Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wat is vrije ruimte?  (gelezen 1057 keer)

Offline robotto

  • Lid
wat is vrije ruimte?
« Gepost op: 2009/12/29, 20:10:01 »
Goeienavond,

ik ben nieuw in de wereld van Linux dus heb meteen een vraag over de installatie van Ubuntu. Dit gebeurt bij een dualboot dus in een nieuw te maken partitie. Hiervoor wordt tijdens de install een stuk van de "vrije ruimte" van (in mijn geval) XP afgesnoept.
Mij is niet duidelijk wat die vrije ruimte inhoudt: is dit de complete HD minus het gedeelte waar het besturingssysteem van XP staat of is dit het gedeelte van de HD waar nog geen data staat verschreven?
Ik heb nl. nog zo'n 40 Gb over van de oorspronkelijke 160 dus dat zou genoeg moeten zijn voor Ubuntu. Ik ben alleen bang dat tijdens de installatie het door mij voor Ubuntu toegewezen gedeelte gewoon wordt schoongeveegd, m.a.w. er wordt niet gekeken of er al (Windows) data staat. De al gevulde 120 Gb voor Windows moet dus volledig intact blijven. Ik kan echter nergens dit bevestigd vinden in documentatie :-[

Eigenlijk vraag ik mij dus af of ik zonder backup van de bestaande data ongestraft Ubuntu naast XP kan installeren  :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2009/12/29, 20:12:39 door robotto »

Offline vanadium

  • Lid
Re: wat is vrije ruimte?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/29, 20:13:11 »
De vrije ruimte is het gedeelte waar nog geen data op staat. 40 GB is inderdaad meer dan mooi voldoende.

Offline robotto

  • Lid
Re: wat is vrije ruimte?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/29, 20:18:34 »
Oké dank je wel! Ga meteen proberen...

Offline gieterke

  • Lid
Re: wat is vrije ruimte?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/29, 20:31:53 »
Een backup maken is altijd aangewezen. Heb het al eens meegemaakt, backup vergeten maken, beginnen installeren, klein foutje gemaakt en data partitie overschreven. Met als gevolg enorm gevloek en alles kwijt.

Offline koos4401

  • Lid
Re: wat is vrije ruimte?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/29, 21:26:31 »
Citaat
Gieterke

+1

Door veel schade en een beetje schande: Als je iets wezenlijks aan je systeem verandert, zoals een tweede OS of een W..-upgrade: EERST backuppen, weinig moeite, vaak voor niets, maar alléén die keer dat je het niet hebt gedaan loopt je verandering hopeloos in de soep. Da's de wet van Murphy.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523