Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot  (gelezen 486 keer)

Offline sosso

  • Lid
dual boot
« Gepost op: 2013/03/11, 20:49:03 »
Forum,

Ik heb xubuntu 12.04 lts op mijn harde schijf en wil daarnaast windows 7 installeren.
Hoe doe ik dat.
eerst xubuntu verwijderen ( hoe ) daarna windows 7 installeren en dan ernaast xubuntu

graag comments
sosso

Re: dual boot
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/11, 21:01:27 »
Xubuntu verwijder je eenvoudig door Windows 7 er overheen te installeren. Daarna kun je Xubuntu installeren en kiezen voor installatie naast Windows.

Re: dual boot
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/12, 08:22:22 »
Dat is betreft uitleg het meest eenvoudige.

Je kan ook eerst met gParted wat ruimte maken en daar W7 op installeren.
Je MBR zal worden overschreven en daarmee zal grub niet meer werken.
Herstel grub.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GrubHerstel
https://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-herstellen-bijvoorbeeld-omdat-Windows-Grub-heeft-overschreven-

Offline roeland

  • Lid
Re: dual boot
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/12, 13:39:46 »
Femke, eens met de volgorde die je aangeeft.  Wat ik anders doe is de schijf in drie partities verdelen.
1. Windows
2. Ubuntu variant
3. ext4 partitie die ik als backup kan gebruiken voor de Ubuntu partitie2.
Te overwegen is een vierde  partities als backup voor ntfs data van Windows hoewel je die data ook op partitie 3 kan zetten..

Als je meer besturingssystemen naast elkaar wil zetten, kan je natuurlijk meer partities maken. 

Als ik een nieuwe Ubuntu versie installeer, parkeer ik alle data (+mozilla en thunderbird) in die derde partitie.  Voor de zekerheid ook nog een keer naar een externe schijf.
Hierdoor kan ik vrij snel een Ubuntu versie opnieuw installeren zonder veel na te denken over ongewild dataverlies.  Recent bleek dat Xubuntu 12.04 niet stabiel liep op mijn twee desktops en een laptop.
In een half uur heb je dan 12.10 aan de praat en de data snel weer teruggezet.
Ik gebruik voornamelijk Ubuntu (=Xubuntu),  Windows heb ik alleen nog nodig voor Itunes, instellen van een multi afstandsbediening voor TV e.d.en de tom tom updates.  Die programma´s werken niet (goed) binnen wine.
Ik probeer nu of ik met virtualbox die programma´s wel binnen Ubuntu kan gebruiken.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.