Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?  (gelezen 7760 keer)

Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #25 Gepost op: 2013/09/26, 20:15:58 »
@Pjotr: Je kunt wel Nano meer grafisch maken door een paar dingetjes toe te voegen aan .nano-profile. Ik kan dat bestandje wel met je delen en op de website staan nog meer dingen die je daar in kan zetten om het te personaliseren. Je kunt mensen dan simpelweg dat bestandje in hun persoonlijke map laten zetten en dan werkt Nano dus beter en grafischer :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #26 Gepost op: 2013/09/26, 22:51:55 »
@Pjotr: Je kunt wel Nano meer grafisch maken door een paar dingetjes toe te voegen aan .nano-profile. Ik kan dat bestandje wel met je delen en op de website staan nog meer dingen die je daar in kan zetten om het te personaliseren. Je kunt mensen dan simpelweg dat bestandje in hun persoonlijke map laten zetten en dan werkt Nano dus beter en grafischer :)
Klinkt goed..... Kan ik dan ook met de muis in de tekst werken?
« Laatst bewerkt op: 2013/09/26, 23:07:59 door Pjotr »

Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #27 Gepost op: 2013/09/26, 23:46:20 »
Ja, dat kan zeker :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #28 Gepost op: 2013/09/26, 23:58:10 »
Ja, dat kan zeker :)
Nou, in dat geval zou ik het graag eens proberen....  :)

Kun je dat instellingenbestandje als tar.gz vasthaken aan je antwoordbericht?

Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #29 Gepost op: 2013/09/27, 11:00:38 »
Dat kan :)

Ik zal dat vanmiddag even doen :)

Offline h2o

  • Lid
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #30 Gepost op: 2013/09/27, 11:33:30 »
Ik gebruik voor het editten van bestanden mcedit. Kun je ook met de muis bedienen. Zo kun je bijv. zoeken en vervangen en desnoods een string in één keer over alle voorkomende gevallen en heeft bovendien een heleboel extra's die het zowat als de perfecte terminal editor maken. Tsja, op vim e.d. na zal iemand zeggen... ;)
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #31 Gepost op: 2013/09/27, 13:52:26 »
@Pjotr: Bij deze :)

Het bestandje is niet van commentaar voorzien want ik weet in welke opmaak ik daar commentaar bij zou kunnen zetten dus ik zet het hier even neer.

1 = Autoinspringen aan
2 = Wrap lines
3 = Muisondersteuning aan
4 = Vloeiend scrollen aan
5 = Undo

Op deze pagina op de site van Nano zelf kun je nog meer dingen vinden die je kunt instellen in dat bestandje: http://www.nano-editor.org/dist/v2.1/nanorc.5.html

Gewoon het bestandje in je Persoonlijke map plaatsen en de volgende keer dat je dan Nano opent gebruikt ie de instellingen die je in dat bestandje hebt gedaan. Voor meer gebruikers tegelijk kun je dat bestandje ook plaatsen in /etc maar dan wel zonder de punt (dus /etc/nanorc).

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #32 Gepost op: 2013/09/27, 15:51:41 »
Commentaar kan je gewoon via een # invoegen.
In /etc/nanorc staat de standaardconfiguratie, incl. commentaar. Instellingen die je wil veranderen zet je in ~/.nanorc

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #33 Gepost op: 2013/09/27, 20:30:30 »
@Pjotr: Bij deze :)
Dank. Daar ga ik eens mee experimenteren.....  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #34 Gepost op: 2013/10/11, 16:12:49 »
Na het nodige geëxperimenteer, denk ik dat de meest toekomstbestendige optie voor het bewerken van systeembrede configuratiebestanden, toch...... sudo leafpad is.

Voordeel: je hoeft er geen gksu voor te installeren, en bij dit simpele tekstbewerkertje is het, voor zover ik kan overzien, geheel veilig om sudo te gebruiken i.p.v. gksudo of pkexec.

Nadeel is, dat ik hiermee knarsetandend een uitzondering maak op een (tot voor kort) gulden regel: "gij zult nimmer sudo gebruiken bij grafische toepassingen". Het is dus een "vuile oplossing".....

Enfin: jede Konsequenz führt zum Teufel, summum ius summa iniuria, redelijkheid en billijkheid, enzovoorts enzovoorts.  :P
« Laatst bewerkt op: 2013/10/11, 16:14:28 door Pjotr »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #35 Gepost op: 2013/10/11, 17:07:43 »
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat ik een betere oplossing gevonden heb :)

Het commando:
EDITOR=gedit sudo -e bestand-dat-je-wil-bewerken

Dit zal het bestand dat je wil bewerken kopiëren naar een tijdelijke locatie met de rechten van de gebruiker. Vervolgens wordt gedit gestart, ook als de normale gebruiker. Ben je klaar, heb je het bestand opgeslagen en gedit afgesloten, dan zal sudo het bestand dat je wilde bewerken vervangen door de tijdelijke kopie.

