Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zelf distro maken  (gelezen 4876 keer)

Offline Whyaken

  • Lid
Zelf distro maken
« Gepost op: 2011/12/20, 10:01:12 »
Goeiemorgen,

ik pruts nogal graag aan mijn Ubuntu installaties, programma's testen, plugins, etc. en daarom houd ik altijd een lijstje bij van de programma's en extensies die ik installeer, zodat ik, als ik iets goed mis doe, Ubuntu opnieuw kan installeren en weer mijn vertrouwde programma's kan installeren.

Daarom zou ik graag weten hoe moeilijk het is om zelf een distro in elkaar te zetten. Is het zo makkelijk als uitgaan van een schone install, alles installeren en aanpassen naar mijn wensen, en dan 'exporteren' of iets in die geest?

Ik weet dat ik ook gewoon een Ghostfile of image van mijn schijf kan maken, maar ik wil graag de mogelijkheden van een eigen distro kennen.

En een beetje off topic, maar kan ik gewoon programma's die met Ubuntu meekomen verwijderen? Ik stoor me mateloos aan sommige programma's (Shotwell oa) en zo zijn er tal van programma's waarmee Ubuntu standaard komt die ik nooit gebruik. Ik weet dat je niet moet klooien met de standaardinstallatie en dat die programma's niet in de weg staan/je systeem vervuilen. Maar toch zou ik graag verwijderen wat ik niet gebruik.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Zelf distro maken
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/20, 10:22:17 »
Je zou eens kunnen kijken naar Relinux of Remastersys.

En een beetje off topic, maar kan ik gewoon programma's die met Ubuntu meekomen verwijderen? Ik stoor me mateloos aan sommige programma's (Shotwell oa) en zo zijn er tal van programma's waarmee Ubuntu standaard komt die ik nooit gebruik. Ik weet dat je niet moet klooien met de standaardinstallatie en dat die programma's niet in de weg staan/je systeem vervuilen. Maar toch zou ik graag verwijderen wat ik niet gebruik.
De meeste programma's kan je probleemloos verwijderen, behalve als dat programma gebruikt wordt door een programma dat je nog wel nodig hebt. Zoals je zelf al zegt schiet je er op zich niets mee op, behalve het vrijmaken van een klein beetje schijfruimte.

Offline jolo

  • Lid
Re: Zelf distro maken
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/20, 10:26:45 »
Dan zou je Ubuntu Minimal CD kunnen overwegen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Zelf distro maken
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/20, 10:41:30 »
je zou de blokkendoosmethode kunnen gebruiken. Minimal CD en dan zo je systeem opbouwen naar wens.

Anders een systeem opbouwen en met Remastersys een image aanmaken en die als JOUW iso gebruiken.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Zelf distro maken
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/20, 11:09:13 »
Bedankt voor de snelle reacties, hier kan ik zeker wat mee!


Offline Nardon

  • Lid
Re: Zelf distro maken
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/20, 12:01:17 »
Je zou ook Arch Linux kunnen overwegen als je echt alles wilt controleren.. je krijgt een hele minimale installatie (eigenlijk alleen maar alles wat nodig is om de PC op te starten). Daarna kun je makkelijk alles wat je wilt hebben zelf installeren. Niets meer, niets minder. :P

Natuurlijk is dit wel heel erg geavanceerd, maar wel een goeie basis voor een "eigen distro" ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Zelf distro maken
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/20, 12:39:34 »
Er is een simpele manier, dat is de manier waarop ik het doe.
Maak een tekst-file aan met b.v. als naam install.sh
Zet daarin de volgende tekst (wel aanpassen aan je eigen behoeften):
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install <programma1> <programma2> <enzovoort>
sudo apt-get purge <programmaA> <programmaB> <enzovoort>
sudo apt-get autoremove


Dit kan altijd beter, sneller, mooier, duidelijker. Dit is slechts een voorzetje ........

De file kan je starten met sh install.sh
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Zelf distro maken
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/20, 13:13:47 »
« Laatst bewerkt op: 2011/12/20, 13:15:50 door tiempjuuh »

Offline Ramana

  • Lid
Re: Zelf distro maken
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/20, 14:07:53 »
Er is een simpele manier, dat is de manier waarop ik het doe.
Maak een tekst-file aan met b.v. als naam install.sh
Zet daarin de volgende tekst (wel aanpassen aan je eigen behoeften):
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install <programma1> <programma2> <enzovoort>
sudo apt-get purge <programmaA> <programmaB> <enzovoort>
sudo apt-get autoremove


Dit kan altijd beter, sneller, mooier, duidelijker. Dit is slechts een voorzetje ........

De file kan je starten met sh install.sh

Goede tip!
Ik ga dat gelijk eens maken, want ik doe nogal eens een verse install (zojuist Mint-Debian) en dan volgt steeds weer hetzelfde riedeltje: verschillende pakketten erbij en verschillende eraf.

Re: Zelf distro maken
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/22, 22:57:53 »
Er is een simpele manier, dat is de manier waarop ik het doe.
Maak een tekst-file aan met b.v. als naam install.sh
Zet daarin de volgende tekst (wel aanpassen aan je eigen behoeften):
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install <programma1> <programma2> <enzovoort>
sudo apt-get purge <programmaA> <programmaB> <enzovoort>
sudo apt-get autoremove


Dit kan altijd beter, sneller, mooier, duidelijker. Dit is slechts een voorzetje ........

De file kan je starten met sh install.sh


bedankt voor deze voorzet
nog een vraagje hierover
stel dat je nog een pakketbron moet toevoegen , zoals Pjotr aanraad medibuntu om de dvd codecs
hoe doe ik dit dan
alvast bedankt
« Laatst bewerkt op: 2011/12/26, 18:54:29 door metalhead »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Zelf distro maken
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/23, 01:05:14 »
Als je een lichtgewicht installatie wilt maken, met alleen wat je zelf wilt, zou je ook eens hier kunnen kijken: http://www.ubulight.nl.ae/
Pas op, de info is nog in opbouw. Deze is van medeforumlid Theo1971.

Je zou ook kunnen overwegen om een opbouw te maken via Arch Linux (zoals al genoemd door Nardon). Die hebben een actieve community en een goede documentatie. Dat is niet helemaal voor beginners, maar daarmee kan je alles custom-made in elkaar zetten. Ok, geen Ubuntu, maar wel Linux.

Wees voorzichtig met 'eruit slopen' van programma's die je niet gebruikt; voordat je het weet, gooi je bv. een lib-bestand eruit wat ook door een andere applicatie wordt vereist die je wèl wilt. Let wel: een applicatie die je niet gebruikt, zal de performance van je pc ook niet verstoren, en is dus hooguit optisch. Dit even als kanttekening  ;)

Kortom, er zijn twee wegen: eruit slopen wat je niet wilt (en daarmee loop je een groot risico dat dingen niet gaan werken die je juist wel wilt), of je distro from scratch opbouwen (en dan moet je je goed gaan verdiepen in hoe een OS in elkaar steekt).
Tussenwegen 'met minimaal risico' [/managementmodus] gaan helaas ook geplaveid op puntige en weerbarstige klinkers van ervaring.

Hoopgevende boodschap: die keuze (lees: vrijheid) heb je zelf. En, voor vragen staan we open  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/12/23, 02:29:49 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Zelf distro maken
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/26, 18:53:50 »
heb nog wat gegoogeld over het onderwerp
maar ben er nog steeds niet uit
hoe ik een pakketbron kan toevoegen via het script
thnx

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zelf distro maken
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/26, 18:58:47 »
Kijk ook hier eens:
http://susestudio.com/

Let op: je kunt ook Suse Enterprise als basis kiezen, maar dan krijg je geen updates (want daar heb je een gekochte licentie voor nodig). Kies dus liever openSUSE 12.1 als basis.

