Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Ubuntu op iMac: zwart scherm  (gelezen 3826 keer)

[Opgelost] Ubuntu op iMac: zwart scherm
« Gepost op: 2010/12/18, 21:11:41 »
Ik heb Ubuntu naast Mac OSX gezet op mijn nieuwe iMac via de mini-CD en door radeon.modeset=0 nomodeset toe te voegen aan GRUB volgens de instructies hier: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1476226
Alles gaat goed, totdat ik na het installeren van de desktop moet herstarten. Plymouth verschijnt, maar daarna hou ik alleen maar een zwart scherm. Inloggen is dus onmogelijk.

Wat nu te doen?
« Laatst bewerkt op: 2010/12/20, 20:12:10 door Vistaus »

jesse2314

  • Gast
Re: Ubuntu op iMac: zwart scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/18, 21:34:44 »
Heb je de installatie al geprobeerd met *bootcamp*  ???

Re: Ubuntu op iMac: zwart scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/18, 21:48:33 »
Heb je de installatie al geprobeerd met *bootcamp*  ???

Nee. Werkt dat dan? Ik dacht dat Boot Camp alleen voor Windows werkte? :o

jesse2314

  • Gast
Re: Ubuntu op iMac: zwart scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/18, 21:54:04 »
Werkt ook voor ubuntu ;)
En anderen osen :)

Re: Ubuntu op iMac: zwart scherm
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/18, 21:55:38 »
Werkt ook voor ubuntu ;)
En anderen osen :)

Oké. Kun je iets meer uitleggen hoe ik dat aan moet pakken? :)

jesse2314

  • Gast
Re: Ubuntu op iMac: zwart scherm
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/19, 10:59:48 »
DUAL BOOT MACOSX EN LINUX

Voor Dual Boot OSX en Linux, heb ik met behulp van de OSX CD twee grote partities gemaakt (Diskutility). Het lukt voor Leopard gebruikers ook met Bootcamp. Het type partitie voor Linux- is niet echt van belang. Voor de OSX partitie is het belangrijk een OSX-ondersteund formaat te nemen, journaled HFS of HFS. Beide hebben voor en nadelen. JHFS is beter in OSX. HFS is mooier in Linux, want dan kan je de OSX partitie mounten met read/write rechten. Dit kan handig zijn. Schrijf de nieuwe structuur weg en boot op externe schijf en backup alles terug in de OSX partitie (zorg ervoor dat de OSX partitie groot genoeg is). Start in de nieuwe partitie op
en installeer rEFIt http://refit.sourceforge.net/     Dit programma gaat ervoor zorgen dat je kan kiezen tussen OSX en Linux na opstarten van de Mac.
    Start de LiveCD op zonder data aan te passen (LiveCD modus) en verwijder met behulp van gparted (partition editor, onder System -> Administration) de laatste partite na OSX. Deze wordt nu leeg en bruikbaar voor herpartitionering voor Linux. Pas de veranderingen toe en ga uit gparted.
    Start de Ubuntu installer op de Desktop (icoontje). Als erom gevraagd wordt, kies "largest continuous free space”. Dit laat de installer een swap en root partitie aanmaken. Na installatie is het van belang, de "advanced" button aan te klikken (zie plaatje onder). Kies ervoor om de boot loader (Grub) op /dev/sda3 te installeren.
    Herstart de computer en men zie rEFIt. Kies de "Partition tool" (zie plaatje). Dit synct de partitie tabel op de schijf. Het verricht als het ware een wonder. SHUTDOWN de computer (niet restart). Dan start op, en kies Linux. Als de computer vastloopt nog een keer uit en aan.

Het is ook mogelijk in Leopard om een bestaande OSX partitie te verkleinen en een nieuwe partitie voor Linux aan te maken. De partitie die hier gemaakt wordt is niet leesbaar voor linux (in geval msdos) of gewoon leeg maar kan ook later verwijderd tijdens linuxinstallatie. In Leopard kan men ook Bootcamp gebruiken om twee partities te creeren vanuit een bestaande OSX-partitie (wellicht het gemakkelijkst).

Gebruikers van Panther en Tiger kunnen schijnbaar (nooit geprobeerd) ook een OSX partitie in de command line verkleinen om zo een lege ruimte voor Linux te creeren.

sudo diskutil resizeVolume disk0s2 100G

Dit zorgt voor een resize naar 100G OSX partitie en de rest leeg.


Partitionering met behulp van BootCamp:

DiskUtility van OSX onder Leopard:


Aan het einde van de Ubuntu Installer is het belanrijk de "advanced" option te kiezen:


Sync de partitietabel met Partition Tool in rEFIt:



Re: Ubuntu op iMac: zwart scherm
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/19, 11:40:44 »
Dankjewel voor deze mooie uitleg :)

Alleen 1 probleempje: ik krijg bij het booten van de Live CD ook een zwart scherm. Hoe kan ik dit verhelpen?

jesse2314

  • Gast
Re: Ubuntu op iMac: zwart scherm
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/19, 11:43:24 »
Welke versie probeer je te installeren ???

Re: Ubuntu op iMac: zwart scherm
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/19, 11:49:57 »
Welke versie probeer je te installeren ???

Ik heb het geprobeerd met 10.04 en met 11.04 daily. Bij beide een zwart scherm bij het booten van de Live CD :(

Re: Ubuntu op iMac: zwart scherm
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/19, 11:50:05 »
Dit probleem heeft alles te maken met drivers, niet met BootCamp, lijkt me.

Re: Ubuntu op iMac: zwart scherm
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/19, 11:50:54 »
Dit probleem heeft alles te maken met drivers, niet met BootCamp, lijkt me.

Kan, maar dat lijkt me sterk, want dan zou de Live CD toch gewoon beeld moeten geven of zie ik dat verkeerd?

jesse2314

  • Gast
Re: Ubuntu op iMac: zwart scherm
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/19, 11:53:59 »
Probeer is een alternate ubuntu cd ;)

Re: Ubuntu op iMac: zwart scherm
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/19, 11:54:22 »
Probeer is een alternate ubuntu cd ;)

Zal ik doen ;)

Re: Ubuntu op iMac: zwart scherm
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/19, 15:27:52 »
Nope. Ook met de alternate CD lukt het niet. Keurig geïnstalleerd, maar wederom na het starten van Plymouth een zwart scherm :( Wat nu te doen?
« Laatst bewerkt op: 2010/12/19, 15:46:20 door Vistaus »

Re: Ubuntu op iMac: zwart scherm
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/20, 20:12:00 »
Helaas. Verschillende versies willen niet :(
Ik heb Mac teruggezet en ik ga Kubuntu in Parallels Desktop installeren.