Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Operating system not found  (gelezen 7980 keer)

Offline 10o

  • Lid
Operating system not found
« Gepost op: 2011/07/04, 15:46:02 »
Ik loop met mijn splinternieuwe Sony laptop tegen het volgende aan: Bij ieder koude start, krijg ik meteen de melding "Operating system not found". Het is snel verholpen, want na een simpele ctrl-alt-del start de boel netjes en snel op.
Ik heb de HD vervangen door een SSD, maar of het daar aan ligt? In ieder geval is hij hierin wel consequent. Een herstart via Natty gaat ook gewoon altijd goed. Als ik 'm uitschakel en met de powerknop weer aanzet, krijg ik weer dezelfde melding. Een beetje annoying met zo'n nieuw apparaatje, zou het graag oplossen.

Heb natuurlijk al gegoogled, maar ben nog niets tegen gekomen. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
« Laatst bewerkt op: 2011/07/04, 16:01:52 door 10o »
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Operation system not found
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/04, 15:56:39 »
Is er een nieuwere BIOS-versie beschikbaar op de webstek van Sony?

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Operation system not found
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/04, 15:57:12 »
Waarschijnlijk staat er "Operating system", i.p.v. "Operation system". Om erachter te komen wat het probleem precies is zou het helpen als je onderstaande vragen beantwoordt.
Hoe staat de opstartvolgorde in je bios? Staat de ssd op de eerste plaats?
Heb je er alleen een ssd in zitten, of ook nog een andere schijf?
Heb je Ubuntu gewoon zelf de hele schijf laten gebruiken, of heb je handmatig partities aangebracht?

Offline 10o

  • Lid
Re: Operation system not found
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/04, 16:02:40 »
Is er een nieuwere BIOS-versie beschikbaar op de webstek van Sony?
Deze laptop is nét uit, dus ik verwacht van niet. Ga natuurlijk wel nog even kijken.
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Operation system not found
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/04, 16:03:47 »
De enigste keer dat ik dit gezien heb, is met sata 1 moederbord aansluiting en een nieuwe sata 2 harde schijf. (en ook andersom, dus van het booten, dus bij 1 e boot wel zichtbaar en de volgende boot was schijf weg).
Hier was de oplossing de harde schijf omzetten naar sata 1.
Een ssd naar sata 1 zetten heb ik nog niet van gehoord.

Zet je harde schijf kontroller op ahci, dit moet voor een ssd. Is vermoedelijk wel niet de oplossing voor je probleem.

Misschien een bios update doen, is wel eigen risico.
Zoek met google of je meer mensen met deze probleem kunt vinden.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Operation system not found
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/04, 16:06:03 »
Hallo,

Als je er op googelt, zie je dat het voornamelijk een bios aangelegenheid is; ofwel de
nieuwste versie gaat (misschien) je probleem oplossen of een aantal instellingen in
datzelfde bios, met betrekking tot de interface/disk leidt tot een oplossing.
Met name de setting; AHCI Option ROM support ,schijnt daar iets mee te kunnen.
Soms moet je eerst een bios update doen, wil deze optie voorkomen in je bios settings.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2011/07/04, 16:11:28 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline 10o

  • Lid
Re: Operation system not found
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/04, 16:09:45 »
Waarschijnlijk staat er "Operating system", i.p.v. "Operation system".
:D Dat klopt! ctrl-c/ctrl-v maakte het nog erger...

Om erachter te komen wat het probleem precies is zou het helpen als je onderstaande vragen beantwoordt.
Hoe staat de opstartvolgorde in je bios? Staat de ssd op de eerste plaats?
Interne harddisk stond op 2, na optical disc (Bluray/DVD). Op 1 zetten verhelpt 't niet.

Heb je er alleen een ssd in zitten, of ook nog een andere schijf?
Alleen SSD

Heb je Ubuntu gewoon zelf de hele schijf laten gebruiken, of heb je handmatig partities aangebracht?
Deze keer had ik Ubuntu maar eens de hele schijf gegeven.
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline 10o

  • Lid
Re: Operation system not found
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/04, 16:23:00 »
Hallo,

Als je er op googelt, zie je dat het voornamelijk een bios aangelegenheid is; ofwel de
nieuwste versie gaat (misschien) je probleem oplossen of een aantal instellingen in
datzelfde bios, met betrekking tot de interface/disk leidt tot een oplossing.
Met name de setting; AHCI Option ROM support ,schijnt daar iets mee te kunnen.
Soms moet je eerst een bios update doen, wil deze optie voorkomen in je bios settings.

Groeten Gerrit
Hallo Gerrit, Pjotr, Thomas, Jan e.a.

Het BIOS ziet er bijzonder eenvoudig uit (versie 2.01.1204). Een AHCI optie is er niet.

