Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: micro sd card enkel read-only via kaartlezer  (gelezen 1944 keer)

Offline SLH

  • Lid
    • Sweetlikehoney's blog
micro sd card enkel read-only via kaartlezer
« Gepost op: 2014/01/28, 09:41:56 »
Het spijt me als ik mijn vraag dubbel stel, maar na 2 dagen zoeken zie ik door de bomen het bos niet meer en snak ik naar iemand die mij in het Nederlands kan vertellen hoe ik mijn micro sd-card (fat32 geformatteerd voor mobiele telefoon) ook op schrijven kan zetten in Ubuntu 11.04 (ja, ik wil 'm ook updaten, maar dan wil ik eerst weer een werkende mobiele smartphone hebben in geval van nood en daar heb ik op dit moment ook al moeite mee  ;)).

Ik heb 3 micro sd-kaarten (waarvan één een halve dag oud) die allemaal read-only gemount worden. Alledrie zijn bestemd voor mobiele telefoon en geformatteerd met fat32.  Met chown sudo mount -o remount,rw en sudo fsck -a kom ik geen stap verder. Geen rechten, operation not permitted (wel gedaan via root) etc.

Via sudo ls -l /dev/sdd1 komt er het volgende uit:

brw-rw---- 1 root disk 8, 49 2014-01-28 09:15 /dev/sdd1

Goed, noch ik noch root zitten in deze groep, dus ik heb zowel mezelf als root aan de groep toegevoegd.

groups disk sudo usermod -g disk username
Dus nu zijn zowel ik als root gemachtigd tot de groep disk, maar helaas nog steeds geen schrijfrechten (ook niet na umount/mount) en nu weet ik het dus niet meer. Zelfs mijn alternatieve oplossing (via VB en Windows) werkt niet en mijn "normale" oplossing, mijn mobiel aan de usb hangen, gaat niet omdat ik zo onhandig ben geweest om iets te upgraden, maar vergeten ben op het progje eerst beschikbaar te maken op mijn.... micro sd-kaart en laat ik dát er nu dus weer niet meer op kunnen zetten.

Kortom, wie heeft de heilige graal voor mij en kan mij, uitgekauwd, want echt, er blijft niets meer hangen, vertellen hoe ik schrijfrechten kan krijgen. Deze dame in nood kan echt hulp gebruiken, kan iemand mijn ridder zijn? ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/01/28, 09:43:53 door SLH »
And if de-elevator tries 2 bring u down
Go crazy - punch a higher floor

Offline SLH

  • Lid
    • Sweetlikehoney's blog
Re: micro sd card enkel read-only via kaartlezer
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/28, 12:05:38 »
Hoi, helaas ben ik geen ridder. ;)

Kijk eerst eens of dat schuifje aan de kaartje niet op slot staat. Want als dat zo is, dan kan je er niets mee.

1. Ubuntu 11.04 wordt allang niet meer ondersteund en de ondersteuning is op 28 oktober 2012 al afgelopen. Je hebt dus een risico besturingssysteem op je pc.
2. Normaal gesproken doe je een SD kaartje in een cardreader, plugt hem in de USB en je kaartje wordt gelijk herkend en op je bureaublad gezet.
(of nu in Unity in de balk links)

3. Een mini SD kaartje (mirco dus), die kan je in de lezer stoppen en dan in een cardreader
4. Ook kan je gewoon je smartphone aan je pc hangen via een USB, zet je smartphone op massa opslag (of zoiets, ik doe dit nooit dus ik weet niet helemaal hoe dat heet) en je kaartje zal herkend worden.

5. Vergeet dus die moeilijke dingen die je nu aan het doen bent.
6. lukt dit allemaal niet dan kan je dit nog lezen: http://www.tweaking4all.nl/mobiele-apparaten/android-mobiele-apparaten/android-bestanden-overdragen/#linux

Geeft niks, medeprinsessen mogen natuurlijk ook ;). Ik krijg altijd het idee dat ik de enige vrouw ben die niet Windows-minded is. Fijn te horen dat er slimme/verstandige vrouwen zijn (ik beschouw me daar op dit moment niet toe, omdat ik zo aan het klunzen ben).  =D

Helaas, schuifje staat goed en is niet gelockt. Had ik zelf al een flink aantal keer gecontroleerd (heb ik hem nu ècht wel goed staan?).

1. Ik weet dat ik een risico loop, maar door persoonlijke omstandigheden durfde ik niet eerder te upgraden en ik dacht met mijn mob eerst het simpelste aan te pakken (want op de één of andere manier gaat er bij mij altijd iets mis). Verkeerd gedacht, maar goed, nu eerst mobiel weer functionerend krijgen en daarna pc upgraden (in stapjes). Gaat de pc daarna niet volledig vlekkeloos, dan kan ik via mijn mobiel de oplossing zoeken.
2. Kaart wordt gewoon herkend, maar heeft alleen leesrechten.
3. Smartphone aan de pc hangen was inderdaad de makkelijkste oplossing, maar helaas start deze dus nu niet meer op en die krijg ik pas weer werkend als ik een extra programmaatje op mijn sd-kaart zet, wat ik nu dus niet kan omdat ik geen schrijfrechten heb (snap je het nog? Ik ondertussen al niet meer). En helaas zijn er in mijn alleenstaande huishouden geen meerdere smartphones. Ik zat ondertussen al te bedenken dat ik die van een vriendin wel kan lenen, maar die zit op dit moment met dochter in het ziekenhuis, dus dat moet nog een aantal dagen op zich laten wachten.

Ik heb ondertussen wel GVFS geïnstalleerd, start voor de zekerheid mijn pc opnieuw op en kijk wat er dan gebeurt. Inderdaad zit er ergens diep in mijn achterhoofd iets van "kopiëren Android/Linux lastig ivm iets wat mist en vaag, want neefjes/nichtjes van elkaar", dus dit zou het kunnen zijn.

Update: Nope, werkt niet. Nog steeds geen schrijfrechten. Mocht iemand anders een tijdelijk (ik ga heel braaf, heel snel upgraden) een oplossing weten, dan graag. Anders wordt het wachten tot dochter van vriendin uit het ziekenhuis is of er hier iemand met een smartphone op bezoek komt. :(
« Laatst bewerkt op: 2014/01/28, 12:23:16 door SLH »
And if de-elevator tries 2 bring u down
Go crazy - punch a higher floor

Offline SLH

  • Lid
    • Sweetlikehoney's blog
Re: micro sd card enkel read-only via kaartlezer
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/28, 14:23:37 »
Cardreader? Die optie zie ik nog niet in je verhaal terug.
Dus de micro sd in de "grote" variant stoppen en die weer in een cardreader. En dan kijken of hij wordt herkend.

Het zou zo maar eens kunnen zijn dat je eerst Ubuntu maar eens moet updten (verse installatie!!!!) en dat je dan al je problemen over zijn.
Ik denk dat dat het beste is.
Ik had inderdaad in het verhaal geen cardreader genoemd, maar wel in de titel. :)

Hij wordt in de cardreader wel herkend, maar hij blijft gewoon op read-only staan.

Ik weet dat ik Ubuntu moet updaten, maar ik wil dat echt niet doen voordat ik op een andere manier toegang heb tot Internet (via Internet smartphone). In het verleden altijd wat hobbeltjes gehad en ik durf dat even niet aan zonder een backup van mijn smartphone. Als ik nu meerdere zaken tegelijk aan ga pakken, wordt het voor mij alleen maar lastiger. Thank you, ik ga (om meerdere redenen) maar hopen dat de dochter van die vriendin snel uit het ziekenhuis is en kijken of ik binnenkort haar telefoon mag lenen om die bestandjes op de micro sd-card te zetten.
And if de-elevator tries 2 bring u down
Go crazy - punch a higher floor

Offline Mikkel

  • Lid
Re: micro sd card enkel read-only via kaartlezer
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/28, 15:59:40 »
Ik weet dat ik Ubuntu moet updaten, maar ik wil dat echt niet doen voordat ik op een andere manier toegang heb tot Internet.....

Normaal gesproken kun je met je pc altijd het internet op via een live-cd/usb-stick van Ubuntu. Hoef je niet te wachten tot er iemand met een smartphone langskomt. ;)
En een 'schone' installatie van Ubuntu is vele malen beter (en sneller) dan upgraden. Wel eerst al je persoonlijke bestanden, Bladwijzers enz. back-uppen!

Offline SLH

  • Lid
    • Sweetlikehoney's blog
Re: micro sd card enkel read-only via kaartlezer
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/28, 16:21:07 »
Normaal gesproken kun je met je pc altijd het internet op via een live-cd/usb-stick van Ubuntu. Hoef je niet te wachten tot er iemand met een smartphone langskomt. ;)
En een 'schone' installatie van Ubuntu is vele malen beter (en sneller) dan upgraden. Wel eerst al je persoonlijke bestanden, Bladwijzers enz. back-uppen!

Begrijp ik, maar geloof mij nu maar als ik zeg dat ik beter eerst het ene (zorgen dat mijn smartphone weer functioneert) afgerond is, voordat ik aan het andere begin. Ervaring uit het verleden heeft mij geleerd dat ik altijd weer op iets stuit (en dat ligt echt aan mij, niet aan OS).  Helaas ben ik niet feilloos en struikel ik telkens over iets waardoor een upgrade (schone installatie, want dat doe ik eigenlijk altijd) langer in beslag neemt dan bij anderen. Gewoonweg omdat .... te ingewikkeld om uit te leggen. Zodra mijn mobiel weer functioneert, ga ik eens aan mijn pc beginnen en natuurlijk wordt het dan een schone installatie.  :) (btw, een backup wordt bij mij iedere maand ongeveer gemaakt, dus dát is het probleem weer niet - gewoon mijn -tijdelijke, maar iets te langdurende- onhandigheid ;))
And if de-elevator tries 2 bring u down
Go crazy - punch a higher floor

Offline DeBaas

  • Lid
Re: micro sd card enkel read-only via kaartlezer
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/28, 17:35:16 »
Er zit een minuscuul veertje op een plasticje als schakelaar die de stand van het schuifje moet herkennen.
Is dat verbogen cq vervuild schakelt deze voor zowel de mini als gewone memory card de beveiliging in.
Da's een klus voor zeer bijziende ogen en een vaste hand.

En een hoop grrrrreduld.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL