Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xfce 4.14 Pre1 & Final Release  (gelezen 3051 keer)

DarkEra

  • Gast
Xfce 4.14 Pre1 & Final Release
« Gepost op: 2019/05/21, 16:07:03 »
De ontwikkelaars hebben Xfce 4.14 Pre1 Release vrijgegeven. Er zit weer wat schot in de zaak en komt Xfce 4.14 een stapje dichterbij.
https://simon.shimmerproject.org/2019/05/19/xfce-4-14pre1-released/

Laten we hopen dat met de overstap naar GTK3 de DE net zo stabiel is als de vorige 4.12 release. Bij de 4.13.3 heb ik meer een LXDE gevoel, dat het een beetje een tandloos paard is, maar ja, het is dan ook een ontwikkel versie.

Edit: Titel aangepast.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/26, 09:59:05 door Maik »

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Xfce 4.14 Pre1 Release
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/25, 09:54:32 »
Is overstappen op Budgie niet een betere optie Maik ?

Persoonlijk vind ik Xfce inderdaad in het vaarwater van Lubuntu hun filosofie, en dat is op zich jammer.
De distro Voyager bewijst wat Xfce allemaal wel kan maar als je de PPA's gaat optellen kom je aan een DE van Gnome zonder effecten. Bovendien vind ik een PPA gebouwde omgeving akelig, ........., volledig afhankelijk van individuele ontwikkelaars.

Ook in 2 bedrijven waar ik Windows heb laten vervangen door Xubuntu DE's hebben de verantwoordelijken toch overal RAM gaan bijprikken en veranderd naar gewoon Ubuntu. Secretaresses kloegen over een beklemmend gevoel, en té minuscule mousepointers etc ..... Wel waren ze erg blij dat ze on-line access kregen, en ook persoonlijke zaken (bankieren bv) konden doen in goed geweten.

Ik denk toch dat Budgie meer toekomst in zich heeft dan Xfce, maar ik ga het zeker nog eens uitproberen moest er weer een, kleine, firma willen overstappen zonder zware investeringen te doen.

DarkEra

  • Gast
Re: Xfce 4.14 Pre1 Release
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/25, 11:29:04 »
Budgie is niet mijn ding en wat van Solus afkomt heb ik het niet zo op door slechte ervaringen met de ontwikkelaar, ookal mocht ik 'm graag als persoon zijnde, die jaren geleden bij de eerste Solus, die op debian was gebaseerd, opeens de bijl erbij neer gooide. Toen de tweede Solus kwam had ik het er ook niet hoog van op want mijn buikgvoel was terecht, ook hier verdween hij plotseling weer en trok Ikey aan de stutten en stopte ermee. Het overgebleven team heeft Solus met moeite voort kunnen zetten en de belofte van de Qt versie van Budgie en de KDE versie van Solus uit te brengen is nooit gekomen.
Dus ik blijf ver weg van dat spul.

Als ik ergens anders naar over stap, mocht Xfce een fiasco worden, dan is het KDE Plasma.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/25, 11:45:44 door Maik »

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Xfce 4.14 Pre1 Release
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/25, 11:56:19 »
Budgie is niet mijn ding en wat van Solus afkomt heb ik het niet zo op door slechte ervaringen met de ontwikkelaar, ookal mocht ik 'm graag als persoon zijnde, die jaren geleden bij de eerste Solus, die op debian was gebaseerd, opeens de bijl erbij neer gooide. Toen de tweede Solus kwam had ik het er ook niet hoog van op want mijn buikgvoel was terecht, ook hier verdween hij plotseling weer en trok Ikey aan de stutten en stopte ermee. Het overgebleven team heeft Solus met moeite voort kunnen zetten en de belofte van de Qt versie van Budgie en de KDE versie van Solus uit te brengen is nooit gekomen.
Dus ik blijf ver weg van dat spul.

Als ik ergens anders naar over stap, mocht Xfce een fiasco worden, dan is het KDE Plasma.

