Die clients kunnen niets zien als de server niet "vertelt" dat er mailmappen voor users bestaan.
Eerst moeten er een mailserver als
Dovecot en een mail-transfer-agent zoals
Getmail geconfigureerd worden, hierna heb je voor elke client een
Maildir.
In de configuratie van Evolution/Thunderbird o.i.d. wordt dan een IMAP-Maildir gezien die via usernaam@IPadres-server opgevraagd kan worden.
De details voor de configuratie kan ik je helaas niet leveren - ik zit aan de users-kant c.q. als applicatiebeheerder mee te kijken als daaraan gewerkt moet worden.
Aandachtspunt: Thunderbird kan met IMAP en met POP3/SMTP, met Maildir en met Mbox werken. Het grote nadeel bij een configuratie van een "thuis-situatie op kantoor" is het Mbox-formaat (dat zou ik niet willen voor kantoor). Daar staan in feite alle mails in 1 groot bestand. Wordt dat beschadigd, dan heb je een probleem met alle mails van bijv. PostvakIN. Als er Maildir wordt gebruikt, heb je losse mails met (prachtige) ID-codenamen. Als 1 beschadigd is, kunnen alle andere mails nog zonder problemen benaderd worden. Je kan ook een los mailbestand met een tekst-editor openen/bewerken. Dat is met Mbox niet mogelijk. Aan de gebruikerskant zie je overigens weinig/niets van het bewaarformaat van je mail. Maar je kan je voorstellen dat een pc met 1GB werkgeheugen misschien een super-trage mailbox heeft als PostvakIN 600MB groot is. Die vertraging in de weergave heb je niet als je met Maildir werkt - daar komt dan simpel een mail van bijv. 1MB bij in een directory. Bij Mbox wordt het PostvakIN-bestand compleet herschreven en is dan 601MB groot.