Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: zet een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio  (gelezen 21039 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Zo zet je een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio GT-S5660:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-2

Doe er je voordeel mee!  :)
« Laatst bewerkt op: 2013/11/02, 19:22:11 door Pjotr »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zet een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/02, 19:26:22 »
Vandaag wat nieuwe tips toegevoegd aan de handleiding (afronding na installatie). Plus wat schermafdrukken erbij.

Ik heb twee Gio's in beheer, die ik allebei op die manier heb opgewaardeerd. Waarvan er eentje zeer intensief wordt gebruikt. Nu, na een maand, nog steeds zeer tevreden. Draait snel, soepel en stabiel.  :)

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Tip: zet een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/02, 19:46:04 »
Custrom ROMs zijn inderdaad een uitkomst. Mijn HTC Sensation was eerst wat traag met HTC Sense op Android 4.0.3. Cyanogenmod erop: near-pure Android 4.3 en snel dattie is! De wereld der ROMs is, in mijn ogen, onmisbaar.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zet een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/03, 21:32:25 »
Ik heb wel gemerkt, dat je van tevoren goed onderzoek moet doen: als er voor je toestel een officiële CyanogenMod-versie beschikbaar is, dan is het makkelijk.

Maar als er alleen onofficiële CyanogenMod-versies voor zijn, dan wordt het een stuk moeilijker om het kaf van het koren te scheiden. Want er is veel instabiele en/of incomplete zooi te vinden.

Gelukkig gaat het bij de onofficiële versie die ik in mijn handleiding aanraad voor de Gio, om een versie van behoorlijk hoge kwaliteit en betrouwbaarheid. Ik ben blij dat ik die heb kunnen vinden.

Re: Tip: zet een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/03, 21:41:43 »
Je kunt ook een draadje doornemen, met name de laatste paar pagina's. Dan wordt meestal wel duidelijk hoe stabiel iets is :)

Offline wowo

  • Lid
Re: Tip: zet een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/03, 23:50:11 »
@Pjotr. Heb een Samsung Galaxy Ace GT-S5830 en die lijkt dus als twee druppels water op de Samsung Gio.
Upgrade tot 4.2.2 Jelly Bean wordt voor dit toestel eveneens niet officieel ondersteund (volgens de CyanogenMod website vanwege hardware beperkingen!).
Ik zie op de website die jij gebruikte (http://jenkins.androidarmv6.org) ook enkele "stable releases" voor de Ace.
Heb jij bewust niet de meest recente stable release gekozen voor de Gio of heb je uitgeprobeerd welke het beste voor jou werkte ?
Ook heb ik een andere website gevonden: http://maclaw.pl/downloads/#
Heb je deze misschien ook geprobeerd ? Slechte/goede ervaring hiermee ?
Het is mijn enige telefoon en ik wil er geen baksteen van maken. ;) (als ik het tenminste ook aandurf ....)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zet een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/04, 00:07:54 »
@wowo: ik durf niets te zeggen over andere telefoons dan de Gio. Simpelweg omdat de apparatuur zo kan uiteenlopen.... Mijn handleiding is voor jouw Ace slechts beperkt nuttig, omdat het een ander model betreft.

Ik heb zelf de sprong gemaakt aan de hand van deze webpagina:
http://www.mindwerks.net/2013/05/upgrade-samsung-galaxy-gio-to-cyanogenmod-10-1/

De reacties op die pagina gaven aan, dat RC6 stabieler lijkt dan de definitieve versie. Vandaar. En RC6 valt me bepaald niet tegen.  =D

Ik heb de instructie op die pagina kritisch doorgenomen en aanzienlijk vereenvoudigd. Vervolgens heb ik geprobeerd om 'm nog duidelijker te maken. Daarna heb ik 'm gepubliceerd op m'n eigen webstek. Nadien heb ik "mijn" instructie met succes toegepast op een andere Gio, dus ik heb proefondervindelijk kunnen vaststellen dat mijn vereenvoudigde instructie goed werkt.  :)

Als ik jou was, zou ik erg voorzichtig zijn met je Galaxy Ace. Probeer reacties te vinden van mensen die die bewuste ROM hebben geïnstalleerd op hun Galaxy Ace. En beslis dan pas, wat je doet.

