Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Epson perfection V350 Photo op Ubuntu 18 ?  (gelezen 1651 keer)

Offline Shan

  • Lid
Epson perfection V350 Photo op Ubuntu 18 ?
« Gepost op: 2019/09/30, 18:18:30 »
Hallo allemaal,  kan iemand mij de procedure beschrijven om mijn Epson scanner te kunnen gebruiken op Ubuntu?
Het is een : " USB" scanner. Ik heb al van alles gelezen over het onderwerp maar ik kom er niet uit.
Ik ben al zover dat ik de  "  iscan-gt-f700-bundle-2.30.4x64.deb "  heb gedownload. Met een dubbelklik deze download willen installeren en de install werd uitgevoerd.  maar geeft niet aan dat het ook " voltooid" is.
Integendeel hij keerde terug naar het vorige scherm :  " installeren." Ook het " readmefirst " brengt mij niet verder.
Wie geeft raad?
Shan
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Re: Epson perfection V350 Photo op Ubuntu 18 ?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/09/30, 23:26:39 »
Hallo, ik ben nog geen Epson-scanner tegengekomen die niet werkt onder Ubuntu en afgeleiden.
Misschien werkt het volgende, installeer via Synaptic of Softwarecenter het volgende pakket:
printer-driver-escpr
Gebruik je Xsane om te scannen (via Gimp bijvoorbeeld)?

Offline Shan

  • Lid
Re: Epson perfection V350 Photo op Ubuntu 18 ?
« Reactie #2 Gepost op: 2019/10/01, 09:48:11 »
Paul, ik ga dit uitvogelen. Ik ben newbee met Ubuntu , alles is zo ongeveer nieuw voor mij.
Vanmiddag ga ik ermee aan de slag. Dank voor nu.  Je hoort nog.
Gr Shan
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline Shan

  • Lid
Re: Epson perfection V350 Photo op Ubuntu 18 ?
« Reactie #3 Gepost op: 2019/10/01, 09:51:48 »
Aanvullend : ik heb ook een netwerkprinter en die werd onmiddellijk herkend toen ik via  ' Aktiviteiten '  wilde scannen.  Via Gimp weet ik eigenlijk niet of ik dat al geprobeerd heb. Ga ik ook bekijken.
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Re: Epson perfection V350 Photo op Ubuntu 18 ?
« Reactie #4 Gepost op: 2019/10/01, 15:30:49 »
Ik ben newbee met Ubuntu , alles is zo ongeveer nieuw voor mij.
Ah, dan ben je hier in dit forum helemaal aan het juiste adres! Vraag gerust en zoveel en zo vaak je wilt (maar niet meer dan honderd topics per dag starten aub! ;) )

Offline Shan

  • Lid
Re: Epson perfection V350 Photo op Ubuntu 18 ?
« Reactie #5 Gepost op: 2019/10/01, 16:08:47 »
Paul, via. 'Aktiviteiten button' synaptic  willen downloaden maar het installeren mislukt. : E dpkg werd onderbroken; voer handmatig ' dpkg --configure -  a  uit. Geprobeerd maar kan alleen uitgevoerd worden door de systeembeheerder . Hoe maak ik van mijzelf systeembeheerder ?
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline edwin1001

  • Lid
Re: Epson perfection V350 Photo op Ubuntu 18 ?
« Reactie #6 Gepost op: 2019/10/01, 19:08:51 »
Laatst ook een behoorlijke tijd bezig geweest met een Epson scanner.
Zie topic    https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=106637.0
Uiteindelijk bleek het een eenvoudige oplossing te zijn bij mij.
Ik heb toch maar besloten om de scanner aan te sluiten op een oude XP machine.
In linux vindt ik de software voor de scanner niet echt geweldig. Maar dat is persoonlijk
Hopelijk kom je eruit.

Offline Nero

  • Lid
Re: Epson perfection V350 Photo op Ubuntu 18 ?
« Reactie #7 Gepost op: 2019/10/01, 19:19:12 »
Hoe maak ik van mijzelf systeembeheerder ?
sudo  dpkg --configure -a

Offline Shan

  • Lid
Re: Epson perfection V350 Photo op Ubuntu 18 ?
« Reactie #8 Gepost op: 2019/10/02, 10:14:25 »
Edwin , hopelijk gaat het bij mij wat makkelijker. Met W10 geen probleem maar met U 18 stroef.
En Nero, dit commando had ik al gebruikt en dan vraagt hij om mijn password maar die accepteert ie niet. Hij accepteert hem wel in andere gevallen waarbij het password gevraagd wordt. En dat vind ik vreemd. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Moet ik dan het commando : su -c apt-get install synaptic gebruiken? Ik ga dat vanmiddag maar eens bekijken.  Voor nu dank beide .
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline Nero

  • Lid
Re: Epson perfection V350 Photo op Ubuntu 18 ?
« Reactie #9 Gepost op: 2019/10/02, 11:22:20 »
(...) en dan vraagt hij om mijn password maar die accepteert ie niet.
Wordt er een foutbericht getoond? Hou er wel rekening mee dat je in een terminal bij Ubuntu niets ziet bij het intoetsen van het wachtwoord, ook geen sterretjes.

Offline Shan

  • Lid
Re: Epson perfection V350 Photo op Ubuntu 18 ?
« Reactie #10 Gepost op: 2019/10/02, 15:20:20 »
Het is me inmiddels gelukt om:
1 Synaptic  te installeren
2 middels Synaptic   Xsane  en printer-driver-escpr. ( is dit mogelijk teveel van het goede?)
Probleem: xsane kan de aangesloten Epson,, niet vinden.

