Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Software  (gelezen 1302 keer)

Offline jeegee

  • Lid
Ubuntu Software
« Gepost op: 2021/08/27, 14:32:29 »
Ik ben op zoek naar een schaakprogramma voor Ubuntu 20.04.

Ubuntu Software is altijd tergend t r a a g , alsie het al doet. Daar heb ik dus niet veel aan.
Heeft iemand een leuke tip over
-een leuk programma  en
evt. -reanimatie van U.S.?

Offline bart85

  • Lid
Re: Ubuntu Software
« Reactie #1 Gepost op: 2021/08/27, 15:48:57 »
Je kunt pychess proberen. Als engine  is stockfish heel sterk.

sudo apt install pychess stockfish
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline jeegee

  • Lid
Re: Ubuntu Software
« Reactie #2 Gepost op: 2021/08/27, 18:22:17 »
Dank voor je tip, ik heb Pychess geïnstalleerd en ga ermee aan de slag.

PS   Waarom vind je Stockfish een sterke engine?

Offline bart85

  • Lid
Re: Ubuntu Software
« Reactie #3 Gepost op: 2021/08/27, 18:35:09 »
Stockfish is een schaak engine met een goede rating. https://en.wikipedia.org/wiki/Stockfish_%28chess%29?wprov=sfla1
Crafty is ook een optie. Pychess heeft ook zijn eigen engine meegeleverd.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline ilieavoe

  • Lid
Re: Ubuntu Software
« Reactie #4 Gepost op: 2021/08/29, 10:00:00 »
Voor Linux zijn er wel meer schaakprogramma's:

Arena; Xboard; Knights; Scid; Jerry-Chess GUI; ChessX ....

Deze werken goed onder 20.04.x

Offline amrus

  • Lid
Re: Ubuntu Software
« Reactie #5 Gepost op: 2021/08/29, 10:42:09 »
gnuchess


Online rico70

  • Lid
Re: Ubuntu Software
« Reactie #6 Gepost op: 2021/08/29, 11:16:39 »
Shredder Chess, helaas geen opensource en niet gratis.
Werkt op ieder systeem
https://www.shredderchess.com/linux/deep-shredder-13.html

Offline Bloom

  • Lid
Re: Ubuntu Software
« Reactie #7 Gepost op: 2021/08/29, 12:00:49 »
Ik gebruik zelf de hoger genoemde pychess + stockfish. Zéér tevreden van.
Als je graag een leuk uiterlijk hebt, met 3D-effecten: dreamchess.
Zit allemaal in de standaard repo's. Gewoon installeren vanuit het Softwarecentrum/Package Manager/sudo apt install/whatever.

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu Software
« Reactie #8 Gepost op: 2021/08/29, 12:20:44 »
Ik ben het eens met bart85. Ik heb in het verleden meerdere schaakprogramma's uitgeprobeerd in Xubuntu 18.04. En ik kwam ook uit op PyChess. Het is een applicatie die veel mogelijkheden heeft en er ook grafisch goed uitziet. Voor het checken hoe goed de stockfish engine is, is er ook nog de SSDF Rating list.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jeegee

  • Lid
Re: Ubuntu Software
« Reactie #9 Gepost op: 2021/08/30, 16:16:21 »
Dank voor de tips en reacties!

@bart85:
1. Ik heb in Documenten een map waar ik partijen in opsla. Wanneer ik in die map 'openen met Pychess' aanklik gebeurt er niets. Ik heb de map ingesteld met Voorkeuren > Save.
2. Wanneer ik Pychess open en L-boven Spel > Load Recent Game aanklik gebeurt er ook niets. Spel Laden werkt evenmin. Hoe moet ik dit aanpakken?
3. Kan ik ook niet afgemaakte partijen opslaan?
4. Is het mogelijk veldnummering toe te voegen?

@Bloom
Dank voor de tip, maar de repo van Ubuntu reageert bij mij dus z e e r  t r a a g...  meestal doet-ie helemaal niets. Is daar een oplossing voor (behalve de terminal gebruiken wat ik overigens graag doe)?
« Laatst bewerkt op: 2021/08/30, 16:25:15 door jeegee »

Offline bart85

  • Lid
Re: Ubuntu Software
« Reactie #10 Gepost op: 2021/08/30, 16:34:41 »
Voor het naspelen en analyseren kun je beter scid gebruiken.
http://www.betterchesstraining.com/2016/04/intro-to-scid.html
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline jeegee

  • Lid
Re: Ubuntu Software
« Reactie #11 Gepost op: 2021/08/30, 17:48:00 »
@bart85
Dank weer voor je tip; ik ga er zeker naar kijken.

Ik wil toch niet zomaar opgeven met PyChess. Heb je een idee hoe ik de genoemde punten zou kunnen aanpakken?
PS  Op Android gebruik ik DroidFish (ook met Stockfish), waarop opslag, ophalen van partijen enz. prima draaien.

Offline jeegee

  • Lid
Re: Ubuntu Software
« Reactie #12 Gepost op: 2021/08/31, 13:19:27 »
De geïnstalleerde versie van Pychess was 0.12.2-build 1.
In de pakketlijst https://pychess.github.io/download/ is de laatste versie inmiddels  1.0.0-1_all.deb; misschien zijn de zaken die ik eerder noemde daarin opgelost.
Echter: toen ik de download wilde Openen met Software-installatie gebeurde er (weer) helemaal niets --het Ubuntu-kringetje bleef maar draaien.

Ik heb twee vragen:
1. Kan ik het pakket 1.0.0-1_all.deb installeren met Synaptic en zo ja hoe?
2. Ben ik de enige die tegen een ontoegankelijke repository aanloopt?
« Laatst bewerkt op: 2021/08/31, 14:53:04 door jeegee »

Offline ajjp

  • Lid
Re: Ubuntu Software
« Reactie #13 Gepost op: 2021/08/31, 15:15:55 »
Ik krijg langzamerhand het idee dat er wel eens iets mis kan zijn met de installatie van gnome-software.
Ik zou eens proberen deze (in synaptic) volledig te verwijderen, en opnieuw te installeren. De huidige gnome-software mag dan misschien iets trager reageren dan vóór 20.04, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat deze een DEB-bestand niet wilde installeren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu Software
« Reactie #14 Gepost op: 2021/08/31, 15:17:31 »
Probeer eens, met die .deb, een "sudo apt install python3-pychess_1.0.0-1_all.deb" aan de terminal. Dan zal je eventuele fouten zien in de terminal (en ik hoop dat dit je pakketbeheer niet zal breken), maar ik zou verwachten dat dat installatiebestand op 20.04 werkt. Op 21.04 zit die 1.0.0.1 standaard in de softwarebronnen.

Offline jeegee

  • Lid
Re: Ubuntu Software
« Reactie #15 Gepost op: 2021/08/31, 16:48:42 »
Dank voor de reacties!

@ajjp              De gnome-software heb ik nagelopen, dwz geconstateerd dat er erg veel met gnome- begint en dat ik daar maar mooi vanaf blijf.
Ik hoop van harte dat ik antwoord krijg op mijn laatste  vraag...
@vanadium  Over het voeren van dat commando aan de terminal denk ik nog even na; 'pakketbeheer breken' klinkt niet lekker. En erg goed zit ik niet in de materie.

--- Ik wil graag nog een keer vragen: is Ubuntu Software bij meer gebruikers problematisch traag tot 'non-responsive ?
« Laatst bewerkt op: 2021/08/31, 17:03:34 door jeegee »

Offline bart85

  • Lid
Re: Ubuntu Software
« Reactie #16 Gepost op: 2021/08/31, 19:25:08 »
Online tegen mensen spelen is mogelijk op lichess.org. Het heeft voor Android en iPhone een app. App voor Linux is niet direct beschikbaar.
Ik wil wel graag een keer een partij spelen!
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Ubuntu Software
« Reactie #17 Gepost op: 2021/08/31, 19:29:13 »
Citaat
@ajjp              De gnome-software heb ik nagelopen, dwz geconstateerd dat er erg veel met gnome- begint en dat ik daar maar mooi vanaf blijf. ...
Ik vermoed dat je me verkeerd hebt begrepen. Er zijn inderdaad heel veel pakketten die met gnome beginnen. Maar ik bedoel met gnome-software echter alleen het ene pakket dat in synaptic met "gnome-software' wordt aangeduid (het Software Center for Gnome). Hiernaast is alleen nog gnome-software-common nodig voor een werkend Software Center (en eventueel de plugins voor snap en flatpack, maar die zijn niet nodig voor DEB-bestanden).
Er is geen risico voor je verdere installatie aan verbonden om zo'n pakket volledig te verwijderen en daarna opnieuw te installeren.

Offline jeegee

  • Lid
Re: Ubuntu Software
« Reactie #18 Gepost op: 2021/09/01, 13:16:28 »
@ ajjp   Dank weer! Dat had ik inderdaad verkeerd begrepen.

Ik heb het pakket opgezocht en noch gnome-software, noch gnome-software-common waren geïnstalleerd. Dat heb ik meteen hersteld.
Wanneer ik nu op het koffertje klik gebeurt er niets; er lijkt niets veranderd te zijn. Ik geef 'm een herstart, wie weet.

Offline jeegee

  • Lid
Re: Ubuntu Software
« Reactie #19 Gepost op: 2021/09/13, 13:21:43 »
sudo snap remove snap-store
sudo snap install snap-store
  plus herstart
......blijkt de oplossing te zijn.

Dank voor de tips.