Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: digitale agenda  (gelezen 4256 keer)

digitale agenda
« Gepost op: 2013/09/26, 19:28:45 »
Ik werk al een tijdje met de Thunderbird add-on Lightning welke gekoppeld is aan Google Calendar. Tot vandaag werkte dat prima, echter plotseling kan TB niet meer syncen met Google Calendar. Ik ben wezen surfen naar oorzaak en oplossing en kwam op deze site terecht :

http://productforums.google.com/forum/#!topic/calendar/avnll-Hco8k

Een heel verhaal waar ik uit begrijp dat Google iets heeft veranderd waardoor syncen met Lightning niet meer werkt, zonder dat Google de wijzigingen fatsoenlijk naar de buitenwereld heeft gecommuniceerd.
Eigenlijk zou ik helemaal van de Google Calendar afwillen om dit gelazer in de toekomst niet meer te hebben, want hier zit ik ivm met mijn werkzaamheden niet bepaald op te wachten. Mijn digitale agenda moet het in principe altijd doen en uitermate betrouwbaar zijn!

Ik heb al gezocht naar een alternatieve 'Ubuntu'-oplossing, maar kon die niet zo snel vinden.

Mijn vraag is dan ook of iemand weet of er een via Synaptic of het Ubuntu Software Center te installeren digitale agenda is, die zich kan meten met Google Calendar en dus ook automatisch alles synchroniceert wanneer de betreffende software op al mijn computers is geinstalleerd? Ik zou er erg blij mee zijn  :laugh:

Alvast bedankt!

Een boek doet het altijd...

Offline vanadium

  • Lid
Re: digitale agenda
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/26, 20:06:04 »
Google calender heeft niets met softwarecenter of synaptic te maken. De fout ligt niet bij Thunderbird. Als je van Google calendar af wil, dan moet je niet noodzakelijk thunderbird vervangen, maar in eerste instantie een andere calenderdienst vinden. Je zou bijvoorbeeld yahoo kunnen proberen, maar vraag is of dat beter is. Misschien kan je het ook eens proberen met een provider van owncloud, open source cloud software die tegenwoordig furore maakt.

Caldav werkt ook bij mij niet meer met google. Ik werk nu terug via de plugin "Provider for google calendar". Dat werkt nu al een aantal weken goed.

Voor wat betreft calender client software is de keuze op linux voor zover ik zie helaas beperkt tot thunderbird of evolution.

Re: digitale agenda
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/26, 20:12:17 »
Ja, geen CalDav meer is de reden dat ik gestopt ben met Google Calendar. Ik kon bijna nergens meer naartoe synchroniseren (nee, ik heb geen Androide-meuk dus ben afhankelijk van CalDav-ondersteuning). Ik ben overgegaan naar Microsoft's Live Calendar. Nagenoeg hetzelfde en juist wel CalDav-ondersteuning zodat het ouderwets goed synchroniseert zoals Google Calendar dat voorheen deed!
« Laatst bewerkt op: 2013/09/26, 20:37:12 door Vistaus »

Re: digitale agenda
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/26, 20:27:06 »

Caldav werkt ook bij mij niet meer met google. Ik werk nu terug via de plugin "Provider for google calendar". Dat werkt nu al een aantal weken goed.


Ik ben al wezen worstelen met deze add-on, maar ik krijg Google Calendar niet gesynced via TB. Heb de adviezen in de link die ik eerder noemde gevolgd, maar daar word ik ook niet wijzer van. Hoe heb jij de zaak aan de praat gekregen?

Er zullen toch wel hele volksstammen tegen dit probleem aanlopen. Nee, Google weet wel hoe je je vrienden behoudt... niet zo dus.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/26, 20:28:56 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: digitale agenda
« Reactie #4 Gepost op: 2013/09/26, 20:35:46 »
@kfboerne: Zie mijn post hierboven voor een goed alternatief.

Offline vanadium

  • Lid
Re: digitale agenda
« Reactie #5 Gepost op: 2013/09/26, 21:37:56 »
Vroeger gebruikte ik de add-on, begon problemen te krijgen en heb dan een hele tijd caldav gebruikt. Recent ben ik opnieuw naar Provider teruggekeerd, en het werkt goed nu. Probeer anders eens de instructies hier.

Blijkt nu hier (https://blog.mozilla.org/calendar/category/lightning/) dat de URL voor de google calender via caldav veranderd is. Ik probeer eens of caldav werkt via die nieuwe URL.