Het lijkt me eigenlijk sowieso niet raadzaam, om te experimenteren met een telefoon die heel belangrijk voor je is....
« Laatst bewerkt op: 2013/11/04, 00:24:01 door Pjotr »

Re: Tip: zet een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/04, 16:09:27 »
@wowo: op XDA antwoorden ze simpelweg: de Samsung Ace is voor hen niet belangrijk genoeg om een ROM te klaarstomen die op je systeem kan werken. Enerzijds niet erg populair, en anderzijds te beperkte specificaties.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline wowo

  • Lid
Re: Tip: zet een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/04, 17:21:20 »
Ik snap dat ik geen wonderen zal kunnen verwachten van een toestel uit 2011 maar die Gio van Pjotr stamt ook uit die tijd en heeft dezelfde specificaties volgens mij. Bron Wikipedia:
Samsung Galaxy Gio:
Operating system: Android v2.3.6 (Gingerbread). Unofficially To 4.2 Jellybean With CyanogenMod 10.1
CPU: 800 MHz Qualcomm ; MSM7227-1 Turbo, ARMv6 O/C to 8=961MHz
GPU: Adreno 200 GPU
Memory: 384 Mib (accessible: 278)
Storage: 512 Mib (accessible: 150Mib)

Samsung Galaxy Ace (Cooper):
Operating system: Android v2.3.6 (Gingerbread). unofficially upgradable to 4.2.2 Jelly Bean via CyanogenMod 10.1 (bieltv.3 / MaclawStudio), AOSP (MaclawStudio) and AOKP(Utak3r), GT-S5830
CPU: 800 MHz Qualcomm MSM7227-1 Turbo, ARMv6 (GT-S5830)
GPU: Adreno 200 GPU
Memory: 384 Mib (accessible: 278)
Storage: 512 Mib (accessible: 180Mib)

Heb via google al een heleboel roms voor de ace gevonden.
Maar zoals Pjotr zegt, is het niet verstandig om te gaan experimenteren met je enige telefoon die je hebt.
Dus ik zal nog even met deze klus gaan wachten.
Hopelijk komt de Ubuntu foon  het eerste kwartaal van volgend jaar ........ Dan kan ik lekker gaan experimenteren met deze oude. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: zet een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio
« Reactie #9 Gepost op: 2013/11/04, 22:09:51 »
Heb een Samsung Galaxy Ace GT-S5830
Geïnstalleerd op mijn Galaxy Ace GT-S5830 (reservetelefoon). Een paar zip bestanden van onderstaande (Engelstalige) XDA-developers pagina's op het sd kaartje geplaatst. In de recovery mode (HOME+POWER) volledige wipe gedaan en de bestanden vanaf het sd kaartje geïnstalleerd.

De pagina heeft het over Windows XP voor nieuwe firmware met Odin. Ik gebruik linux. Heimdall is een linux alternatief voor Odin maar ik deze stappen gewoon overgeslagen en CyanogenMod geïnstalleerd op de aanwezige firmware van de Ace. :)

recovery-clockwork-5.0.2.6-galaxyace.zip:
[GUIDE] How to upgrade, root & flash Samsung Galaxy Ace S5830 [DOWNLOAD LINKS | CWM5]

cm-10.1.6-GT-S5830-cooper.zip:
[ROM][DEV] CyanogenMod 10.1 JB 4.2.2 - Androidarmv6 [Nightly builds]

Het is mijn enige telefoon en ik wil er geen baksteen van maken.
Het is redelijk simpel (net als Ubuntu installeren) maar: lees de waarschuwing(en) op xda-developers: het kan je telefoon beschadigen! Eigen risico, er is geen eenvoudige(re) weg terug.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline wowo

  • Lid
Re: Tip: zet een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio
« Reactie #10 Gepost op: 2013/11/04, 22:27:14 »
Erg leuk dat je het hebt willen testen Cees. ;)
Als ik een nieuwe telefoon heb, zal ik het nu zeker eens gaan proberen.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zet een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio
« Reactie #11 Gepost op: 2013/11/05, 00:13:53 »
Heb een Samsung Galaxy Ace GT-S5830
Geïnstalleerd op mijn Galaxy Ace GT-S5830 (reservetelefoon). Een paar zip bestanden van onderstaande (Engelstalige) XDA-developers pagina's op het sd kaartje geplaatst. In de recovery mode (HOME+POWER) volledige wipe gedaan en de bestanden vanaf het sd kaartje geïnstalleerd.

