Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Google maakt installeren Linux-distro's op Chromebook Pixel mogelijk  (gelezen 1155 keer)

Offline DurQ

  • Lid
Citaat
Google heeft het op zijn nieuwe Chromebook Pixel mogelijk gemaakt om andere besturingssystemen te installeren. Daarvoor heeft de bios een aanpassing gekregen, waardoor gebruikers een alternatieve bootloader kunnen installeren, bijvoorbeeld voor Linux.

Informatie over de bios-veranderingen werd online gezet door Bill Richardson, een Google-medewerker, op het Plus-netwerk van de internetgigant. Normaal gesproken hebben de Chromebooks een vrijwel gesloten bios, maar sinds de release van de nieuwe Chromebook Pixel is het mogelijk om het apparaat in een ontwikkelaarsmodus te zetten. Dan kan een alternatieve bootloader worden geïnstalleerd naast de al bestaande bios-componenten.

Er zijn instructies online gezet, waardoor gebruikers zelf een alternatieve bootloader kunnen installeren, om vervolgens een alternatief besturingssysteem op de Chromebook te zetten. Richardson zelf heeft LinuxMint op zijn Pixel Chromebook gezet. Google heeft bovendien kernelpatches met drivers voor de Pixel vrijgegeven.

Met een bios die geschikt is voor alternatieve bootloaders komt Google tegemoet aan de wens van vele gebruikers, die om een dergelijke feature hadden gevraagd. Daardoor is het aannemelijk dat er op termijn instructies verschijnen om andere Linux-distro's te booten en wellicht ook Windows-besturingssystemen.

De Pixel is Googles nieuwste Chromebook en is door de internetgigant zelf ontworpen. Opvallend aan het apparaat is de resolutie, die met 2560x1700 pixels de hoogste pixeldichtheid ooit op een laptop noteert, aldus de internetgigant. Daarnaast levert Google 1TB aan opslag via zijn cloudopslagdienst Drive bij. Met een prijs vanaf 1300 dollar is het ook Googles duurste Chromebook tot nu toe.

Bron: Tweakers.net

Re: Google maakt installeren Linux-distro's op Chromebook Pixel mogelijk
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/24, 14:16:19 »
Maar dat kan nu ook al op de gewone Chromebooks...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Google maakt installeren Linux-distro's op Chromebook Pixel mogelijk
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/24, 15:36:22 »
De bijbehorende link:
http://tweakers.net/nieuws/87469/google-maakt-installeren-linux-distros-op-chromebook-pixel-mogelijk.html

Maar dat kan nu ook al op de gewone Chromebooks...
Chromebook != Chromebook Pixel. Wat is precies je punt?

Re: Google maakt installeren Linux-distro's op Chromebook Pixel mogelijk
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/24, 19:15:21 »
@Vistaus

Ik voorspelde al dat je dit ging zeggen, maar op de Chromebook Pixel kan het zonder hacks.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Google maakt installeren Linux-distro's op Chromebook Pixel mogelijk
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/24, 20:20:30 »
Maar dat kan nu ook al op de gewone Chromebooks...
Dat is niet relevant. Het nieuws is dat het op de Pixel nu mogelijk is.

Re: Google maakt installeren Linux-distro's op Chromebook Pixel mogelijk
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/24, 20:25:07 »
@markba: Dus de Chromebook Pixel met TOUCHSCREEN met absurd hoge resolutie en hoog prijskaartje is gelijk aan de gewone Chromebooks zonder touchscreen, lage resolutie en laag prijskaartje? Oké, dan is mijn tablet ook gelijk aan mijn Macbook Pro. Goed dat je dat even aankaartte.

@lord: Op de huidige Chromebooks kan het ook zonder hacks; slechts 1 commando in de terminal op ChromeOS en dan kun je daarna van USB booten en Ubuntu installeren zoals normaal. Om nu 1 commando meteen 'hacks' te noemen lijkt me wat overdreven...

@Cumulus: In dat geval is dit topic irrelevant want het kan ook op de huidige, gewone Chromebooks dus dan zie ik niet in waarom dit een apart draadje nodig heeft... dan zal ik volgende keer ook een topic aanmaken als HP een nieuwe laptop uitbrengt en het blijkt mogelijk om te dual-booten.

Re: Google maakt installeren Linux-distro's op Chromebook Pixel mogelijk
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/24, 20:30:47 »
Ben je bekend met != ?

Re: Google maakt installeren Linux-distro's op Chromebook Pixel mogelijk
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/24, 20:37:35 »
Ben je bekend met != ?

Ja, dat wordt gebruikt om aan te geven dat het niet hetzelfde is... in ieder geval bij de Amerikaanse developers dan. Zo hebben zij mij dat uitgelegd.

Re: Google maakt installeren Linux-distro's op Chromebook Pixel mogelijk
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/24, 21:17:55 »
Chromebook != Chromebook Pixel. Wat is precies je punt?

@markba: Dus de Chromebook Pixel met TOUCHSCREEN met absurd hoge resolutie en hoog prijskaartje is gelijk aan de gewone Chromebooks zonder touchscreen, lage resolutie en laag prijskaartje? Oké, dan is mijn tablet ook gelijk aan mijn Macbook Pro. Goed dat je dat even aankaartte.

Waar slaat die opmerking dan op?

Re: Google maakt installeren Linux-distro's op Chromebook Pixel mogelijk
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/24, 21:51:51 »
Op het feit dat ik over dat uitroepteken heen las in markba's post. Excuus markba.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Google maakt installeren Linux-distro's op Chromebook Pixel mogelijk
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/24, 21:57:23 »
Op het feit dat ik over dat uitroepteken heen las in markba's post. Excuus markba.
Is al goed joh. Communicatie draait om details, zo zie je maar weer...  :)