Offline h2o

  • Lid
Re: digitale agenda
« Reactie #6 Gepost op: 2013/09/26, 23:43:54 »
Ik gebruik Memotoo als medium tussen Google en de buitenwereld (lees Nokia collectie van mij) o.a. Icedove. Werkt prima. Kost € 12,- per jaar en ik kan uitstekend syncen tussen Icedove kalender + contacten (via een plugin welke bij Memotoo is uitgelegd).
Met Memotoo kun je trouwens ook MS en Yahoo spullen syncen, ook Fakeboek e.d.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: digitale agenda
« Reactie #7 Gepost op: 2013/09/27, 11:29:57 »
Allen bedankt voor de opties! Ik ga eens het eea onderzoeken.

Blijkt nu hier (https://blog.mozilla.org/calendar/category/lightning/) dat de URL voor de google calender via caldav veranderd is. Ik probeer eens of caldav werkt via die nieuwe URL.

Ben benieuwd. Laat je het even weten?

@kfboerne: Zie mijn post hierboven voor een goed alternatief.

Ik ben niet zo'n Microsoft-fan dus voor mij is dit geen optie.
Een boek doet het altijd...

Re: digitale agenda
« Reactie #8 Gepost op: 2013/09/27, 11:56:38 »
Ik heb zelf ook de nieuwe url voor CalDAV getest en deze werkt bij mij NIET na de volgende acties te hebben gedaan :


    Download Thunderbird 24 and install Lightning 2.6
    Open the new calendar dialog (File → New → Calendar)
    Add a new remote calendar (On the Network → CalDAV)
    As a location enter the following, be sure to replace your email address:

    https://apidata.googleusercontent.com/caldav/v2/your-email-address/events

Ook Lightning verwijderd en opnieuw geinstalleerd zoals werd aanbevolen.

@Vanadium : ben benieuwd naar jouw bevindingen...
Een boek doet het altijd...

Offline vanadium

  • Lid
Re: digitale agenda
« Reactie #9 Gepost op: 2013/09/27, 12:16:50 »
Terug een "This calendar is momentarily not available", het symptoom waarvoor ik in eerste instantie een tweetal weken geleden terug naar Provider overgestapt ben.

Re: digitale agenda
« Reactie #10 Gepost op: 2013/09/27, 12:40:18 »
Heb de zaak weer aan de praat gekregen via de Provider for Google Calendar add-on in Thunderbird. Zie hieronder voor de te nemen stappen :

1) Install add-on Provider for Google Calendar and restart Thunderbird when prompted.  This will add an additional "calendar type" called Google Calendar in the New Calendar Wizard of TB.

2) Login to Google Calendar > choose "calendar settings" > tab Calendars > click under "calendar" the appropriate calendar (with your name perhaps) > see option "Calendar Address" and click the ICAL button > a window pops up with calendar address; should resemble the following: https://www.google.com/calendar/ical/randomalphanumericcharacterstring%40group.calendar.google.com/public/basic.ics > right click and copy.

3) Back in Thunderbird, from Calendar tab, choose File>New>Calendar to start the Calendar wizard. The Calendar wizard offers choice of On My Computer or On the Network > choose On the Network and click Next button > choose Google Calendar > in "Location" bar, right click and paste the previously copied ICAL address from Google Calendar > click Next button > a Google Calendar Login credential window pops up; enter your Google username and password associated with your Google account. Click "use password manager to remember" if you don't want to be prompted everytime you open TB. In Create New Calendar window, give your new calendar a name, choose a color, and hit Next button.

Nu zou alles weer moeten werken.

Feit blijft wel dat dit probleem niet aan TB en ook niet aan de add-on Lightning ligt, maar dat Google een of andere server-instelling heeft gewijzigd, zonder dit fatsoenlijk naar de buitenwereld te communiceren. Voorlopig werk ik nog even met voornoemde oplossing, maar Google kan van mij de pot op door dit soort geintjes! Ik ga zoeken naar een alternatief. Bv het door Vanadium genoemde OWNCLOUD omdat dit open source is.
Andere betrouwbare, 'lang stand kunnen houdende' (open source) alternatieven zijn uiteraard welkom.
Een boek doet het altijd...

Re: digitale agenda
« Reactie #11 Gepost op: 2013/09/27, 12:42:08 »
Vanadium onze reacties hebben elkaar net gekruist...

Duidelijk lijkt me...thx!

Een boek doet het altijd...

Re: digitale agenda
« Reactie #12 Gepost op: 2013/09/27, 12:47:58 »
Zoals gezegd door Vistaus, is de Live-dienst van Microsoft een heel degelijke en handige kalender. Dat doen ze nu wel goed  :D
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: digitale agenda
« Reactie #13 Gepost op: 2013/09/27, 14:30:41 »
Zoals gezegd door Vistaus, is de Live-dienst van Microsoft een heel degelijke en handige kalender. Dat doen ze nu wel goed  :D

MS heeft in het verleden wel meer dingen aanvankelijk goed gedaan... Met onze Redmond-vrienden ben ik altijd weer bang dat 'goed doen' uiteindelijk 'goed deden'wordt  ;) Drie keer raden wie dan weer de pineut zijn... in elk geval niet MS.
Een boek doet het altijd...