Erg leuk speelgoed.  :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Zelf distro maken
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/26, 23:18:56 »
Kijk ook hier eens:
http://susestudio.com/

Let op: je kunt ook Suse Enterprise als basis kiezen, maar dan krijg je geen updates (want daar heb je een gekochte licentie voor nodig). Kies dus liever openSUSE 12.1 als basis.

Erg leuk speelgoed.  :)

Bedankt voor de tip, een rikrikOS is bijna gereed voor installatie  :D


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Zelf distro maken
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/27, 11:31:08 »
Erg leuk speelgoed.  :)
Zitten we ons uit te sloven, geven we een voorbeeld van een installatie/verwijder/aanpas script, ga jij ineens reclame maken voor een conculega :lol:
Het is dat ik je ken Pjotr !
Maar over smaak valt niet te twisten ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zelf distro maken
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/27, 11:56:43 »
@Ron:  =D

Ach, uiteindelijk is Linux één grote familie.... En Suse Studio is voor dit soort dingen wel bijzonder handig gereedschap. Met bovendien een professioneel bedrijf erachter, wat een extra kwaliteitsgarantie is....

Het aardige is, dat je je eindproduct "in de wolken" kunt uitproberen, voordat je het binnenhaalt en op een DVD brandt. Suse Studio biedt de mogelijkheid om 'm in een virtuele machine in de wolken op te starten. Dat is natuurlijk keigaaf.

Er zijn overigens ook wat nadelen aan:
- je zit vast aan Suus (geen andere distro mogelijk);
- alleen met openSUSE als basis, krijg je updates (voor de updates van Suse Enterprise heb je een gekochte licentie nodig);
- bouwen duurt meestal ruim een half uur;
- je bouwsel moet je binnen een week binnenhalen op je eigen harde schijf, want daarna wissen ze 'm weer op de servers van de wolkdienst (behalve het samenstellings-script, maar dan ben je weer een half uur kwijt met bouwen).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Zelf distro maken
« Reactie #16 Gepost op: 2011/12/27, 12:34:15 »
Wel een mooi systeem dan .......
Zou dit niet mogelijk zijn met een Ubuntu blokkendoos contructie en Ubuntu-one ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zelf distro maken
« Reactie #17 Gepost op: 2011/12/27, 16:54:05 »
Wel een mooi systeem dan .......
Zou dit niet mogelijk zijn met een Ubuntu blokkendoos contructie en Ubuntu-one ?

Uiteraard ook. Voordeel: dan kun je gewoon bij Ubuntu blijven.  :)

Offline Dave

  • Lid
Re: Zelf distro maken
« Reactie #18 Gepost op: 2011/12/27, 17:12:32 »
Wel een mooi systeem dan .......
Zou dit niet mogelijk zijn met een Ubuntu blokkendoos contructie en Ubuntu-one ?

Kan me nog herinneren dat in m'n begintijd met ubuntu er een site was om je eigen pakketbronnen samen te stellen.
een site als suse om je eigen keuzes in te geven maar dan als script te downloaden voor de eigenlijke downloads.
Lijkt me goed idee  8-)

Re: Zelf distro maken
« Reactie #19 Gepost op: 2011/12/27, 23:43:15 »
Maar over smaak valt niet te twisten ........
Dat is juist, maar ik moet zeggen dat Susie 12 helemaal niet verkeerd is! Ik ken OpenSuse sinds jaren maar hield altijd een voorkeur voor (eerst Fedora later) Ubuntu, vooral vanwege het Gnome-gedeelte: Suse is KDE-gebaseerd. Onlangs heb ik de nieuwste Suse-versie bekeken en was echt onder de indruk, ziet er niet alleen uitstekend uit, maar heeft ook functionaliteit die ik in Ubu nog niet ben tegengekomen. Zoals het installeren van externe software voor verschillende versies van OpenSuse én voor sommige andere distro's. Fraai!