Volledig akkoord. iKey is opgeslurpt in een groter geheel, gelukkig. Maar SolusOS heb ik ook aan de haak gehangen; slecht ontwikkeld en niet standaarden respecterend. Bovendien was Gnome in Alpha stage als je de ISO van het net haalt op hun site. Jammer dat ik ook hem 'verloren' ben, maar ik denk dat niemand graag gratis gaat werken, gratis ideeën verspreid, ..... , ook hij moet eten eh lol.

Maar ik dacht dat Budgie en losstaand project was dat SolusOS heeft opgepikt ? Of ben ik daar mis ?

Er zijn toch al veel gebruikers op het forum met de Budgie desktop en zijn er supergelukkig mee .

DarkEra

  • Gast
Re: Xfce 4.14 Pre1 Release
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/25, 12:06:02 »
De Budgie desktop is/was ontwikkeld door Ikey in de tijd toen Solus nog Evolve OS heette. Ikey moest van de naam Evolve OS afstappen vanwege dat iemand geclaimed had rechten op de naam te hebben en zodoende werd het project weer omgedoopt tot Solus.
Daarnaast kende ik Ikey al van zijn tijd bij Linux Mint, hij had de Fluxbox versie gemaakt en daarna samen met Clem LMDE opgezet waarna hij verdween. Met hem samenwerken was wel fun tijdens de eerste Solus OS fase en heb met hem het forum en IRC beheerd. Helaas waren er mensen in het team die een andere agenda hadden en ervoor zorgden dat 'm een burnout kreeg. Vooral die gast uit America die dacht dat 'm alles te zeggen had omdat hij een admin statuut bij een company had, ondertussen geen reet van solus wist en alleen Mac draaide.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/25, 12:24:34 door Maik »

Re: Xfce 4.14 Pre1 Release
« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/25, 22:32:30 »
Jaja, dev-gedonder, ben ik mee bekend.. ;)

Heb ondertussen wel de ppa van xfce-preview geïnstalleerd (op Xubuntu 18.04) en dat lijkt op het eerste gezicht naar behoren te werken, ik merk alleen wat kleine grafische verschillen, zoals de knoppen bovenaan een venster (minima-, maxima-, sluiten, etc.), en het venstertje als je tussen open programma's bladert (Alt+Tab), iets lelijker geworden naar mijn smaak (maar 't is dan ook een preview). Erg cool is dat ik eindelijk een open venster normaal met de muis rechtsonder kan verkleinen of vergroten, in de vorige versie waren daar maar 1 of 2 pixels voor gereserveerd, heb vaak zitten mikken tot ik een ons woog (maar dat kan ook mijn specifieke vensterdecorate zijn, ben niet zo thuis in de details van dit soort dingen).

Voorlopig ben, was en blijf ik voor the time being een xfce-fan, ik ben erg gesteld op eenvoud. Xfce heeft iets van mijn oude Atari 1040-interface. Daar kon je haast niks mee, maar wat je er mee kon, werkte als een trein! ;) Dat is precies het punt waardoor ik afhaak bij KDE (al tien of vijftien jaar!), dat is een interface met een ongelooflijke overkill aan opties. Minder is beter, is mijn devies, vandaar (hoe leuk die KDE-omgeving er ook uit mag zien, het is beslist geen slecht product).

DarkEra

  • Gast
Re: Xfce 4.14 Pre1 Release
« Reactie #6 Gepost op: 2019/05/26, 08:41:32 »
Dat heeft niets met een Preview zijnde te maken denk ik maar eerder met het feit van de overstap naar GTK3 en welk thema er gebruikt is/wordt. Kijk maar eens hoe "bleh" Gnome 3 er in werkelijkheid uit ziet.....
« Laatst bewerkt op: 2019/05/26, 08:43:27 door Maik »

