Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programma op NAS draaien  (gelezen 1133 keer)

Offline Atwist

  • Lid
Programma op NAS draaien
« Gepost op: 2015/09/24, 08:16:47 »
Ik weet niet zeker of de topic in het juist board staat, zo niet dan graag verplaatsen

Is het mogelijk om een Linux programma op een NAS te draaien?
Ik zou graag het programma SABnzbd+ op de NAS willen draaien zodat deze in de nacht uren kan downloaden.
Heb namelijk een nog een internet pakket met een max aan GB's maar mag wel in de nacht uren onbeperkt downloaden, woon namelijk ver van de bewoonde wereld dus alles moet bij mij via de sataliet.
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.

Offline Atwist

  • Lid
Re: Programma op NAS draaien
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/24, 15:20:48 »
Ben er al achter, je moet een Qnap of Synology hebben om dit te kunnen doen.
Wel jammer dat het met de mijne niet lukt. :'(
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.

Offline wowo

  • Lid
Re: Programma op NAS draaien
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/25, 13:04:30 »
De meeste NAS-sen draaien op Linux dus zal het in theorie mogelijk moeten zijn.
Zaken die een belangrijke rol hierbij spelen zijn ook de hoeveelheid RAM geheugen en de processor.
Eenvoudige NAS-sen zijn meestal prima geschikt voor hetgeen ze bedoeld zijn: het delen en beschikbaar stellen van bestanden maar lopen snel tegen hun grenzen aan wanneer het aankomt op het draaien van meer ingewikkelde programma's. Het downloaden via SABnzb+ zal niet veel processorkracht en geheugen kosten maar het parren, unrarren, repareren etc. wel. Deze zaken zou je evt ook op een stand-alone pc achteraf kunnen doen.
Maar ja dan moet je NAS dit programma wel beschikbaar stellen of je zal dit programma zelf moeten compileren vanuit de broncode voor de processor die in je NAS zit (en de Linux versie/soort). Dat is een lastige en moeilijke weg en als je nietw eet wat je doet kan je je NAS in de soep draaien. Voor een zeer eenvoudige NAS (= trage processor en weinig RAM geheugen) zou ik de moeite niet nemen.

Ik zelf trouwens een QNAP en daar zijn de nodige programma's eenvoudig verkrijgbaar.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Atwist

  • Lid
Re: Programma op NAS draaien
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/25, 14:10:44 »
wowo,

Dank voor je uitleg.

Ik ga eens op jacht naar een Qnap of Synology of misscjien wel een klein oude PC.
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.

Offline Nero

  • Lid
Re: Programma op NAS draaien
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/26, 15:59:49 »
Een Raspberry Pi met externe USB schijf is zeer zuinig, en goedkoop.

Offline Atwist

  • Lid
Re: Programma op NAS draaien
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/27, 15:41:35 »
Dat is wel een hele mooie oplossing erg interessant.

Dank je voor de tip.
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.