Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schermresolutie veranderen als je niets kan zien?  (gelezen 1037 keer)

Offline dhroes

  • Lid
schermresolutie veranderen als je niets kan zien?
« Gepost op: 2011/09/06, 21:34:45 »
Beste,

mijn vader wou de resolutie van mijn beeldscherm optimaliseren, maar heeft deze te groot gezet. Nu start mijn pc op en kan ik niets meer zien. Hij geeft de melding dat de input te groot is voor het scherm. Dit is een foutmelding van mijn beeldscherm. Ik kan dus verder niets zien en dus ook geen beeldscheminstellingen wijzigen. Ik heb het geprobeerd via een cd van knoppix-live, maar die paste enkel de resolutie aan van de sessie die in het geheugen draaide, maar niet van de software die op de HD stond. Daar staat normaal Ubuntu op, maar ik weet niet welke versie daar mijn vader die erop gezet heeft. Kan ik op een of andere manier deze resolutie terug juist zetten zonder dat ik een volledige herinstallatie moet doen?

mvg,
Dhroes

Re: schermresolutie veranderen als je niets kan zien?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/06, 21:40:08 »
Misschien werkt het als je opstart in de recoverymode van ubuntu, en daar kiest voor starten in failsave X, daar krijg je vervolgens een menu waar je kunt kiezen voor het herconfigureren van je instellingen.
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Offline dhroes

  • Lid
Re: schermresolutie veranderen als je niets kan zien?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/06, 21:42:06 »
sorry, maar ik ben nog een leek in linux, hoe kan ik opstarten in de recoverymode? Ik heb al getracht om op 'del' of 'F1' te drukken bij het opstarten om in de setup te geraken zoals bij windows, maar dat lukte niet, of ik duwde misschien te laat?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: schermresolutie veranderen als je niets kan zien?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/06, 21:43:28 »
Dit gaat met de linker shift toets.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline dhroes

  • Lid
Re: schermresolutie veranderen als je niets kan zien?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/06, 21:49:08 »
het is niet gelukt. Ik ben wel via F10 in de setup geraakt en heb de fabrieksinstellingen teruggezet, maar dit heeft ook niet geholpen. Via de shift-toets, zag ik hetzelfde als anders. Heel even het beginscherm van Ubuntu en dan weer een zwart scherm met de melding "input signal out of range". :(

Re: schermresolutie veranderen als je niets kan zien?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/06, 22:07:11 »
Dhroes,

Is het een nVidia kaart met de nVidia driver....
Dan kan je dit proberen.
Opstarten tot aan "zwart scherm"
Toetsen combinatie <Ctrl><Alt><F1>, als het goed kom je in een text-omgeving waarin je moet inloggen:
gebruiks-naam
gebruiks-paswoord

Dan:
sudo nvidia-xconfig


Herstart.


MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: schermresolutie veranderen als je niets kan zien?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/06, 22:07:23 »
Fabrieksinstellingen gaat alleen over je BIOS, niet over de GRUB (de opstartlader van Linux). Hou tijdens het opstarten de linker shift toets ingedrukt totdat je een menuutje krijgt met Ubuntu Linux 2.6.xx-generic etc. krijgt.
Er staat als het goed is als 2e keuze een optie met (recovery mode) achter de naam. Deze moet je dan selecteren (pijltjes toetsen en enter).
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline dhroes

  • Lid
Re: schermresolutie veranderen als je niets kan zien?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/06, 23:03:46 »
geen van bovenstaande mogelijkheden werken. login en paswoord kloppen niet en met de shifttoets krijg ik ook geen menu te zien. Er zal niets anders opzitten dan een volledige herinstallatie vrees ik

Re: schermresolutie veranderen als je niets kan zien?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/07, 06:18:55 »
geen van bovenstaande mogelijkheden werken. login en paswoord kloppen niet en met de shifttoets krijg ik ook geen menu te zien. Er zal niets anders opzitten dan een volledige herinstallatie vrees ik
Dhroes,

In tegen stelling met een grafische login...
Zal je nu alles moeten invoeren...
Dus eerst de gebruikers-naam <Enter>, paswoord <Enter> ....
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556