Re: digitale agenda
« Reactie #14 Gepost op: 2013/09/27, 14:53:22 »
Als je een opensource alternatief wilt voor de Google diensten dan zijn er nog een aantal (betaalde) opties.

Om te beginnen zijn er diverse aanbieders die hosted zarafa aanbieden. Zie http://www.zarafa.com/content/hosted-zarafa Zarafa is een product van NL bodem, ook wel aardig natuurlijk. Heb vanuit één van mijn vrijwillegersbaantjes uitgebreide ervaring met Zarafa. Werkt uitstekend. Zoals ze zelf (terecht denk ik) claimen de nr. 1 opensource Exchange vervanger: veel functionaliteit.

Wil je opensource en een privacy bewuste organisatie dan zou je ook eens kunnen kijken naar www.mykolab.com Heeft een mooiere webinterface dan Zarafa (mijn smaak.... dus je mag het hartgrondig met me oneens zijn). Ze dragen ook bij aan de ontwikkeling van Kontact, zeker een aanrader voor KDE liefhebbers vanwege de goede integratie met die client. Data staat in Zwitserland, ze zeggen veiliger dan het bankgeheim...) . Bij MyKolab heb ik meegedraaid in de betatest voordat de betaalde dienst live ging. Ook hier goede ervaringen.

Voor beide oplossingen geldt dat de software ook is (gratis) te downloaden en te installeren op een eigen server.

Re: digitale agenda
« Reactie #15 Gepost op: 2013/09/27, 17:28:35 »
Ik ben al een paar uurtjes aan het stoeien met owncloud (http://owncloud.org/). Ziet er allemaal goed uit, echter wanneer ik owncloud vanuit synaptic of het ubuntu software center installeer, dan betreft dat enkel de server-versie. De client-versie - en het was behoorlijk zoeken  -  is volgens de door mij gevonden methode voor xUbuntu 12.04 als volgt te installeren (http://software.opensuse.org/download/package?project=isv:ownCloud:devel&package=owncloud-client) :

For xUbuntu 12.04 run the following as root:

echo 'deb http://download.opensuse.org/repositories/isv:ownCloud:devel/xUbuntu_12.04/ /' >> /etc/apt/sources.list.d/owncloud-client.list
apt-get update
apt-get install owncloud-client

You can add the repository key to apt like this:

wget http://download.opensuse.org/repositories/isv:ownCloud:devel/xUbuntu_12.04/Release.key
apt-key add - < Release.key 

Nou ben ik niet zo'n terminalwonder dus alvorens ik de commando's ga uitvoeren, wil ik het hier eerst even checken ;). Is dit veilig om te doen? En wanneer ik de client weer wil verwijderen, kan dat dan met het commando :

sudo apt-get --purge remove owncloud-client

Wat die Release key inhoudt is mij overigens ook niet duidelijk.

Thx!
« Laatst bewerkt op: 2013/09/27, 17:38:34 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: digitale agenda
« Reactie #16 Gepost op: 2013/09/27, 20:05:40 »
Zoals gezegd door Vistaus, is de Live-dienst van Microsoft een heel degelijke en handige kalender. Dat doen ze nu wel goed  :D

MS heeft in het verleden wel meer dingen aanvankelijk goed gedaan... Met onze Redmond-vrienden ben ik altijd weer bang dat 'goed doen' uiteindelijk 'goed deden'wordt  ;) Drie keer raden wie dan weer de pineut zijn... in elk geval niet MS.

Google deed het ook goed. DEED. En wie zegt dat een open source-alternatief het niet slecht gaat doen in de nabije toekomst? Het is altijd een klein risico wat je neemt.

Re: digitale agenda
« Reactie #17 Gepost op: 2013/10/02, 16:45:24 »
@kfboerne Wellicht je OwnCloud vraag even in een nieuw draadje stellen. Meer kans op reactie aangezien dit over agenda's gaat.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: digitale agenda
« Reactie #18 Gepost op: 2013/10/02, 17:03:53 »
De client-versie - en het was behoorlijk zoeken  - 
http://owncloud.org/sync-clients/

De clients staan ook bovenaan je persoonlijke instellingenpagina als je met een browser naar owncloud (5.0) gaat. ;)
Wellicht je OwnCloud vraag even in een nieuw draadje stellen. Meer kans op reactie aangezien dit over agenda's gaat.
De client is voor synchroniseren van bestanden en niet voor agenda's.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/02, 17:14:54 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie