Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: Gnomeshell laten werken met catalyst (ati) drivers  (gelezen 2737 keer)

Offline MKe

  • Lid
Tip: Gnomeshell laten werken met catalyst (ati) drivers
« Gepost op: 2011/11/16, 19:46:54 »
Hoi,

De closed-source catalyst driver in Ubuntu 11.10 is niet geschikt voor gebruik met Gnome Shell. Het veroorzaakt een onleesbare balk bovenaan met allerlei zeer onprofessionele kleuren. Een alternatief is de opensource driver gebruiken, maar dat komt de grafische prestaties niet ten goede. Een ander mogelijkheid is de nieuwe driver  versie 11.9 van ati te installeren:

Let op: doe dit alleen als je weet wat je doet en maak altijd een backup van te voren.

1. Open een terminal en maak een mapje aan in je homemap:
mkdir ati-11.9; cd ati-11.92. Download het driverscript:
wget http://www2.ati.com/drivers/linux/ati-driver-installer-11-9-x86.x86_64.run3. Voer het script uit, dit maakt een installatie pakket:
sh ati-driver-installer-11-9-x86.x86_64.run --buildpkg Ubuntu/oneiric4. Installeer de driver:
dpkg -i fglrx*.deb5. Activeer de driver:
aticonfig --initial -f6. herstart.

Als het goed gegaan is zou GnomeShell nu goed moeten werken (bij mij tenminste).

Veel plezier met Gnomeshell

Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: Tip: Gnomeshell laten werken met catalyst (ati) drivers
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/16, 21:56:09 »
ATI catalyst 11.11 is trouwens ook al uit, ik weet niet of die al goed werken met Gnome-shell, maar er zit wel de laatste tijd verbetering in.

Hmmm ik lees wat gemixte reacties over 11.11... dat wordt maar zelf proberen :P.

*edit*
Ik heb net 11.11 geinstalleerd, en die werkt nog steeds niet met Gnome-shell, hij start alleen maar op in fallback-mode. Vensters verplaatsen gaat nu ook heel erg sloom.

Naja, dat wordt nog maar een tijdje de open-source drivers gebruiken, die deden het bij mij ook prima.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/16, 22:11:38 door Idroy »
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Re: Tip: Gnomeshell laten werken met catalyst (ati) drivers
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/16, 23:36:18 »
Ik probeerde iets gelijkaardig, gebaseerd op http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Oneiric_Installation_Guide#Before_you_start
Gevolg is dat het opstarten van Ubuntu nu vastloopt. Ik kan nog wel terugvallen op een oudere versie. Zowel de oude versie als de nieuwste Ubuntu zijn 11.10, maar met een andere kernel.
Enig idee hoe ik het euvel kan rechtzetten?

In ieder geval is mijn probleem ook niet opgelost (sneeuw en strepen op het scherm)... Je verwijst naar open source drivers... Moet ik misschien proberen. Heb je enige verwijzing?

Dank,
Stefan


Offline MKe

  • Lid
Re: Tip: Gnomeshell laten werken met catalyst (ati) drivers
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/17, 08:32:46 »
ATI catalyst 11.11 is trouwens ook al uit, ik weet niet of die al goed werken met Gnome-shell, maar er zit wel de laatste tijd verbetering in.

Hmmm ik lees wat gemixte reacties over 11.11... dat wordt maar zelf proberen :P.

*edit*
Ik heb net 11.11 geinstalleerd, en die werkt nog steeds niet met Gnome-shell, hij start alleen maar op in fallback-mode. Vensters verplaatsen gaat nu ook heel erg sloom.

Naja, dat wordt nog maar een tijdje de open-source drivers gebruiken, die deden het bij mij ook prima.
Heb je de 11.9 versie ook geprobeerd? Die werkt bij mij prima. Ik heb de 11 versie niet geprobeerd.


Ik probeerde iets gelijkaardig, gebaseerd op http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Oneiric_Installation_Guide#Before_you_start
Gevolg is dat het opstarten van Ubuntu nu vastloopt. Ik kan nog wel terugvallen op een oudere versie. Zowel de oude versie als de nieuwste Ubuntu zijn 11.10, maar met een andere kernel.
Enig idee hoe ik het euvel kan rechtzetten?

In ieder geval is mijn probleem ook niet opgelost (sneeuw en strepen op het scherm)... Je verwijst naar open source drivers... Moet ik misschien proberen. Heb je enige verwijzing?

Dank,
Stefan
Welke kernel heb je dan? Ik heb dit gedaan op een gewone 11.10 installatie met kernel 3.0.0.9 64 bits. Oh, ik heb ook eerst de geinstalleerde catalyst drivers verwijderd.
De opensource driver krijg je als je gewoon geen catalyst drivers installeerd.

Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: Tip: Gnomeshell laten werken met catalyst (ati) drivers
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/17, 10:10:57 »
Heb je de 11.9 versie ook geprobeerd? Die werkt bij mij prima. Ik heb de 11 versie niet geprobeerd.

Yep, die heb ik geprobeerd en die werkte ook niet, overal staat dat die versie niet werkt met gnome-shell, bij mij is het dus geen uitzondering.

De 11.11 versie zou het wel beter moeten doen, maar ik kreeg hem niet goed aan de praat, en heb ook niet heel veel zin om er mee te gaan klooien, en in principe heb ik die ati drivers toch niet nodig, aangezien ik alleen maar game op Windows (The Elder Scrolls: Skyrim bijvoorbeeld, geniaal spel trouwens ;)), en een paar spelletjes hier op Fedora (The Binding of Isaac en Voxatron, ook erg leuke spellen ;)), alleen hebben die blijkbaar de gpu niet nodig om gerendered te worden.

Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Re: Tip: Gnomeshell laten werken met catalyst (ati) drivers
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/17, 10:52:54 »
Tenzij je van plan bent op Ubuntu Skyrim te gaan spelen aangezien ie kennelijk perfect werkt onder Wine ;)
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=13667

Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: Tip: Gnomeshell laten werken met catalyst (ati) drivers
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/17, 11:10:01 »
Haha, ja inderdaad, ik zal het binnenkort nog wel even proberen, ben wel benieuwd eigenlijk. Maarja het is niet het enige spel dat ik speel (naja, momenteel wel even, maar er komt nog wel meer leuke dingen uit deze weken), en als ik bij veel spellen moet gaan klooien om het aan de praat te krijgen met Wine, dan kan ik ze net zo goed even installeren  op Windows. Gaat net zo makkelijk, en vaak ook iets betere framerates (hoeft in principe niet natuurlijk).
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!