Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SPDIF probleem  (gelezen 1275 keer)

Offline wilmjan

  • Lid
SPDIF probleem
« Gepost op: 2009/07/23, 18:08:42 »
Hallo,

Ik gebruik Ubuntu 9.04 sinds een paar weken maar loop nog steeds tegen een probleem aan met betrekking tot het afspelen van geluid via mijn digitale versterker. Onder Vista was dit geen enkel probleem en deed ik dit via een optische kabel tussen laptop en versterker. Via Ubunta krijg ik het echter niet voor elkaar en ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Ik heb al diverse forums afgezocht maar eerlijk gezegd maakt dit me tot nu toe  niet heel veel wijzer.

Zoals gezegd gebruik ik Ubuntu 9.04 op een Acer 7520, geluidskaart is een Realtech ALC268. Ik heb de laatste Alsa versie geinstalleerd en heb hieronder een uitdraai van aplay -l. Het kan aan mij liggen maar moet daar niet iets van digitale kaart  tussen staan??
Afijn, als iemand een tip heeft dan is dat zeer welkom.

wilmjan@wilmjan-laptop:~$ aplay -l
**** Lijst van PLAYBACK hardware-apparaten ****
kaart 0: NVidia [HDA NVidia], apparaat 0: ALC268 Analog [ALC268 Analog]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 1: Speaker [Logitech USB Speaker], apparaat 0: USB Audio [USB Audio]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
wilmjan@wilmjan-laptop:~$

Offline Eddie

  • Lid
Re: SPDIF probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/23, 22:08:22 »
Hallo Wilmjan,

Heb je al gekeken naar de 'alsamixer'? Dit commando kun je intypen in een terminal, misschien met sudo ervoor om wijzigingen door te voeren. Je krijgt dan een soort mengpaneel op je scherm waar je van alle kanalen het volume kan instellen. Onderaan elk kanaal staat 'OO' of 'MM'. Je selecteert een kanaal met de pijltjestoetsen. Daarna druk je op de 'm'-toets om  te toggelen tussen 'on' (OO) en 'mute' (MM). Bij mij heet de digitale uitgang voor Toslink 'IEC953' en die staat standaard op uit. Na opstarten is bij mij soms de setting van dit kanaal soms verdwenen en moet je hem dus opnieuw aanzetten.

Wat me verder opvalt is dat er bij 'aplay -l' niet zoiets staat als [ALC268 Digital] met subdevice #1. Heb je met Vista ook de ALC286 gebruikt? Op de website van 'alsa' vind je veel informatie over soundcard drivers en mensen die er veel meer vanaf weten dan ik.

M.vr.gr.
Eddie

Re: SPDIF probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/24, 19:32:23 »
Niets commandline, gewoon het mixerapplet openen rechtsboven in je scherm ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: SPDIF probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/24, 19:33:15 »
Volgens mij zal spdif onder linux helaas zo simpel niet zijn ...