Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mail verdelen over het netwerk  (gelezen 1880 keer)

Mail verdelen over het netwerk
« Gepost op: 2010/10/15, 15:02:53 »
Bij een van onze klanten wordt gewerkt onder Windows met Mercury  mail transporter dit programma leest de algemene mailbox op het internet en stuurt de ontvangen mail vervolgens over het lokale netwerk naar de juiste inbox van de geadresseerde.
Mercury is eigenlijk een soort van Exchange server.
Nu ben ik bezig om alle computers bij deze firma te vervangen door Ubuntu machines het enige wat nog ontbreekt is een vervanger voor Mercury.

Iemand enig idee wat hiervoor in Ubuntu beschikbaar is en liefst met een grafische interface zodat het geheel gemakkelijk geconfigureerd kan worden.

NB.
De mail hoeft niet per definitie over het netwerk verspreid te worden maar mag ook in een lokale mailbox geplaatst worden die via het netwerk gelezen kan worden.

Ik ben al aan het experimenteren met evolution maar dat gaat nog niet echt goed!
« Laatst bewerkt op: 2010/10/15, 15:06:02 door Johan Velthuizen »

Offline softbart

  • Lid
Re: Mail verdelen over het netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/15, 16:08:10 »
Het enige artikel wat ik tegen kwam bij onze vriend:
http://objectmix.com/pegasus/205570-password-login-mercury-imap-server-using-wine-linux.html
Als ik dit artikel goed lees gaat het iid om een mail server.
Mogelijk dat Zarafa iets is. Zie http://www.zarafa.com/

groet,

Theo

Re: Mail verdelen over het netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/15, 16:27:36 »
Ik had ook al bij zarafa gekeken maar dat is een online dienst, ik draai zelf ook dit soort diensten op onze server in Amsterdam.
Het probleem is dat die systemen helaas niet zo uitgebreid te configureren zijn als Mercury.

Het zou jammer zijn als we bij die klant 1 computer onder Windows moeten laten draaien voor deze software.

Een andere mogelijkheid is om een webserver te laten draaien maar dan is het voor de klant te ingewikkeld om zelf adressen en dergelijke toe te voegen

Offline HarzG

  • Lid
Re: Mail verdelen over het netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/15, 17:32:35 »
wikipedia zegt dat:
Citaat
Mail servers
    * Qmail, SMTP server; Hiervoor werd het Maildir formaat ontwikkeld.
    * Postfix, SMTP server; Vroeger bekend onder VMailer of IBM Secure Mailer.
    * Exim, SMTP server; EXperimental Internet Mailer, volgt het Sendmail design model.
    * Courier Mail Server, SMTP en IMAP server; Hiervoor werd het Maildir++ formaat ontwikkeld.
    * Dovecot, IMAP server; Kan zowel met Maildir als Mbox gebruikt worden.
    * BincIMAP, IMAP server;
    * getmail; Alternatief voor fetchmail om eenvoudig mails te organiseren. Kan overweg met meerdere formaten (oa. Maildir, mboxrd,...)
    * OfflineIMAP; Tool om IMAP servers met je lokale Maildir folders te synchroniseren.
    * XMail, SMTP en POP3 server, cross-platform.

Delivery agents
Delivery agents of mail filters verwerken inkomende e-mails op een computer of machine (MDA = Message Delivery Agent), en wordt meestal aangesproken door een MTA (Message Transfer Agent)
    * Procmail, meestal in combinatie met Sendmail.
    * Maildrop, gebruikt door Courier Mail Server.
    * Safecat, volledig op Maildir gebaseerd.
    * FDM, ondersteunt meerdere formaten, gebaseerd op regexps.
    * Grandma, ontworpen om Maildir te organiseren op basis van e-mailadressen in een lijst.

Maar kan dat niet "beperkt maar eenvoudig" ook met Thunderbird?

Stel je geeft "iedereen" via IMAP toegang naar een gedeelde map waar alle berichten binnenkomen: een PostvakIN voor de hele organisatie. Daarnaast heeft iedereen zijn eigen account om mails te schrijven.
Bij de account/user "grote_ontvanger"  kan misschien via submappen+filters ook geregeld worden dat de mails via submappen gerangschikt+doorgestuurd worden. Als vooraf vastgelegd is, dat een filter de mails uit deze submap bijv. "Pieter" meteen doorstuurt/kopieert naar de mailbox van Pieter, dan kan Pieter ook op deze mails antwoorden.