Offline EvC

  • Lid
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

DarkEra

  • Gast
Re: Xfce 4.14 Pre1 Release
« Reactie #8 Gepost op: 2019/08/12, 18:03:21 »
Yep, zag het deze ochtend. Ik zal Xfce 4.14 eens uitproberen als ze een nieuwe live-respin van Fedora 30 maken binnenkort, om de zoveel tijd brengen ze namelijk up to date iso's uit en daar zal ie bij zitten. :)
« Laatst bewerkt op: 2019/08/12, 18:07:44 door Maik »

Offline h2o

  • Lid
Re: Xfce 4.14 Pre1 Release
« Reactie #9 Gepost op: 2019/08/12, 18:15:37 »
Even voor alle duidelijkheid, ik ben ook een XFCE gebruiker en ben er erg blij mee.
Toch, in mijn vakantie wat geëxperimenteerd met KDE:
sudo apt install --no-install-recommends kde-plasma-desktop kwin-x11 kwin-decoration-oxygen systemsettings plasma-nm kio-extras kgamma5 powerdevilEen zeer minimalistische KDE omgeving met alleen dingen die echt nodig zijn zoals Konqueror, Dolphin en geen KDE bloatware.
Daarop Mousepad en Thunar erop gezet en een prima bruikbaar systeem op mijn laptop en tablet. Gewoon erbij gezet en bevalt ook prima.

Maar met XFCE ben ik meer vertrouwd en ben blij als 4.14 in Debian uit zal komen. Zal wel een keer binnenkomen op mijn SID/Testing tablet.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Bloom

  • Lid
Re: Xfce 4.14 Pre1 Release
« Reactie #10 Gepost op: 2019/08/26, 09:08:41 »
Mijn systeem is gisteren bijgewerkt naar XFCE 4.14.
Dingen die foutgingen:
1. Oudere xfce thema's werken niet meer. Sommige wel, maar 9/10 niet. Mijn favoriete desktopthema clearice-marble is een van de slachtoffers.
2. Conky was niet meer doorzichtig maar toonde alles in een zwart vak. Dat kostte wat moeite om dat terug in orde te krijgen.
3. De schermbenamingen zijn (alweer!) veranderd waardoor het script dat ik gemaakt had om zelf achtergronden te wisselen, niet meer correct werkte. Dat is nu ook weer hersteld.

DarkEra

  • Gast
Re: Xfce 4.14 Pre1 Release
« Reactie #11 Gepost op: 2019/08/26, 09:46:43 »
Mijn systeem is gisteren bijgewerkt naar XFCE 4.14.
Dingen die foutgingen:
1. Oudere xfce thema's werken niet meer. Sommige wel, maar 9/10 niet. Mijn favoriete desktopthema clearice-marble is een van de slachtoffers.
......
Dat heeft denk ik te maken met de overstap van Xfce van GTK2 naar GTK3, de oudere thema's zullen nog wel GTK2 zijn en dus niet compatible. Het is aan de ontwikkelaars van die thema's om daar iets aan te doen.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/26, 09:54:19 door Maik »

Offline BaukeP

  • Lid
Re: Xfce 4.14 Pre1 & Final Release
« Reactie #12 Gepost op: 2019/08/27, 20:01:22 »
@Bloom
Je punt 2 (conky) heb ik ook last van. Hoe heb je dat opgelost?