Ws. off-topic: als ik deze instructies volg, krijg ik snel na ingebruikname een foutmelding rondom de harddisk ("wordt buiten de ontwerparameters gebruikt"). Dat heb ik zojuist eens uitgeprobeerd, maar intussen weer allemaal teruggedraaid

Maar stel dat ik AHCI zou moeten instellen, waarom doet-ie het wel na ctrl-alt-del?
Intussen check ik nog even of er BIOS updates zijn...

Groet'n, 10o
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline 10o

  • Lid
Re: Operating system not found
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/04, 17:11:45 »
Huidige BIOS: R1170V3
Nieuwe BIOS: R1180V3 (alleen EXE  >:() van 10/06/2011
Maar ik geloof niet dat daar relevante verbeteringen inzitten  :(, dus om nou met die (niet uitpakbare) EXE te gaan klooien zonder Windows 7 (die heb ik er nl. vrij snel afgekukeld...)

http://esupport.sony.com/US/perl/swu-download.pl?mdl=VPCF224FXB&upd_id=6720&os_id=45
http://support.vaio.sony.eu/computing/vaio/downloads/updates/index.aspx?l=nl_NL&m=VPCF22L1E_B

Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Operating system not found
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/04, 17:54:40 »
Ik heb 't even binnengesleurd vanaf die onderste koppeling, en die .exe is wel degelijk uitpakbaar... Het is namelijk een zelfuitpakkend archief (vandaar .exe).

Wat je erin wil pompen is waarschijnlijk R1180V3.rom (het eigenlijke BIOS; de rest betreft waarschijnlijk hulpprogjes voor het flitsen). Dat zou bijvoorbeeld kunnen met FreeDOS en afudos (niet de afuwin die erbij zit, maar afudos).
http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

Maar goed, BIOS-flitsen is sowieso iets voor gevorderden. Als je je hier onzeker over voelt, dan beslist niet doen. Een mislukte BIOS-flits kan je flaptop grondig om zeep helpen.

Offline 10o

  • Lid
Re: Operating system not found
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/04, 18:24:44 »
Ik heb 't even binnengesleurd vanaf die onderste koppeling, en die .exe is wel degelijk uitpakbaar... Het is namelijk een zelfuitpakkend archief (vandaar .exe).

Wat je erin wil pompen is waarschijnlijk R1180V3.rom (het eigenlijke BIOS; de rest betreft waarschijnlijk hulpprogjes voor het flitsen). Dat zou bijvoorbeeld kunnen met FreeDOS en afudos (niet de afuwin die erbij zit, maar afudos).
http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

Maar goed, BIOS-flitsen is sowieso iets voor gevorderden. Als je je hier onzeker over voelt, dan beslist niet doen. Een mislukte BIOS-flits kan je flaptop grondig om zeep helpen.
Hoi Pjotr,
Wat aardig dat je het even checkt. Ik kreeg 'm namelijk niet uitgepakt via nautilus:
[size=8pt]Archive:  /home/10o/Downloads/EP0000249625.exe
[/home/10o/Downloads/EP0000249625.exe]
  End-of-central-directory signature not found.  Either this file is not
  a zipfile, or it constitutes one disk of a multi-part archive.  In the
  latter case the central directory and zipfile comment will be found on
  the last disk(s) of this archive.
zipinfo:  cannot find zipfile directory in one of /home/10o/Downloads/EP0000249625.exe or
          /home/10o/Downloads/EP0000249625.exe.zip, and cannot find /home/10o/Downloads/EP0000249625.exe.ZIP, period.[/size]
Dacht slim te zijn en Wine te installeren, maar die pakt 'm ook niet uit... De download van de Engelstalige Sony website kan ik wel runnen in Wine, maar of dat wel zo'n goed idee is???

Ik ben een ervaren computeraar en inmiddels een redelijk doorgewinterde Ubuntu gebruiker. Maar of deze BIOS-update zinvol genoeg is om 'm uiteindelijk erin te pompen met alle risico's van dien...?  XD

Pjotr, hoe kan het dat jij 'm uitgepakt krijgt en ikke nie?
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Operating system not found
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/04, 18:40:43 »
Bios zeker niet updaten via wine, dus dit nooit doen.
Zie je handleiding van je moederbord hoe je dit kunt doen.
Zet er even een andere harde schijf in, installeer windows, dan bios updaten.
Of zie bovenstaande link omvia dos te doen.

Een SSD moet op een kontroller werken die ingesteld staat als ahci (ook voor moderne gewone hard disks op moderne moederborden). Dit is om de laatse nieuwe technieken te kunnen toepassen op je hardware.

Voor je ssd heeft dit te maken met hoger slijtage indien je dit niet doet.(ik dacht trim).
Zie http://gathering.tweakers.net/ voor meer info.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/04, 18:46:44 door jan11000 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Operating system not found
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/04, 18:46:44 »
Bios zeker niet updaten via wine, dus dit nooit doen.

+1

Absoluut NIET met Wine!

