Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe laptop kopen  (gelezen 5981 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #25 Gepost op: 2019/08/30, 11:06:36 »
De configuratie wordt gestart zodra het apparaat voor de eerste keer wordt opgestart, dan wordt ook pas de gebruikersnaam en het wachtwoord opgegeven.
Eigenlijk net zoals dat bij Windows gaat, maar dan binnen een minuut :lol:
Dus dan kan de leverancier de laptop nooit testen????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #26 Gepost op: 2019/08/30, 11:33:04 »
Natuurlijk wel, je kunt eerst op starten van een USB stick, dan testen en daarna pas de OEM installatie doen.
De software kan dan niet volledig getest worden, maar dat is ook niet nodig, wanneer er veel geïnstalleerd worden, dan kan je ook werken met één image voor meerdere installaties.

Zelf zou ik er geen probleem mee hebben, bij ontvangst van de hardware is mijn eerste stap om de HD opnieuw in te richten.
Ook is mijn installatie niet een standaard installatie, mijn laptop(s) moeten doen wat ik wil en zoals ik het wil, en die vrijheid heb je met *buntu (en de meeste andere distributies).
Mijn werk-laptop heb ik besteld zonder OS, maar werd vanwege de test geleverd met een niet geactiveerde Windows-8, die er snel weer af ging :lol:
Mijn andere laptops (oudere dingen, vaak krijgertjes) kwamen allemaal met Windows (van XP tot 7) en deze heb ik allemaal als nieuw gemaakt met het voor mij beste systeem: Xubuntu (op één na, die heeft Lubuntu).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline palm

  • Lid
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #27 Gepost op: 2019/08/30, 17:56:50 »
Linux computers leveren met een standaard paswoord (dat zelfs op hun website staat) doe je niet. Zelfs bij windows of mac kan je bij opstart een paswoord kiezen.
Als je geen OEM installaties kunt leveren moet je geen linux notebooks aanbieden.
@palm, ik moet zeggen dat ik er geen ervaring mee heb maar is in Linux het ww achteraf niet te wijzigen? Wat zijn de voordelen van  een OEM installatie????
Tuurlijk kan je het ww wijzigen, maar hoeveel zullen dit doen? Net zoals bij routers: er staan er meer met het default paswoord dan met een ander paswoord.

Moderator edit: quote gerepareerd.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/30, 19:01:16 door Ron »