Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan ik een server met Ubuntu direct upgraden naar 14.04  (gelezen 713 keer)

Offline gipje

  • Lid
Kan ik een server met Ubuntu direct upgraden naar 14.04
« Gepost op: 2016/01/23, 19:55:29 »
Hallo,

Ik heb 2 vragen.

Ik heb een zakelijke machine met Ubuntu 10.04 en ik wil hem upgaden naar 14.04.
Kan dit en hoe moet ik dit doen.
Ik wil het liefst geen clean installatie gebruiken om software die we hebben ontwikkeld niet kwijt te raken.

De 2de vraag is:
Ik heb ook een ubuntu server met ubuntu desktop erop versie 14.04.3
In deze machine zitten 2 schijven /sda is 40 Gb groot en is bootdisk.
De andere schijf is 80 Gb groot en daar staat door een installatiefout van mij ook dezelfde software op.
Dus daar zou ik ook nog van kunnen booten, wat ik niet wil, ik wil deze schijf leegmaken.

Nu heb ik gekeken in geïnstalleerde software en daar sttat een schijfbeheer programma op.
Standaard van ubuntu desktop.
Hoe krijg ik dit programma opgestart en de 2de schijf leeg te maken.

Graag advies.

Re: Kan ik een server met Ubuntu direct upgraden naar 14.04
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/23, 20:04:34 »
Ik heb een zakelijke machine met Ubuntu 10.04 en ik wil hem upgaden naar 14.04.
Kan dit en hoe moet ik dit doen.
Ik wil het liefst geen clean installatie gebruiken om software die we hebben ontwikkeld niet kwijt te raken.

Als ik het goed heb geeft upgraden toch vrijwel altijd problemen en is een clean install toch aan te raden.
Zelf heb ik dat ook eens gedaan en inderdaad meteen rare problemen en een instabiel systeem.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Kan ik een server met Ubuntu direct upgraden naar 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/25, 13:44:15 »
Ik heb een upgrade gedaan van 12.04 naar 14.04 en heb nergens geen problemen ondervonden, dus het is wel mogelijk.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kan ik een server met Ubuntu direct upgraden naar 14.04
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/25, 16:55:44 »
Je kunt alleen updaten van een LTS naar de volgende LTS.
Dus van 10.04 naar 12.04 en dan pas van 12.04 naar 14.04.
Maar zorg wel voor een backup, het kan fout gaan...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline gipje

  • Lid
Re: Kan ik een server met Ubuntu direct upgraden naar 14.04
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/25, 17:05:28 »
Kijk daar heb ik wat aan, was al bang dat het niet zou gaan.
Ik had 2 eerdere berichten maar dat was niet wat ik zocht en omdat het
om bedrijfsinfo gaat ben ik voorzichtig.
Kan ik de backup maken in de cloud?

mijn dank.

Re: Kan ik een server met Ubuntu direct upgraden naar 14.04
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/25, 19:42:05 »
Je kunt alleen updaten van een LTS naar de volgende LTS.
Dus van 10.04 naar 12.04 en dan pas van 12.04 naar 14.04.
Maar zorg wel voor een backup, het kan fout gaan...........

Ok, maar dat geeft niet de 'vreemde problemen' zoals ik dacht? Dat is alleen bij beta-versies?
Dus als ik volgend jaar (einde ondersteuning) van 12LTS naar 14LTS wil dan kan ik ook gewoon op updaten klikken zonder problemen?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Kan ik een server met Ubuntu direct upgraden naar 14.04
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/25, 19:58:00 »
Dus als ik volgend jaar (einde ondersteuning) van 12LTS naar 14LTS wil dan kan ik ook gewoon op updaten klikken zonder problemen?
Ja, zie http://wiki.ubuntu-nl.org/UpgradeUbuntuTrusty

Zelfs als er na de upgrade bepaalde problemen zijn, zijn deze vaak eenvoudiger om op te lossen dan een een back-up terugzetten en het systeem opnieuw configureren.

Voor een persoonlijke desktop, met slechts 1 gebruiker en weinig bijzondere/waardevolle gegevens maakt het mogelijk niet veel uit maar voor een serversysteem kan dat heel anders liggen.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/25, 20:18:11 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline softbart

  • Lid
Re: Kan ik een server met Ubuntu direct upgraden naar 14.04
« Reactie #7 Gepost op: 2016/01/26, 10:20:10 »
Daarnaast is er geen garantie dat de zelfontwikkelde software gaat werken op de nieuwe kernel.

groet,

Theo

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Kan ik een server met Ubuntu direct upgraden naar 14.04
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/27, 16:46:43 »
Ik heb een upgrade gedaan van 12.04 naar 14.04 en heb nergens geen problemen ondervonden, dus het is wel mogelijk.
Een server heeft veel minder pakketten dan een desktop is dus veel eenvoudiger qua opbouw, die 2 kun je dus niet met elkaar vergelijken. Heb zelf LTS-servers van 10.04 opgewaardeerd naar 14.04 wat op zich goed ging. Ervaringen op de desktop met opwaardering kun je niet projecteren naar de server.

Natuurlijk kun je altijd een probleem verwachten met pakketten die het op het nieuwe platform niet werken; maar dit staat los van opwaardering vs clean install: want ook bij een clean install zouden deze pakketten niet hebben gewerkt.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Kan ik een server met Ubuntu direct upgraden naar 14.04
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/02, 15:52:44 »
Ik heb een zakelijke machine met Ubuntu 10.04 en ik wil hem upgaden naar 14.04.
FYI. Heb net een virtuele server opgewaardeerd. Eerst van 10.04 naar 12.04 en daarna naar 14.04. Ging op zich vlekkeloos en snel. Het enige waar ik mee te maken kreeg is dat samba-implementaties steeds veranderen zodat ik tot 2x toe mijn fstab moest aanpassen. Maar dat had ik ook moeten doen bij een schone installatie, want dan waren de oude instructies net goed niet geldig.

Maw, het opwaarderen ging snel en goed en heeft mij veel tijd en moeite bespaard.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Kan ik een server met Ubuntu direct upgraden naar 14.04
« Reactie #10 Gepost op: 2016/02/02, 17:10:03 »
De server van Ubuntu-NL gaat ook al mee sinds 10.04 en is via 12.04 geüpdate naar 14.04. Updaten kan dus zeker wel, maar je moet wel rekening houden met wat aanpassingen in instellingen.

Probeer het eens uit in een virtuele machine die qua instellingen zoveel mogelijk lijkt op de echte server. Dan zie je direct tegen welke problemen je aanloopt en hoe je die op kan lossen. Dan zit er minder druk achter dan wanneer de echte server plat gaat ;)

En zorg dat je goede backups hebt voordat je begint en dat je ook gecheckt hebt dat je die terug kan zetten als het moet.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Kan ik een server met Ubuntu direct upgraden naar 14.04
« Reactie #11 Gepost op: 2016/02/02, 17:26:34 »
Probeer het eens uit in een virtuele machine die qua instellingen zoveel mogelijk lijkt op de echte server.
Een virtuele server is sowieso the-way-to-go: als het verkeerd gaat, zet je gewoon de backup van die sessie terug, incl. data, instellingen, progs, etc. Zelf zou ik eigenlijk niet anders meer willen dan virtueel.