Ik weet te weinig van de wensen en manier van werken van je klant om een uitgebreid advies te geven.

(Wij hebben hier een Thunderbird-systeem met 1 centrale ontvanger+verzender. Daarin werkt ook een gezamenlijk adresboek en een centrale agenda met Lightning. Op de Debian-server draait Dovecot.)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Mail verdelen over het netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/16, 09:52:23 »
Op deze manier heb ik ook zitten denken maar ik kan vanuit de diverse mailprogramma's geen netwerk kiezen om een gedeelde map uit te lezen.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Mail verdelen over het netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/16, 10:43:09 »
Die clients kunnen niets zien als de server niet "vertelt" dat er mailmappen voor users bestaan.
Eerst moeten er een mailserver als Dovecot en een mail-transfer-agent zoals Getmail geconfigureerd worden, hierna heb je voor elke client een Maildir.
In de configuratie van Evolution/Thunderbird o.i.d. wordt dan een IMAP-Maildir gezien die via usernaam@IPadres-server opgevraagd kan worden.
De details voor de configuratie kan ik je helaas niet leveren - ik zit aan de users-kant c.q. als applicatiebeheerder mee te kijken als daaraan gewerkt moet worden.

Aandachtspunt: Thunderbird kan met IMAP en met POP3/SMTP, met Maildir en met Mbox werken. Het grote nadeel bij een configuratie van een "thuis-situatie op kantoor" is het Mbox-formaat (dat zou ik niet willen voor kantoor). Daar staan in feite alle mails in 1 groot bestand. Wordt dat beschadigd, dan heb je een probleem met alle mails van bijv. PostvakIN. Als er Maildir wordt gebruikt, heb je losse mails met (prachtige) ID-codenamen. Als 1 beschadigd is, kunnen alle andere mails  nog zonder problemen benaderd worden. Je kan ook een los mailbestand met een tekst-editor openen/bewerken. Dat is met Mbox niet mogelijk. Aan de gebruikerskant zie je overigens weinig/niets van het bewaarformaat van je mail. Maar je kan je voorstellen dat een pc met 1GB werkgeheugen misschien een super-trage mailbox heeft als PostvakIN 600MB groot is. Die vertraging in de weergave heb je niet als je met Maildir werkt - daar komt dan simpel een mail van bijv. 1MB bij in een directory. Bij Mbox wordt het PostvakIN-bestand compleet herschreven en is dan 601MB groot.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/16, 11:02:15 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Mail verdelen over het netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/16, 10:49:20 »
Dankje met deze informatie ga ik verder werken lijkt me helemaal super als ik deze firma compleet op Ubuntu kan laten draaien.

Dan ben ik weer een stap verder in mijn kruistocht, dit bedrijf is super kritisch op alles dus als ik het voor elkaar krijgt gaat de vlag uit.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Mail verdelen over het netwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/16, 10:51:31 »
Even een lijstje zoals het in het st Antonius ziekenhuis doen
http://www.stone-it.com/nieuws/nominatie-antonius-open

Re: Mail verdelen over het netwerk
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/16, 11:16:19 »
Even een lijstje zoals het in het st Antonius ziekenhuis doen
http://www.stone-it.com/nieuws/nominatie-antonius-open
Zo'n lijst had ik ook gemaakt en op dit mail gebeuren na draait alles al 100% we omzeilen het probleem tijdelijk door evolution de mappen op de Windows computer te laten uitlezen, maar als alles met Ubuntu machines gaat werken ben ik pas tevreden.

Re: Mail verdelen over het netwerk
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/16, 19:04:31 »
Weer een stap verder
 diverse progjes geinstalleerd

    Postfix als mailserver
    Fetchmail om je mail van je pop3 email adressen op te halen en aan postfix te overhandigen.
    Procmail deze zet je mail van het formaat mbox om naar het maildir formaat en zet deze in de home directory van de gebruiker.
    Courier. Is de Imap server.

Fetchmail leest de mail op mijn popaccount
Procmail vult de maildir
Op de lokale computer werkt nu alles perfect Evolution leest de maildir directory zonder problemen.

Maar hoe lees ik nu de maildir vanaf een remote machine binnen het netwerk.

Ik heb bij imap al van alles ingevuld maar werkt nog steeds niet



Re: Mail verdelen over het netwerk
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/16, 19:15:07 »
Het werkt courier-imap was niet gestart