Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: clean install van feisty - installer stopt telkens  (gelezen 1164 keer)

clean install van feisty - installer stopt telkens
« Gepost op: 2007/07/15, 15:00:49 »
Hay,
Heb dan maar pc van buurvrouw in huis genomen . Zoals vermeld in http://forum.ubuntu-nl.org/topic/8825 lukt een clean install niet. Zowel met de desktop als met de alternate. Met deze laatsste heb ik het meeste ervaring; De installer stopr bij het onderdeel "software uitkiezen en installeren". Ik krijg dan een foutmelding " installatie mislukt". Na 3 pogingen heb ik dan maar de installatie verder afgerond ( grub installeren en rebooten) . In recovery mode heb ik dan een standaard sources list (source-o-matic van Dennis) ingebracht in /etc/apt en daarna apt-get update && upgrade. Blijkbaar waren er een aantal zaken niet geïnstalleerd  -logisch !
:)
Daarna volgende :
sudo apt-get install x-window-system core gdm ubuntu-desktop
Nu start ie toch al op met de gnome desktop dus so far so good. Maar er zijn blijkbaar nog een aantal essentïele zaken die mankeren (gezien de foutmeldingen - bv. de nvidia drivers kan ik niet installeren.
Kan er iemand mij een hint geven om in de terminal de essentïele zaken te installeren zodt ik een foutloze desktop kan opstarten. ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

clean install van feisty - installer stopt telkens
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/15, 17:01:38 »
Lastig probleem. Je hebt in ieder geval ook deze nodig:

sudo apt-get install ubuntu-minimal ubuntu-standard

Samen met een desktop is dat zo'n beetje het minimum wat er nodig is voor een standaard installatie (geloof ik).

clean install van feisty - installer stopt telkens
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/15, 17:07:59 »
Klinkt logisch maar das wss niet alles ;)
alle ideas zijn welkom, boys & girls :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

clean install van feisty - installer stopt telkens
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/15, 17:08:50 »
Wat voor foutmeldingen krijg je precies?

clean install van feisty - installer stopt telkens
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/15, 17:17:34 »
ow, vraag je wat; Vermits ik in de terminal bezig was zie je een heleboel "errors" van zaken die blijkbaar nog niet geïnstalleerd zijn, eigenlijk teveel om hier apart te vermelden. Goed nieuws is dat de desktop ( en xserver) werkt. O ja, veel van die errros hebben met open office te maken. Wss zijn het allemaal dependencies die met een "normale install" meekomen.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
clean install van feisty - installer stopt telkens
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/15, 17:52:02 »
Je hebt de cd gecontroleerd op fouten? (in het eerste menu als je de computer van cd opstart)
Welke foutmelding krijg je te zien tijdens de installatie? (druk desnoods op control-alt-F1 of control-alt-F2, etc.)

Kan je wel werken met de live cd, geen foutmeldingen dan? Ik bedoel dat je zonder problemen de programma's op de cd kan gebruiken.

Heb je het al een keer geprobeerd met een andere cdromspeler?
De computer werkt in Windows wel zonder problemen?
De geheugentest die je kan doen bij het opstarten kan ook een paar uur lopen zonder fouten?

Wat zijn de specificaties van die computer?
Kan die misschien ook opstarten vanaf USB? (dan kan je de installatiecd op een usb schijf zetten)

Wat je ook nog kan proberen is de harde schijf uit de computer van je buurvrouw halen en tijdelijk in jouw systeem zetten. Installeer nu een minimaal systeem (zoek even op de wiki hoe je dat doet) en zet de harde schijf weer terug.
Installeer nu het pakket ubuntu-desktop.
Eventueel moet je xorg.conf aanpassen als je een andere videokaart hebt.

clean install van feisty - installer stopt telkens
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/16, 15:12:32 »
@Johanvd
De cd is gecontroleerd op fouten (en is een officïele ubuntu cd)
Ik heb ook opgestart zowel met de officïele als met een zelf geschreven desktop cd (ik controleer altijd eerst en ook de memtest) Heb al verschillende installs gedaan maar steeds met de alterrnate zonder probleme. Dit is de eeerst pc waar de installer stopt bij het onderdeel "software uitkiezen en installeren" - ik krijg een rood scherm met de melding "installatie mislukt" waarna ik verder ga en de grub bootloader installeer en reboot. Dan heb je natuurlijk een onvolledig systeem, dus heb ik manueel
sudo apt-get install x-window-system core gdm ubuntu-desktop ( eerst natuurlijk een goede sources.lst en sudo apt-get update &&upgrade)
Het systeem werkt maar bv. bij opstarten krijg ik een foutmelding betreffende "netmanager" die bllijkbaar niet kan starten. Mijn vraag is dus : welke essentµîele zaken zijn er zo nog of vindt ik die in synaptic. Het is blijkbaar nog nodig om enkele belangrijke zaken te installeren, maar welke.
Ik weet, het klinkt raar, want normaal is die basis installatie fluitje van een cent maar met dit pc 'tje niet :) :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
clean install van feisty - installer stopt telkens
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/16, 15:21:02 »
In synaptic kan je in de sectie "base system" (ik weet niet hoe het in het nederlands heet) aan de linkerkant van het scherm de basispakketten zien.
Je hoeft ze niet allemaal te installeren, maar veel heb ik wel geïnstalleerd zie ik.

clean install van feisty - installer stopt telkens
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/16, 15:29:11 »
Voila, da bedoel ik :)  
Ga ik seffens proberen, ben nu op m'n eigen machientjes bezig
Hou je op de hoogte
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

clean install van feisty - installer stopt telkens
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/16, 16:04:10 »
Das het probleem niet denk. Heb vergeleken met deze pc (feisty ubuntu op amd 1.5 - mobo MSI KT3 ultra 2) en het enige verschil is de versie van de kernel ( 2.6.20-16.29 hier en bij haar 2.6.20-16.27) - zoek verder. Misschien eens eerst updaten via de terminal ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

clean install van feisty - installer stopt telkens
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/16, 16:27:42 »
Ben nu even bezig met windloos (xp updaten) Daar gebeurt alles automatisch. Is da niet gemakkelijk :lol:  :lol:
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

clean install van feisty - installer stopt telkens
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/18, 19:09:47 »
Op aanraden van mcgyver :
sudo dpkg-reconfigure -a
was een hele boterham maar systeem is nu up to date (rectricted drivers nvidia - open office ok)
bedankt mvgyver ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk