Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost dmv Cron] Terminal openen en commando uitvoeren bij opstarten  (gelezen 2801 keer)

Offline Thijsg

  • Lid
Hallo allemaal,

Hier spreekt een absolute beginner. Ik wil de boel hier goed onderhouden en daarom zou ik graag iedere twee dagen die ik opstart een terminal openen en het volgende uitvoeren:
sudo apt-get clean
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
exit

Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen?

mvg
Thijs
« Laatst bewerkt op: 2009/09/05, 22:29:27 door Thijsg »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Automatisch een terminal openen en een commando uitvoeren bij opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/05, 22:05:07 »
sudo apt-get clean
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get update deze doet het systeem dagelijks automatisch
sudo apt-get dist-upgrade waarom geen gewone upgrade ? bovendien, de update manager start ook automatisch elke dag, wanneer er updates zijn.
Het enige probleem dat ik zie, is dat je nu steeds je password moet intypen, hoe je dat kunt automatiseren weet ik niet.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Automatisch een terminal openen en een commando uitvoeren bij opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/05, 22:11:26 »
Gewoon alle commando's onde relkaar in een tekstbestandje zetten met vanboven deze regel:
#!/bin/sh
Uitvoeren met "sh script.sh".

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Automatisch een terminal openen en een commando uitvoeren bij opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/05, 22:12:39 »
Gewoon alle commando's onde relkaar in een tekstbestandje zetten met vanboven deze regel:
#!/bin/sh
Uitvoeren met "sh script.sh".
en instellen in cron aangezien het elke 2 dagen automatisch moet gebeuren :) maar ik zou oppassen met "automatische" updates
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline woteb

  • Lid
Re: Automatisch een terminal openen en een commando uitvoeren bij opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/05, 22:13:43 »
Een scriptje maken met de volgende inhoud:

#!/bin/sh
sudo apt-get clean && sudo apt-get autoremove && sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade &&
exit

Het bestandje uitvoerbaar maken met het commando: sudo chmod +x NAAMDaarna kopiƫren naar /usr/bin met het commando: sudo cp NAAM /usr/bin
In een terminal kun je dan het scriptje laten lopen. Omdat je voor ieder commando al sudo gebruikt, moet je dus eenmalig je wachtwoord opgeven.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Automatisch een terminal openen en een commando uitvoeren bij opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/05, 22:14:21 »
die "exit" wil je er trouwens niet bij...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Automatisch een terminal openen en een commando uitvoeren bij opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/05, 22:18:43 »
Bedankt voor de reacties. Met updaten zal ik voorzichtig zijn, dus vooralsnog zet ik alleen de clean en de autoremove erin. Al is het maar om het scriptje te testen.

Hoe kan ik instellen dat de terminal elke twee dagen bij het opstaren komt?
Hoe kan ik instellen dat de terminal automatisch dat scriptje draait en daarna afsluit?

mvg
Thijs

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Automatisch een terminal openen en een commando uitvoeren bij opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/05, 22:21:22 »
Je wil de terminal effectief zien of de scripts op de achtergrond uitvoeren (normale gang van zaken) ? tweede optie kan je gewoon doen door de twee commando's toe te voegen aan cron. https://help.ubuntu.com/community/CronHowto (gnome-schedule package installeren is eenvoudiger dan handmatig toevoegen zoals ze vermelden op die pagina)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Automatisch een terminal openen en een commando uitvoeren bij opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/05, 22:28:35 »
Cron is veel handiger dan zelf zitten scripten, in ieder geval voor een amateur. Bedankt.

mvg
Thijs

Offline woteb

  • Lid
Re: Automatisch een terminal openen en een commando uitvoeren bij opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/05, 22:30:07 »
Je hebt trouwens wel een probleem als je alles automatisch uit wil laten voeren, omdat je dan geen controle hebt. Zelf vind ik dat niet verstandig.

Ik heb een dergelijke taak in een script ondergebracht met deze inhoud:

Citaat
#!/bin/sh
sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade && sudo aptitude clean && update-menus && df -h

en ook een speciaal dist-upgrade scriptje:

Citaat
#!/bin/sh
sudo aptitude update && sudo aptitude dist-upgrade && sudo aptitude clean && update-menus && df -h && echo ========== && echo klaar!

Afhankelijk van de Desktopmanager kun je dat desnoods automatisch laten opstarten. Bij Gnome kun je dat opgeven bij Sessies, bij XFCE ook. KDE4 weet ik niet uit mijn hoofd.

Nogmaals, dergelijke taken kun je beter onder toezicht uitvoeren, ook al omdat soms een pakket niet meekomt bij het downloaden en je dan een mislukte upgrade hebt. Onder toezicht hoef je dan alleen het scriptje voor de tweede keer uit te voeren, waarbij het niet-meegekomen-pakket alsnog wordt opgehaald en het upgradeproces verder wordt uitgevoerd.

Voorbeeld: Pakket A, B, D, E en F worden opgehaald, pakket C blijft steken. De upgrade gaat dat stokken bij pakket C wat wordt gemist. Een tweede uitvoer van het script haalt pakket C alsnog op waarna de upgrade vanaf pakket C verder gaat.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Thijsg

  • Lid
Re: [Opgelost dmv Cron] Terminal openen en commando uitvoeren bij opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/05, 22:44:47 »
Inderdaad, jullie hebben gelijk. Zoiets moet je niet automatisch doen. Bedankt voor de tips als ik later eventueel een ander commando uit wil voeren.

mvg
Thijs