Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu dual boot installatie hangt bij 94% (Grub)  (gelezen 704 keer)

voorstad

  • Gast
Ubuntu dual boot installatie hangt bij 94% (Grub)
« Gepost op: 2008/02/01, 12:52:21 »
Bij het installeren van Ubuntu 7.10 naast een bestaande XP installatie (handmatige instellingen van de partitie), kreeg ik een fatale fout:

"Kon Grub niet installeren op hd0"
Dit is een fatale fout.

Na veel puzzelen bleek dat deze fout zich bleef herhalen met ext3. Nadat ik de nieuwe partitie op ext2 liet formatteren, verliep de installatie prima.

Aangezien ik op dit forum niks hierover kon vinden, maar even deze melding.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu dual boot installatie hangt bij 94% (Grub)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/01, 13:15:30 »
Citaat van: voorstad
Bij het installeren van Ubuntu 7.10 naast een bestaande XP installatie (handmatige instellingen van de partitie), kreeg ik een fatale fout:

"Kon Grub niet installeren op hd0"
Dit is een fatale fout.

Na veel puzzelen bleek dat deze fout zich bleef herhalen met ext3. Nadat ik de nieuwe partitie op ext2 liet formatteren, verliep de installatie prima.

Aangezien ik op dit forum niks hierover kon vinden, maar even deze melding.
Het is onmogelijk dat dit komt door EXT3. EXT3 is namelijk EXT2 plus een dagboek (journal). Dat is het enige verschil.

Waar je probleem wel door komt, is waarschijnlijk een fout in het installatieprogramma van de Desktop CD. Die fout komt bij bepaalde hardware voor. Ik had het ook, bij mijn laptop (niet bij mijn bureau-PC's).

Je kunt het oplossen door te installeren met de Alternate CD, want die heeft een ander installatieprogramma:
ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/7.10/ubuntu-7.10-alternate-i386.iso

EXT2 is een zware afrader, want je mist dan de gegevensbescherming bij stroomstoringen en dergelijke. Vergelijk het maar met het verschil tussen FAT32 en NTFS.

Groet, Pjotr.

voorstad

  • Gast
Ubuntu dual boot installatie hangt bij 94% (Grub)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/04, 09:55:51 »
Is het misschien ook mogelijk om ext2 naar ext3 om te zetten? Ik heb nu net alles draaiend en ingericht :-(

P.S. Als dit een fout is van de desktop installer, dan is het misschien goed om er melding van te maken. Ik kon de fout nauwelijks terugvinden op het internet / ubuntu fora.

Ubuntu dual boot installatie hangt bij 94% (Grub)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/04, 13:12:57 »
In principe is het mogelijk, maar je krijgt geen garantie :P

Het met de onderstaande handelingen, je moet het echter doen voor iedere partitie.

In dit voorbeeld is hda10 gemount aan /test

* Log in als root in veilige modes
* Wees er zeker van dat in de  /etc/fstab de  /dev/hda10 is gemount  aan bijv. /test as ext2, read write
umount /dev/hda10Als je hem niet kan unmounten dan , dan remount je hem als read only met de opdracht (mount -o remount,rw /dev/hda10)
Nu geef je deze opdracht:
tune2fs -j /dev/hda10* Edit nu de /etc/fstab, en bij  /dev/hda10, verander je de ext2 to ext3
*nu mount je hem weer
mount /dev/hda10pv revbooten en weer opstarten in terminal
/sbin/shutdown -h nowvoor de volgende opdracht
mount | grep /dev/hda10o als hij word getoond als ext3, reboot  je, indien niet dan heb je een klein probleem en moet je proberen de fstab met de hand bij te werken met nano

Staa hij er wel als ext3 ben je klaar.

SCCS.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu dual boot installatie hangt bij 94% (Grub)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/04, 13:56:46 »
Ik denk dat het handiger is om Ubuntu even te herinstalleren. Nu je weet hoe het moet, ben je in een uurtje klaar.