Alvast bedankt,
Bauke

Offline Bloom

  • Lid
Re: Xfce 4.14 Pre1 & Final Release
« Reactie #13 Gepost op: 2019/08/27, 21:17:22 »
Oorspronkelijk had ik dit staan in mijn .conkyrc:
xftalpha 0.5
own_window_class Conky
own_window yes
own_window_type override
own_window_transparent yes
own_window_hints undecorated,below,sticky,skip_taskbar,skip_pager
en dat heb ik veranderd in:
xftalpha 0.8
#own_window_class Conky
own_window yes
own_window_type normal
own_window_transparent yes
own_window_hints undecorated,below,sticky,skip_taskbar,skip_pager
own_window_argb_visual yes
own_window_argb_value 255
en nu gedraagt Conky zich weer zoals voorheen. Netjes transparant.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xfce 4.14 Pre1 & Final Release
« Reactie #14 Gepost op: 2019/08/28, 10:10:15 »
Dat Conky probleem had ik al in Xubuntu 19.04, omdat er "iets" in conky is veranderd, waardoor de oude .conkyrc niet meer werkte.
Toen heb ik internet een aantal van die files opgehaald en degene die het deed gebruikt als basis voor mijn config.
Dit is het resultaat:
conky.config = {
    alignment = 'top_right',
    background = false,
    border_width = 0.5,
    cpu_avg_samples = 4,
    default_color = 'white',
    default_outline_color = 'grey',
    default_shade_color = 'black',
    draw_borders = true,
    draw_graph_borders = true,
    draw_outline = false,
    draw_shades = false,
    use_xft = true,
    font = 'DejaVu Sans Mono:size=10',
    gap_x = 5,
    gap_y = 50,
    minimum_height = 5,
    minimum_width = 5,
    net_avg_samples = 2,
    double_buffer = true,
    out_to_console = false,
    out_to_stderr = false,
    extra_newline = false,
    own_window = true,
    own_window_colour = '000000',
    own_window_class = 'Conky',
    own_window_argb_visual = true,
    own_window_argb_count = 0,
    own_window_type = 'dock',
    own_window_transparent = true,
    own_window_hints = 'undecorated,below,sticky,skip_taskbar,skip_pager',
    stippled_borders = 0,
    update_interval = 1,
    uppercase = false,
    use_spacer = 'none',
    show_graph_scale = false,
    show_graph_range = false
}

conky.text = [[
${font Latin Modern Mono Caps:bold:size=14}${alignc}${color 00ffae}Xubuntu 18.04
${alignc}$nodename
${font Noto Sans:bold:size=8}${alignc}    ${exec hostnamectl | grep System | cut -c21-39}
${alignc}   ${exec hostnamectl | grep Kernel | cut -c13-33}
${offset 15}${color 888888}${hr}
${offset 15}${color FFFFFF}System Uptime ${alignr}$color $uptime
${offset 15}${color FFFFFF}RAM :$color $mem $memperc% ${color yellow}${membar 4}
${offset 15}${color FFFFFF}Swap:$color $swap/$swapmax $swapperc% ${color yellow}${swapbar 4}
${offset 15}${color FFFFFF}Accu: ${battery_percent BAT0}% ${color yellow}${alignr}${battery_bar 4, 130 BAT0}
${offset 70}${color FFFFFF}${font DejaVu Sans Mono:size=8}${battery_time BAT0}${font DejaVu Sans Mono:size=8}${color FFFFFF}
${offset 15}${color 888888}${hr}
${offset 15}${color FFFFFF}Core 1   ${color ff8300}${cpubar cpu1 6}${color FFFFFF}
${offset 15}Core 2   ${color ff8300}${cpubar cpu2 6}${color FFFFFF}
# ${offset 15}${font}${color FFFFFF}Procs:$color $processes  ${color FFFFFF}Run:$color $running_processes Temp: ${acpitemp}°C
${offset 15}${font}${color FFFFFF}Procs:$color $processes ${alignr} ${color FFFFFF}Run:$color $running_processes
${offset 15}Temp: ${alignr 5} ${hwmon 2 temp 1}°C
${offset 15}${color 888888}${hr}
${offset 15}${color}Ext. IP:${alignr 5}${execi 60 wget -O - -q -atest.ron icanhazip.com}
${offset 15}${color}Int. IP:${color FFFFFF}${alignr}${addr wlp1s0}
${offset 15}Access Point${alignr}${color FFFFFF}${wireless_essid wlp1s0}
${offset 15}${color}${font DejaVu Sans Mono:size=9}WiFi ${alignr}${wireless_link_qual_perc
wlp1s0}%(${wireless_link_qual wlp1s0}/${wireless_link_qual_max wlp1s0})
${offset 15}${font}${color green}▼ $color${totaldown wlp1s0} ${alignr}${color green}▲ $color${totalup wlp1s0}
${offset 15}${color 888888}${hr}
${offset 15}${font Noto sans:size=8}${color FFFFFF}Name ${alignr}PID   CPU%   MEM%
${offset 15}${color yellow}${top name  1} ${alignr}${top pid  1} ${top cpu  1} ${top mem  1}
${offset 15}${color yellow}${top name  2} ${alignr}${top pid  2} ${top cpu  2} ${top mem  2}
${offset 15}${color yellow}${top name  3} ${alignr}${top pid  3} ${top cpu  3} ${top mem  3}
${offset 15}${color yellow}${top name  4} ${alignr}${top pid  4} ${top cpu  4} ${top mem  4}
${offset 15}${color yellow}${top name  5} ${alignr}${top pid  5} ${top cpu  5} ${top mem  5}
${offset 15}${color yellow}${top name  6} ${alignr}${top pid  6} ${top cpu  6} ${top mem  6}
${offset 15}${color yellow}${top name  7} ${alignr}${top pid  7} ${top cpu  7} ${top mem  7}
${offset 15}${color yellow}${top name  8} ${alignr}${top pid  8} ${top cpu  8} ${top mem  8}
${offset 15}${color yellow}${top name  9} ${alignr}${top pid  9} ${top cpu  9} ${top mem  9}
]]
Misschien heeft iemand hier iets aan........

Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline BaukeP

  • Lid
Re: Xfce 4.14 Pre1 & Final Release
« Reactie #15 Gepost op: 2019/08/28, 13:28:30 »
@Bloom

Bedankt, werkt weer als vanouds.

Bauke

Offline Bloom

  • Lid
Re: Xfce 4.14 Pre1 & Final Release
« Reactie #16 Gepost op: 2019/08/28, 14:52:29 »
Dat Conky probleem had ik al in Xubuntu 19.04, omdat er "iets" in conky is veranderd, waardoor de oude .conkyrc niet meer werkte.
Toen heb ik internet een aantal van die files opgehaald en degene die het deed gebruikt als basis voor mijn config.
Dit is het resultaat:
conky.config = {
    alignment = 'top_right',
    background = false,
    border_width = 0.5,
    cpu_avg_samples = 4,
    default_color = 'white',
    default_outline_color = 'grey',
    default_shade_color = 'black',
    draw_borders = true,
    draw_graph_borders = true,
    draw_outline = false,
    draw_shades = false,
    use_xft = true,
    font = 'DejaVu Sans Mono:size=10',
    gap_x = 5,
    gap_y = 50,
    minimum_height = 5,
    minimum_width = 5,
    net_avg_samples = 2,
    double_buffer = true,
    out_to_console = false,
    out_to_stderr = false,
    extra_newline = false,
    own_window = true,
    own_window_colour = '000000',
    own_window_class = 'Conky',
    own_window_argb_visual = true,
    own_window_argb_count = 0,
    own_window_type = 'dock',
    own_window_transparent = true,
    own_window_hints = 'undecorated,below,sticky,skip_taskbar,skip_pager',
    stippled_borders = 0,
    update_interval = 1,
    uppercase = false,
    use_spacer = 'none',
    show_graph_scale = false,
    show_graph_range = false
}

