Ahum, Compiz beschikt al jaren over deze functie.
Alleen dat is composited en Wayland verzorgt het ook zonder compositing
Ik vrees niet dat dat gaat gaan zonder compositing. Het alternatief is dat vensters direct naar het videogeheugen schrijven, dan kan je dus onmogelijk inzoomen.
Compositing betekent dat ieder venster zijn inhoud naar een aparte offscreen buffer schrijft en de window manager dan alles op elkaar plakt zoals een collage. Wat Compiz doet is niet alleen compositing, maar ook gebruik maken van 3D-accelatie voor allerlei effecten.
Het model zonder compositing (direct naar de videobuffer schrijven) is vrij outdated en het zou me verbazen als Wayland dat nog ondersteunt.
Wel, ik zou zeggen: vertel dat tegen de ontwikkelaars van Wayland want zij claimen dat het zonder 3D mogelijk is.
ja maar 3D is nog niet het zelfde als Compositioning.
Compositing is het combineren van meerdere beelden tot een, daarvoor is 3D niet nodig.
als je enkel even een achtergrond onder een ander plaatje zet is het al Compositing.
en als ik naar de screenshots op wayland.freedesktop.org kijk, zie ik vensters met als titel "Wayland Compositor".
en ik denk toch dat Wayland wel zeker gebruik maakt van Compositing, want dit is wat de site van wayland als Architectuur van Wayland aangeeft:
.
en
op die zelfde pagina staat ook onder Wayland Rendering:
One of the details I left out in the above overview is how clients actually render under wayland. By removing the X server from the picture we also removed the mechanism by which X clients typically render. But there's another mechanism that we're already using with DRI2 under X: direct rendering. With direct rendering, the client and the server share a video memory buffer. The client links to a rendering library such as OpenGL that knows how to program the hardware and renders directly into the buffer. The compositor in turn can take the buffer and use it as a texture when it composites the desktop.
edit:
nog even bijgekomen in IRC:
pq Wayland as in protocol does contain the idea of rendering windows to separate (off-screen) buffers and then the server using those to paint the final image on screen, but the implementation is, well, you can implement it any way you want
pq the implementation can use 3D hardware, it can use 2D hardware, or it can use only CPU, whatever
pq Weston is an implementation that uses the 3D hardware
eneh, @Vistaus: mocht jij nu denken "dat bedoel ik dus niet", dan hebben jij en SeySayux het niet over het zelfde.