De pagina heeft het over Windows XP voor nieuwe firmware met Odin. Ik gebruik linux. Heimdall is een linux alternatief voor Odin maar ik deze stappen gewoon overgeslagen en CyanogenMod geïnstalleerd op de aanwezige firmware van de Ace. :)

recovery-clockwork-5.0.2.6-galaxyace.zip:
[GUIDE] How to upgrade, root & flash Samsung Galaxy Ace S5830 [DOWNLOAD LINKS | CWM5]

cm-10.1.6-GT-S5830-cooper.zip:
[ROM][DEV] CyanogenMod 10.1 JB 4.2.2 - Androidarmv6 [Nightly builds]

Het is mijn enige telefoon en ik wil er geen baksteen van maken.
Het is redelijk simpel (net als Ubuntu installeren) maar: lees de waarschuwing(en) op xda-developers: het kan je telefoon beschadigen! Eigen risico, er is geen eenvoudige(re) weg terug.
Kijk, dat is een interessant en leerzaam experiment....  :)

Overigens: heb je een nachtelijk bouwsel (nightly build) gepakt? Zo ja, dan lijkt me een RC (release candidate) een stabielere keuze. Bijvoorbeeld RC4, wat de nieuwste lijkt te zijn.


Offline mdc

  • Lid
Re: Tip: zet een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio
« Reactie #13 Gepost op: 2013/11/11, 00:17:28 »
Heb dit ook eens geprobeerd. Mijn Gio is opmerkelijk beter in reactie. Het batterijverbruik heb ik niet zo in de hand. Heb zopas de Tuneup geïnstalleerd en zie wel verder.
Heb je de profielen getest Pjotr? Werkt dit goed?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zet een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio
« Reactie #14 Gepost op: 2013/11/11, 10:18:37 »
Heb dit ook eens geprobeerd. Mijn Gio is opmerkelijk beter in reactie.
Ja, dat merkte ik ook.... Het is net, of ik een nieuwe, krachtigere telefoon heb.  =D

Citaat
Heb je de profielen getest Pjotr? Werkt dit goed?
Welke profielen bedoel je?

Offline mdc

  • Lid
Re: Tip: zet een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio
« Reactie #15 Gepost op: 2013/11/11, 10:43:21 »

Citaat
Heb je de profielen getest Pjotr? Werkt dit goed?
Welke profielen bedoel je?
[/quote]

Instellingen/Persoonlijk/Profielen

Je kan profielen aanmaken, of voorgedefinieerde gebruiken.
Zo zou het mogelijk zijn om wanneer je uw wifi thuis ziet, het profiel thuis automatisch te selecteren met aangepaste instellingen. Wanneer je dan thuis weggaat en je eigen wifi valt weg, kom je automatisch in een ander profiel terecht, met terug gans andere instellingen voor je gsm.
http://wiki.cyanogenmod.org/w/EndUser.Profiles
In 1 richting blijkt het wel te werken, maar niet in de andere.

Mocht je ervaring ( goede of minder goede) hebben hiermee hoor ik het graag.

Gr.  Marc


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zet een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio
« Reactie #16 Gepost op: 2013/11/11, 11:19:45 »
Instellingen/Persoonlijk/Profielen

Je kan profielen aanmaken, of voorgedefinieerde gebruiken.
Zo zou het mogelijk zijn om wanneer je uw wifi thuis ziet, het profiel thuis automatisch te selecteren met aangepaste instellingen. Wanneer je dan thuis weggaat en je eigen wifi valt weg, kom je automatisch in een ander profiel terecht, met terug gans andere instellingen voor je gsm.
http://wiki.cyanogenmod.org/w/EndUser.Profiles
In 1 richting blijkt het wel te werken, maar niet in de andere.
Daar heb ik nog geen ervaring mee, maar het klinkt wel bijzonder interessant! Zo zou je dus misschien de vuurmuur automatisch op UIT kunnen laten zetten op je thuisnetwerk, en op AAN bij verbinding met een ander netwerk....

Offline mdc

  • Lid
Re: Tip: zet een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio
« Reactie #17 Gepost op: 2013/11/11, 19:33:10 »
Heb nog een probleempje.

Ik heb geen Nederlandse woordenboek. Is hier ergens een beschrijving over? Of een hint hoe ik dit moet doen?

Alvast bedankt.

Re: Tip: zet een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio
« Reactie #18 Gepost op: 2013/11/11, 20:11:54 »
Heb nog een probleempje.

Ik heb geen Nederlandse woordenboek. Is hier ergens een beschrijving over? Of een hint hoe ik dit moet doen?

Alvast bedankt.

Settings --> Language and input of in het Nederlands: Instellingen --> Taal en invoer Als ik me goed herinner kun je daar op je toetsenbord of je taal klikken en dan kun je woordenboeken toevoegen. Maar mijn Androide-kennis is zeer basaal dus mogelijk heb ik de verkeerde instellingen onthouden maar je kunt het proberen, het kan geen kwaad daar te kijken.


Offline mdc

  • Lid
Re: Tip: zet een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio
« Reactie #20 Gepost op: 2013/11/12, 23:35:11 »
Bedankt voor de reacties. Zal dit de volgende dagen eens bekijken.

Groeten,  Marc

Re: Tip: zet een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio
« Reactie #21 Gepost op: 2013/11/17, 13:27:41 »
Je kunt ook eens op het XDA forum kijken. Als je device een beetje bekend is, vind je daar legio mogelijkheden om je toestel te updaten. Ikzelf heb een Acer Liquid Gallant Duo, een goedkope smartphone van Acer met dual sim. Helaas is dat ding niet zo bekend, dus er is niet veel voor ontwikkeld. Toch kun je zelfs voor dit toestel nog een custom rom vinden die werkt naar behoren.

Heb ook nog een oude Asus EEE Pad Transformer TF101 (van de eerste lichting). Draait al tijden op Android 4.2.2, terwijl de tablet alleen tot versie 4.0.1 ondersteund werd. Er is zelfs al een Jelly Bean 4.3.2 met multiWindow-functie voor! (Check: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2392087 )

Met die custom roms en dergelijke kan je systeem nog jaren vooruit, als je tenminste een populair toestelletje hebt :)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline John77

  • Lid
Re: Tip: zet een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio
« Reactie #22 Gepost op: 2014/12/08, 21:08:42 »
Hallo Pjotr.

Ook ik heb een Samsung Gio GT-S5660 en deze upgrade ging goed naar 4.2.2.
Alles werkt.

Toch heb ik een probleem. Het geheugen is bijna vol. Ik heb alleen whatsapp er bij gezet.
En als ik YouTube er bij wil plaatsen geeft ie aan dat er te weinig geheugen ruimte is.
Verder alles volgens de site ingesteld, ook de 3e schoonmaakronde.

Heb je hier misschien nog een oplossing voor?

Bedankt alvast,
John

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zet een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio
« Reactie #23 Gepost op: 2014/12/08, 23:35:48 »
Hallo Pjotr.

Ook ik heb een Samsung Gio GT-S5660 en deze upgrade ging goed naar 4.2.2.
Alles werkt.

Toch heb ik een probleem. Het geheugen is bijna vol. Ik heb alleen whatsapp er bij gezet.
En als ik YouTube er bij wil plaatsen geeft ie aan dat er te weinig geheugen ruimte is.
Verder alles volgens de site ingesteld, ook de 3e schoonmaakronde.

Heb je hier misschien nog een oplossing voor?

Bedankt alvast,
John
Mooi dat 't is gelukt! Helaas is er voor het gebrek aan opslagruimte geen goede oplossing: applicaties worden steeds omvangrijker, en Whatsapp is een hele grote. Misschien kun je nog wat naar de SD-kaart verplaatsen met behulp van AVG TuneUp.

Offline John77

  • Lid
Re: Tip: zet een nieuwe Android (4.2.2 Jelly Bean) op je Samsung Galaxy Gio
« Reactie #24 Gepost op: 2014/12/09, 15:52:41 »
Bedankt, apps verplaatsen naar de SD-kaart lukt niet.