conky.text = [[
${font Latin Modern Mono Caps:bold:size=14}${alignc}${color 00ffae}Xubuntu 18.04
${alignc}$nodename
${font Noto Sans:bold:size=8}${alignc}    ${exec hostnamectl | grep System | cut -c21-39}
${alignc}   ${exec hostnamectl | grep Kernel | cut -c13-33}
${offset 15}${color 888888}${hr}
${offset 15}${color FFFFFF}System Uptime ${alignr}$color $uptime
${offset 15}${color FFFFFF}RAM :$color $mem $memperc% ${color yellow}${membar 4}
${offset 15}${color FFFFFF}Swap:$color $swap/$swapmax $swapperc% ${color yellow}${swapbar 4}
${offset 15}${color FFFFFF}Accu: ${battery_percent BAT0}% ${color yellow}${alignr}${battery_bar 4, 130 BAT0}
${offset 70}${color FFFFFF}${font DejaVu Sans Mono:size=8}${battery_time BAT0}${font DejaVu Sans Mono:size=8}${color FFFFFF}
${offset 15}${color 888888}${hr}
${offset 15}${color FFFFFF}Core 1   ${color ff8300}${cpubar cpu1 6}${color FFFFFF}
${offset 15}Core 2   ${color ff8300}${cpubar cpu2 6}${color FFFFFF}
# ${offset 15}${font}${color FFFFFF}Procs:$color $processes  ${color FFFFFF}Run:$color $running_processes Temp: ${acpitemp}°C
${offset 15}${font}${color FFFFFF}Procs:$color $processes ${alignr} ${color FFFFFF}Run:$color $running_processes
${offset 15}Temp: ${alignr 5} ${hwmon 2 temp 1}°C
${offset 15}${color 888888}${hr}
${offset 15}${color}Ext. IP:${alignr 5}${execi 60 wget -O - -q -atest.ron icanhazip.com}
${offset 15}${color}Int. IP:${color FFFFFF}${alignr}${addr wlp1s0}
${offset 15}Access Point${alignr}${color FFFFFF}${wireless_essid wlp1s0}
${offset 15}${color}${font DejaVu Sans Mono:size=9}WiFi ${alignr}${wireless_link_qual_perc
wlp1s0}%(${wireless_link_qual wlp1s0}/${wireless_link_qual_max wlp1s0})
${offset 15}${font}${color green}▼ $color${totaldown wlp1s0} ${alignr}${color green}▲ $color${totalup wlp1s0}
${offset 15}${color 888888}${hr}
${offset 15}${font Noto sans:size=8}${color FFFFFF}Name ${alignr}PID   CPU%   MEM%
${offset 15}${color yellow}${top name  1} ${alignr}${top pid  1} ${top cpu  1} ${top mem  1}
${offset 15}${color yellow}${top name  2} ${alignr}${top pid  2} ${top cpu  2} ${top mem  2}
${offset 15}${color yellow}${top name  3} ${alignr}${top pid  3} ${top cpu  3} ${top mem  3}
${offset 15}${color yellow}${top name  4} ${alignr}${top pid  4} ${top cpu  4} ${top mem  4}
${offset 15}${color yellow}${top name  5} ${alignr}${top pid  5} ${top cpu  5} ${top mem  5}
${offset 15}${color yellow}${top name  6} ${alignr}${top pid  6} ${top cpu  6} ${top mem  6}
${offset 15}${color yellow}${top name  7} ${alignr}${top pid  7} ${top cpu  7} ${top mem  7}
${offset 15}${color yellow}${top name  8} ${alignr}${top pid  8} ${top cpu  8} ${top mem  8}
${offset 15}${color yellow}${top name  9} ${alignr}${top pid  9} ${top cpu  9} ${top mem  9}
]]
Misschien heeft iemand hier iets aan........
Niet voor XFCE 4.14, wat je hier toont zal daar niet correct werken.

Offline rico70

  • Lid
Re: Xfce 4.14 Pre1 & Final Release
« Reactie #17 Gepost op: 2019/08/28, 15:11:14 »
Ontwikkelingen gaan snel(ler). Volgend jaar wss al de 4.16
https://www.omgubuntu.co.uk/2019/08/xfce-4-16-release-planning

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xfce 4.14 Pre1 & Final Release
« Reactie #18 Gepost op: 2019/08/28, 19:41:11 »
Niet voor XFCE 4.14, wat je hier toont zal daar niet correct werken.
Deze heb ik even van mijn noteboekje (Acer Spin) geplukt, met Xuby 18.04.
Maar op mijn laptop met Xubuntu 19.10 en XFCE 4.14 zijn alleen de benamingen van de hardware anders (dacht ik).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.