Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu/Windows  (gelezen 982 keer)

Offline Anna

  • Lid
Ubuntu/Windows
« Gepost op: 2017/01/19, 13:37:52 »
Nadat ik onlangs zo'n moeite heb gehad om Ubuntu weer op te starten na het binnenhalen van Windows 10 plus - later - de updates, welke ik ook niet meer kan verwijderen, werkt mijn Ubuntu weer perfect en start op de juiste manier op (zie eerder topic van mij).
Ik durfde sindsdien niet goed meer voor Windows boot manager te kiezen omdat ik bang ben dat ik daarna weer dezelfde problemen krijg omdat Windows weer updates gaat binnenhalen. Vandaag heb ik Windows opgestart en vervolgens weer afgebroken omdat er  weer van alles werd binnengehaald en ik niet wilde afwachten of het weer hommeles zou worden.

Heeft iemand ervaring hiermee? Graag wil ik weten wanneer Ubuntu juist wordt opgestart en het werkt zoals het hoort, dit weer kan veranderen omdat Windows weer updates heeft geïnstalleerd.

Anna

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Ubuntu/Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/19, 13:40:38 »
Ik draai ook Windows 10 naast Ubuntu en ik heb nooit problemen gehad met Windows 10 die de bootloader (GRUB) overschreef. Alleen die upgrade van 8.1 naar 10 kan inderdaad roet in het eten gegooid hebben, maar als Windows 10 er nu op staat zal alles waarschijnlijk gewoon goed blijven gaan. Je kunt Windows 10 gewoon updaten (ook naar de verjaardagseditie), zonder dat Ubuntu onopstartbaar wordt.

Re: Ubuntu/Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/19, 13:45:59 »
Ik draai ook Windows 10 naast Ubuntu en ik heb nooit problemen gehad met Windows 10 die de bootloader (GRUB) overschreef. Alleen die upgrade van 8.1 naar 10 kan inderdaad roet in het eten gegooid hebben, maar als Windows 10 er nu op staat zal alles waarschijnlijk gewoon goed blijven gaan. Je kunt Windows 10 gewoon updaten (ook naar de verjaardagseditie), zonder dat Ubuntu onopstartbaar wordt.

+1 nooit problemen gehad.

1x keer moest sudo update-grub doen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Anna

  • Lid
Re: Ubuntu/Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/19, 13:50:59 »
Ik draai ook Windows 10 naast Ubuntu en ik heb nooit problemen gehad met Windows 10 die de bootloader (GRUB) overschreef. Alleen die upgrade van 8.1 naar 10 kan inderdaad roet in het eten gegooid hebben, maar als Windows 10 er nu op staat zal alles waarschijnlijk gewoon goed blijven gaan. Je kunt Windows 10 gewoon updaten (ook naar de verjaardagseditie), zonder dat Ubuntu onopstartbaar wordt.
Dank je voor je snelle antwoord.
Het probleem is dat ik de update Windows 10 heb binnengehaald, toen begonnen de problemen, daarna terug naar Windows 8.1, althans dat dacht ik want alles was teruggezet was de melding. Maar wanneer ik zocht op welk besturingssysteem de laptop draaide zag ik nog steeds Windows 10 staan. Later weer de Windows 10 update geïnstalleerd, nog geen Ubuntu, weer teruggezet en nog steeds geeft de laptop Windows 10 aan terwijl het Windows 8.1 zou moeten zijn, dus ik weet niet meer wat er nou opstaat. Om een lang verhaal kort te maken: het is niet gegaan zoals het zou moeten, vandaar mijn angst.
 
« Laatst bewerkt op: 2017/01/19, 13:55:05 door Anna »

Re: Ubuntu/Windows
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/19, 17:41:43 »
@Anna
Download in Win het programma Belarc Advisor en installeer het.
Run daarna dat programma en je krijgt een volledig verslag van je computer wat betreft hardware en wat er allemaal opstaat wat te maken heeft met Win.
Scroll even door naar Software Licences en je weet welke Win er op staat.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ubuntu/Windows
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/19, 19:25:43 »
Een ander gratis programma is Speccy van Piriform onder Windows. Werkt perfect.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Anna

  • Lid
Re: Ubuntu/Windows
« Reactie #6 Gepost op: 2017/01/20, 13:30:19 »

Dank jullie voor de suggestie van de programma's. Zoals te verwachten viel wordt er Windows 10 Home aangegeven ondanks dat het tot 2 x  toe verwijderd is met de melding dat het was teruggezet. Indien ik Windows 10 niet weg kan krijgen zou ik graag willen weten of ik nu zonder gevaar voor overschrijven bootlader de updates voor Windows kan binnen halen.

Anna

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ubuntu/Windows
« Reactie #7 Gepost op: 2017/01/20, 14:02:51 »

Dank jullie voor de suggestie van de programma's. Zoals te verwachten viel wordt er Windows 10 Home aangegeven ondanks dat het tot 2 x  toe verwijderd is met de melding dat het was teruggezet. Indien ik Windows 10 niet weg kan krijgen zou ik graag willen weten of ik nu zonder gevaar voor overschrijven bootlader de updates voor Windows kan binnen halen.

Anna
Ik kan daar niet over mee praten omdat ik W10 op SSD heb staan en Xubuntu op HDD heb. Bij updates in W10 ging het tot op heden altijd goed maar bij grote updates ga ik vaak zoeken naar updates omdat desktop na herstart automatisch na 10 sec. Xubuntu opstart.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Ubuntu/Windows
« Reactie #8 Gepost op: 2017/01/20, 14:21:07 »
Ik zou zeggen: doen Anna.

Zelf heb ik die updates van w10 altijd laten lopen en dat heeft tot nu geen problemen gegeven op mijn multiboot computers.
Een 'ambetantigheid' is wel dat je er moet bijblijven als de grub zou ingesteld staan dat vb ububtu de voorkeur heeft bij het starten, om de tussentijdse herstarts van de w10 updates dan te dwingen w10 te starten.

En dan nog, mocht het toch de grub verstoord hebben, dan zijn er oplossingen als update-grub en boot-repair-disk.
Het forum helpt wel als het nodig is.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Anna

  • Lid
Re: Ubuntu/Windows
« Reactie #9 Gepost op: 2017/01/21, 00:42:43 »
Oké, ik zal er maar op vertrouwen dat het goed blijft gaan. Bedankt allemaal voor het meedenken.

Anna