Ondertussen : Xsane werkt onder Gimp wel met HP netwerkprinter maar vindt de Epson niet !??
Voor alle duidelijkheid:
De Epson werkt normaal op Windows 10 desktop computer.
Gimp  werkt in Ubuntu ( 18.04.3 )met Xsane goed met de HP-Netwerkprinter.
Niet met de Epson ,, die kan hij niet vinden.
« Laatst bewerkt op: 2019/10/02, 16:41:33 door Shan »
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline Shan

  • Lid
Re: Epson perfection V350 Photo op Ubuntu 18 ?
« Reactie #11 Gepost op: 2019/10/04, 18:26:04 »
@ Edwin en alle anderen,  Ik kom er niet uit. Het commando " lsusb"  ziet de Epson wel , zie afb.
Ook een afb. bijgevoegd van de inhoud van het pakket xsane. Het frontend komt er een paar keer in voor, maar het backend helemaal niet. Dan werkt het natuurlijk niet. de vraag is dan natuurlijk : hoe komen we daar aan. Ik heb erg veel websites doorgespit maar zoals gezegd, ik zie het even niet meer.
Wat is het ontbrekende stukje in het xsane-pakket?
Of moet ik het maar vergeten?

De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Re: Epson perfection V350 Photo op Ubuntu 18 ?
« Reactie #12 Gepost op: 2019/10/05, 14:17:42 »
Dag Hans,

Om met het laatste te beginnen, als je met 'frontend' xsane bedoelt en met 'backend' sane, dan zie je dat verkeerd. Sane is een scannerprogramma voor gebruik vanuit de terminal, xsane is hetzelfde programma + een grafische schil erover. Heb je xsane geïnstalleerd, dan heb je automatisch ook sane. Dus dit gedeelte is goed.

Je scanner wordt met lsusb dus wel herkend, maar xsane ziet 'm kennelijk niet.

Anrwoord op je eerdere vraag - xsane geïnstalleerd plus printer-driver-escpr - teveel van het goede? - is nee, dwz. niet teveel van het goede. Die printer-driver-escpr is software om de pc met je printer/scanner te laten communiceren, xsane is de software waarmee je scant. Mocht printer-driver-escpr niet werken, doe je er goed aan 'm meteen weer te verwijderen, zo voorkom je een opeenhoping van drivers die elkaar mogelijk in de weg gaan zitten.

Ik heb wat rondgekeken op het web en het lijkt erop dat de V350 problemen begon te geven vanaf Ubuntu 17.10 of 18.04, daarvoor werkte hij goed. Dus misschien heb je gewoon pech en werkt dat ding niet met jouw Ubuntu-versie. In jouw geval kun je dan besluiten om voor het scannen Windows te gebruiken, of je installeert een andere en/of oudere versie van (X/K/L)Ubuntu in een virtuele machine en je gebruikt die om te scannen.

Hier is nog een link naar een (gedeeltelijke) oplossing voor dit V350-probleem, wel wat technisch.
https://askubuntu.com/questions/984429/epson-v350-scanner-on-ubuntu-17-10

Succes!

Offline Shan

  • Lid
Re: Epson perfection V350 Photo op Ubuntu 18 ?
« Reactie #13 Gepost op: 2019/10/05, 18:36:42 »
@ Paul Matthijsse
Op mijn zwerftocht op internet  kwam ik ook iemand tegen die in een van de voorlopers van Ubuntu 18 wel zijn  V350 werkend had en in 18  een probleem heeft .
Op andere plaats meende ik te lezen dat met frontend de computer werd aangeduid. ( client en server) en met backend de driver. Maar dat heb ik dan verkeerd begrepen ?
Die printer-driver-escpr ga ik subiet verwijderen.
En ik had me er al een beetje bij neergelegd dat het een kwestie van  pech is dat V350 met U18.04 niet aan de praat te krijgen is. Geen ramp overigens want met de netwerkprinter van HP gaat het wel en aangesloten op Windows 10 werkt V350 ook perfect. Dus wat maak ik me druk?
Maar ja, ik denk…..het moet toch kunnen? Nee dus.
Paul heel erg bedankt voor je hulp en  ik denk maar zo...al dat gestruin op internet… je wordt er altijd wat wijzer van.
Ik sluit de topic bij deze.
Hgr Hans alias Shan
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Re: Epson perfection V350 Photo op Ubuntu 18 ?
« Reactie #14 Gepost op: 2019/10/06, 22:13:46 »
Ja Hans, soms - heel soms - werken apparaten niet of niet goed met Linux. Dan zoek je het best en het snelst een alternatieve route, bijvoorbeeld via Windows. Zelf heb ik al vele jaren lang meerdere Epson-apparaten met Linux in gebruik en in gebruik gehad - printers en scanners - en daarmee nooit problemen ondervonden. Kwestie van mazzel misschien, zoals jij nu pech hebt...

En over dat frontend en backend, die termen worden vaak te pas en te onpas gebruikt. In dit geval gaat het denk ik niet over een pc en een driver; met frontend bedoelt men gewoonlijk "dat wat de gebruiker voor z'n neus op z'n scherm ziet" en met backend "de rest van de machine", ofwel, wat de gebruiker niet ziet, de onderliggende techniek.