Ik denk dat je die BIOS-flits het beste maar laat zitten. Dadelijk mislukt het en kun je je flaptop weggooien.

Voor de volledigheid: een dubbelklik op die .exe bood me direct de mogelijkheid om 'm te openen met archiefbeheer. In Ubuntu 10.04.2.

Offline 10o

  • Lid
Re: Operating system not found
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/04, 18:49:00 »
Dank voor al jullie snelle reacties!
Via Wine updaten, dat was ik zeker niet van plan  ;)
De SSD lijkt verder overigens prima te werken, alleen die foutmelding uit dit onderwerp bij die koude start.
Nu heb ik laatst eens ergens gelezen dat het zo ontzettend mee schijnt te vallen met het verhaal van die extra slijtage van de recentere SSD schijven.
Zou het niet zo kunnen zijn dat het reeds aanwezige BIOS al standaard ingesteld is op gebruik met SSD? Bij Sony kan je dit nieuw type VAIO namelijk eventueel af fabriek al bestellen met SSD. Daar installeren ze toch geen apart BIOS voor?
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline 10o

  • Lid
Re: Operating system not found
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/04, 19:55:12 »
Voor de volledigheid: een dubbelklik op die .exe bood me direct de mogelijkheid om 'm te openen met archiefbeheer. In Ubuntu 10.04.2.
Wat apart, dat doet hij hier niet, noch met de download van de Sony NL-webstek  ;), noch van de Engelse. In 11.04 welteverstaan. Steeds die eerder genoemde foutmelding.
En laat ik nou net sinds enkele dagen geen 10.04.2 meer geïnstalleerd hebben. En een 10.04.2 live-USB baksel vanuit 11.04 (of 10.10) blijkt niet op te starten, kwam ik vanochtend achter... Blijkt bekende bug. De mogelijke workarounds daarvoor werken hier niet.

Ik blijf het typisch vinden dat e.e.a. alleen fout gaat bij een koude start en kan daar vooralsnog geen (mogelijk) technische verklaring voor vinden.  ???
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Operating system not found
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/04, 20:14:57 »
Misschien krijgt het bios niet de tijd genoeg om de ssd te checken of is de ssd "te laat klaar". Misschien eens de cd/dvd drive als eerste in het bootmenu zetten, dan kijkt hij eerst naar die en dan pas naar de schijf. Ik zet dit altijd zo omdat ik dan sneller een liveCD kan starten en ik niet steeds eerst in het bios dat moet instellen. (op oudere desktops). Uitproberen kan nooit kwaad.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline 10o

  • Lid
Re: Operating system not found
« Reactie #16 Gepost op: 2011/07/04, 20:24:59 »
Misschien krijgt het bios niet de tijd genoeg om de ssd te checken of is de ssd "te laat klaar". Misschien eens de cd/dvd drive als eerste in het bootmenu zetten, dan kijkt hij eerst naar die en dan pas naar de schijf. Ik zet dit altijd zo omdat ik dan sneller een liveCD kan starten en ik niet steeds eerst in het bios dat moet instellen. (op oudere desktops). Uitproberen kan nooit kwaad.
Dat klinkt als een plausibele verklaring. Bedankt voor de tip!

De interne harddrive al eens getest op plek 2 (na de optical drive/Bluray) en na jouw bericht nog maar 's een plek verder laten zakken (3e en laatste plaats, na external drive en de optical). Maar het mag helaas niet baten... Als dit de verklaring is, komt het ding er nog steeds veel te snel achter dat er geen schijf in de optical drive zit en dat er geen USB HDD ingestoken zit.

Zelfs als ik 'm probeer te foppen en een blanco cd in de drive stop - waar hij zich dan toch écht even in moet vastbijten - komt 10 seconden later toch weer het treurige bericht "Operating system not found". Na ctrl-alt-del start de laptop weer vliegensvlug op.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/04, 22:35:37 door 10o »
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Operating system not found
« Reactie #17 Gepost op: 2011/07/04, 22:50:16 »
En als je nu enkel de ssd erin laat zitten zodat er maar 1 schijf aanwezig is. (Die zit toch wel eerst? en de hdd staat niet als master? (als dat nog bestaat bij die nieuwe hardware.))
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline 10o

  • Lid
Re: Operating system not found
« Reactie #18 Gepost op: 2011/07/04, 23:04:46 »
En als je nu enkel de ssd erin laat zitten zodat er maar 1 schijf aanwezig is. (Die zit toch wel eerst? en de hdd staat niet als master? (als dat nog bestaat bij die nieuwe hardware.))
Er was steeds maar 1 schijf aanwezig, de SSD, behalve bij die test met een blanco cd. Dus ook geen USB Stick/HDD ingeprikt.
Zoals je kan zien in het bijgevoegde plaatje, is het BIOS eenvoudig. Geen master o.i.d...
"Internal Disk Drive" is de SSD, neem ik aan.
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)