkt op: 2012/12/16, 17:00:46 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: 'Dash'/semantische desktop functionaliteit in KDE uitschakelen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/16, 17:32:45 »
Is een handige functie meteen spyware ? Ik denk toch niet dat je demonisch moet gaan denken over handige hulpmiddelen. Kubuntu verbindt zich al niet met 3e partijen (zoals Amazon, en wie weet wat nog allemaal in de toekomst)dat vind ik al een grote plus.

Makkelijk uit te schakelen, dus weinig zorgen maken dan eh. Persoonlijk wist ik dat niet tot ik de post van asphyxia las. Maar echt zorgen maak ik me niet; het is gewoon een hulpmiddel meer niet. Ik vraag me wel af wat nu precies dan het voordeel ervan is....

Zou Xubuntu ook dergelijke 'verborgen' functies hebben ?
« Laatst bewerkt op: 2012/12/16, 17:35:37 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: 'Dash'/semantische desktop functionaliteit in KDE uitschakelen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/16, 20:07:55 »
De zoekfunctie van Ubuntu/GNOME is dra-ma-tisch en hopeloos ouderwets.
+1
Je bent verplicht te bladeren om naar een folder te gaan. Ook vanuit bestandsbeheer zou je rechtstreeks via een zoekterm naar een folder kunnen gaan, of naar de folder waar het bestand staat (met het bestand geselecteerd).

Dat kan prima op Ubuntu.

Re: 'Dash'/semantische desktop functionaliteit in KDE uitschakelen
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/16, 20:32:39 »
De zoekfunctie van Ubuntu/GNOME is dra-ma-tisch en hopeloos ouderwets.
+1
Je bent verplicht te bladeren om naar een folder te gaan. Ook vanuit bestandsbeheer zou je rechtstreeks via een zoekterm naar een folder kunnen gaan, of naar de folder waar het bestand staat (met het bestand geselecteerd).

Dat kan prima op Ubuntu.
Dat kan zijn, maar met Nepomuk kun je bijvoorbeeld in PDF-documenten zoeken, of afbeeldingen sorteren op basis van cameramodel of grootte. Dit is onderdeel van de "semantische" desktop. In dit opzicht reikt Ubuntu niet verder dan "locate" en "find".

Re: 'Dash'/semantische desktop functionaliteit in KDE uitschakelen
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/16, 20:49:00 »
@Cumulus: Dat weet ik. Je weet dat ik een ex-Kubuntu-fanboy ben toch? ;)

Afbeeldingen sorteren op grootte kan trouwens wel op Ubuntu maar inderdaad niet op basis van model. Daarom vind ik Nepomuk ook beter.

In PDF'jes zoeken kan trouwens wel degelijk sinds Nautilus 3.6 maar dan moet je dus wel 3.6 zelf installeren via de GNOME 3-Team PPA.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/16, 20:50:52 door Vistaus »

Offline vanadium

  • Lid
Re: 'Dash'/semantische desktop functionaliteit in KDE uitschakelen
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/17, 09:23:09 »
Dat kan prima op Ubuntu.
Vanuit de Dash, met Unity, begint dat prima te gaan. Maar vanuit nautilus zelf?

Re: 'Dash'/semantische desktop functionaliteit in KDE uitschakelen
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/17, 10:43:51 »
Dat kan prima op Ubuntu.
Vanuit de Dash, met Unity, begint dat prima te gaan. Maar vanuit nautilus zelf?

Nautilus 3.6 geen probleem.

Re: 'Dash'/semantische desktop functionaliteit in KDE uitschakelen
« Reactie #11 Gepost op: 2012/12/17, 20:30:45 »
Het verrast me dat GNOME nu in .pdf'jes kan zoeken, maar dit was slechts een voorbeeld. Nepomuk doet ten eerste aan indexeren en is dus sneller, ten tweede kan het ook allerlei andere documentformaten aan, zoals ODF en volgens mij zelfs OOXML.

Re: 'Dash'/semantische desktop functionaliteit in KDE uitschakelen
« Reactie #12 Gepost op: 2012/12/17, 20:32:19 »
Het verrast me dat GNOME nu in .pdf'jes kan zoeken, maar dit was slechts een voorbeeld. Nepomuk doet ten eerste aan indexeren en is dus sneller, ten tweede kan het ook allerlei andere documentformaten aan, zoals ODF en volgens mij zelfs OOXML.

Dat weet ik en ik zeg ook niet dat GNOME zoveel beter is. Ik zei al: Nepomuk vind ik beter. Ik wilde alleen aangeven voor de GNOME-gebruikers (+afgeleiden van GNOME) dat het wel dezelfde richting op gaat en dat PDF'jes doorzoeken al gaat met 3.6

O ja, en niet te vergeten: 3.6 heeft ook een indexer dus is net zo snel.
Tevens kan het in metadata zoeken.
Dat is dus niet de reden waarom Nepomuk beter is... dat is omdat Nepomuk meer kan.

Misschien is je verdiepen niet zo erg...
http://library.gnome.org/misc/release-notes/3.6/users-files.html.en_GB

"Files has never had an effective search capability. With GNOME 3.6, this omission has finally been rectified. The new version includes a powerful search feature, which can be used by simply typing. It is case insensitive, can search for hidden files or directories, can work recursively, does not only do prefix matching, can search metadata, has ranked results based on a weighting algorithm, and can work on indexed and non-indexed directories."
« Laatst bewerkt op: 2012/12/17, 20:35:07 door Vistaus »

Re: 'Dash'/semantische desktop functionaliteit in KDE uitschakelen
« Reactie #13 Gepost op: 2013/01/18, 01:11:28 »
En 3.8 maakt het zelfs nog makkelijker om geïndexeerde bestanden te vinden: http://www.webupd8.org/2013/01/gnome-shell-38-redesigned-search.html

Offline MKe

  • Lid
Re: 'Dash'/semantische desktop functionaliteit in KDE uitschakelen
« Reactie #14 Gepost op: 2013/01/18, 06:45:45 »
Standaard heeft de indexer van Nepomuk al zeer weinig geheugen nodig omdat dat standaard op 50 MB staat.
het was blijkbaar wel buggy in 12.04, want op mijn computer werd er steeds meer geheugen afgesnoept bij het werken (ik heb een machine met 12 gb, dus heel veel) en dat stopte toen ik deze functionaliteit aanpaste. Dus een dit is een heel nuttige tip.