In plaats van gedit kan je ook leafpad gebruiken.


Er zijn wel een aantal kleine dingetjes die lastig zijn: het is geen makkelijk commando om over te typen of te kopiëren. En je moet het uitvoeren in een terminalvenster, anders zie je de wachtwoordvraag van sudo niet. Dit laatste is met de -A optie en bijv. zenity wel af te vangen, maar dan wordt het een stuk ingewikkelder. Maar misschien dat iemand anders hier een oplossing voor kan vinden middels een scriptje of zo.
En tot slot moet de editor wel afgesloten worden, pas daarna zal sudo de bewerking uitvoeren. Meerdere bestanden tegelijk bewerken in 1 editor en die open laten staan is dus geen optie. Maar hoe groot dat probleem is...
« Laatst bewerkt op: 2013/10/11, 17:12:09 door Johan van Dijk »

Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #36 Gepost op: 2013/10/11, 20:35:24 »
Het mooiste zou zijn dat je als root alles grafisch zou kunnen doen, ben ik aan een kant wel voorstander van, echter bij grote problemen moet je toch even onder de motorkap duiken. Ik gebruik bijv. nautilus in de rootmode ook vaak al ik een luie dag heb. Meestal open ik nautilus als gebruiker en als het nodig is open ik via nautilus-open-terminal of via een scriptje in nautilus, de terminal en kan ik naar hartenlust aan de gang in de terminal als root. Ik zal daarom gksudo niet echt missen, of ik moet een luie dag hebben. =D
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline softbart

  • Lid
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #37 Gepost op: 2013/10/12, 09:30:11 »
Sudo is gewoon een Ubuntu aanwen-sel. In het startx tijdperk had ik als gebruiker slechts één sudo "halt -p". 
De vader van Ubuntu heeft dat nog steeds goed begrepen.

groet,

Theo

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #38 Gepost op: 2013/10/12, 10:02:25 »
Na het nodige geëxperimenteer, denk ik dat de meest toekomstbestendige optie voor het bewerken van systeembrede configuratiebestanden, toch...... sudo leafpad is.
Sudo gebruiken voor grafische toepassingen roept dit probleem op: http://askubuntu.com/questions/270006/why-user-should-never-use-normal-sudo-to-start-graphical-application. Kun je aangeven waarom leafpad in *dit* geval een betere keuze zou kunnen zijn boven gedit?

P.S.
Voor mezelf vind ik dit een non-discussie. Zelf gebruik altijd vim en voor niet-powerusers is nano ook goed te doen, dat is prima uit te leggen. Je moet er dan wel vanuit gaan dat de aanpassing die gedaan moet worden, vaak slechts een enkele regel is.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #39 Gepost op: 2013/10/12, 11:01:19 »
Beter toch "sudo -H" of "sudo -i" aanraden, zelf al zou het voor leafpad mogelijk niets uitmaken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verdwijning van gksu / gksudo: is sudo -i een goed alternatief?
« Reactie #40 Gepost op: 2013/10/12, 11:15:01 »
Na het nodige geëxperimenteer, denk ik dat de meest toekomstbestendige optie voor het bewerken van systeembrede configuratiebestanden, toch...... sudo leafpad is.
Sudo gebruiken voor grafische toepassingen roept dit probleem op: http://askubuntu.com/questions/270006/why-user-should-never-use-normal-sudo-to-start-graphical-application. Kun je aangeven waarom leafpad in *dit* geval een betere keuze zou kunnen zijn boven gedit?
Gedit zou ook kunnen. Maar Gedit is wat complexer en wellicht wat meer verweven met de werkomgeving. Leafpad is veel eenvoudiger van opbouw en staat, althans in Ubuntu en Xubuntu, geheel los van de standaardwerkomgeving. Waardoor sudo leafpad mogelijk wat minder risico's schept voor zijn omgeving.

Citaat
Zelf gebruik altijd vim en voor niet-powerusers is nano ook goed te doen, dat is prima uit te leggen. Je moet er dan wel vanuit gaan dat de aanpassing die gedaan moet worden, vaak slechts een enkele regel is.
Maar dat is, althans in de handleidingen op mijn webstek, lang niet altijd het geval.

Overigens overzie ik niet geheel wat *in de praktijk* het risico van sudo leafpad is voor .Xauthority. Ik denk dat ik eens een versie lang, bij 13.10, ga werken met sudo leafpad. Zodat ik bij de volgende LTS (hopelijk) op mijn webstek algemeen kan gaan aanraden om dat te gebruiken.

@vanadium: terwille van mogelijke uitstraling ("goede gewoonte") bij het gebruik van andere grafische toepassingen bedoel je? Dat is een overweging, ja.... Maar het liefst zie ik, dat sudo alleen en uitsluitend wordt gebruikt bij Leafpad, en nooit bij andere grafische toepassingen.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/12, 11:33:56 door Pjotr »