Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LaTeX  (gelezen 4064 keer)

Eddus

  • Gast
LaTeX
« Gepost op: 2007/02/16, 23:35:19 »
Hoi,

Mijn commandline kent pdflatex niet. Heb ook pas net ubuntu 6.10 geinstalleerd. Moet ik hiervoor packages installeren, en zo ja welke? Of is er nog een leuk programma voor het maken van tex bestandjes, die ook de benodigde packages meeinstalleerd om het op de commandline uit te kunnen voeren.

Groetjes
Eddy

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
LaTeX
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/16, 23:40:32 »
Doe eens dit:
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
Zoekterm: pdflatex

Levert dit iets bruikbaars op voor jou?

Groet, Pjotr.

Pensacola

  • Gast
LaTeX
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/17, 11:30:54 »
Euhm er zijn drie packages die je moet installeren voor Latex werkende te krijgen in Ubuntu, namelijk
tetex-base
tetex-bin
tetex-extra

en misschien nog latex-xft-fonts  maar die is niet noodzakelijk
Ik heb die drie packages geinstalleerd en PDF's maken gaat zonder problemen.

Ik gebruik het programma Kile voor tex files te maken maar dit is wel een kde programma, vroeger gebruikte ik TeXmaker

`GooZ

  • Gast
LaTeX
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/17, 11:47:32 »
Winefish is ook een aanrader voor het maken van LaTeX bestanden.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
LaTeX
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/17, 11:58:32 »
texclipse, plugin voor Eclipse werkt ook aardig.

Eddus

  • Gast
LaTeX
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/17, 12:32:13 »
Bedankt,

Ik heb de Tetex-packeges geinstalleerd, waarvoor dank. Heb verder geen programma nodig (nou ja, gedit wel).

Groetjes
Eddy

Pensacola

  • Gast
LaTeX
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/17, 12:36:46 »
Citaat van: Eddus
Bedankt,

Ik heb de Tetex-packeges geinstalleerd, waarvoor dank. Heb verder geen programma nodig (nou ja, gedit wel).

Groetjes
Eddy
Het handige aan Kile vind ik dat ie automatisch commando's weergeeft naargelang je iets intypt bijvoorbeeld als je \begin{dis hebt getypt dan zet hij daar automatisch \begin{displaymath} als suggestie neer, als je die accepteert maakt hij ook meteen de \end{displaymath} aan dus dit scheelt in typwerk en tijd :)

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
LaTeX
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/18, 09:36:55 »
Dat doet texclipse ook.
Voor de mensen die LaTeX op windows willen proberen: http://www.miktex.org/

`GooZ

  • Gast
LaTeX
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/18, 22:11:59 »
...en uiteraard winefish ook ;)

LaTeX
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/21, 15:12:53 »
Ik gebruik inmiddels Kile. Die is volgens mij wel het meest gebruikersvriendelijk.

Ik heb nog een probleem met de bibliografische gegevens: hoe kan ik een Bibtex bestand koppelen aan een Latex bestand? Moet het Bibtex bestand in een bepaalde directory? Hoe weet ik welke directory dat is?

Kan iemand me helpen?

LaTeX
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/21, 17:26:05 »
Het lijkt er sowieso op dat de directory-indeling bij mij anders is dan in de meeste handleidingen wordt aangegeven. Zo zou LaTex de bibliografische informatie moeten halen uit: /usr/share/doc/texmf/bibtex/base/btxdoc.dvi.gz, maar dat bestand kan ik niet vinden. Ik heb mijn BibTex file nu maar opgeslagen onder: /usr/share/texmf-tetex/bibtex/bib/. Ook onder /usr/share/texmf-tetex/bibtex/bib/base heb ik het al geprobeerd, maar LaTex lijkt de informatie niet te kunnen vinden.
Ook de file language.dat kan ik niet vinden.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Offline Rulus

  • Lid
LaTeX
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/21, 17:39:14 »
Download dit bestand en zet het in de map waar ook je .tex en je .bib bestand(en) staan. In je document moet je dan nog deze commando's zetten (het eerste in de preamble, het tweede op de plaats waar je je bibliografie wil):
\bibliographystyle{bibliodutch}
\bibliography{denaamvanjebibbestand}
Om te compileren:
pdflatex denaamvanjetexbestand.tex && bibtex denaamvanjetexbestand.aux && pdflatex denaamvanjetexbestand.tex && pdflatex denaamvanjetexbestand.texDaarna zou er een mooie pdf moeten verschijnen in datzelfde mapje.

edit: En nog een goede raad: blijf uit de /usr/ map! Daar moet je eigenlijk nooit zijn.

LaTeX
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/21, 17:46:37 »
Citaat van: Rulus
edit: En nog een goede raad: blijf uit de /usr/ map! Daar moet je eigenlijk nooit zijn.
De handleidingen geven aan dat ik daar mijn BibTex op moet slaan en bestanden moet wijzigen etc.

Moet ik altijd in een zelfde directory werken met .bib en .tex bestanden?

Ik zal nog ff de foutmelding weergeven die ik op dit moment nog krijg als ik pdflatex doe:
[PDFLaTeX] wolter_hartog_the_great_passion.tex => wolter_hartog_the_great_passion.pdf (pdflatex)
./wolter_hartog_the_great_passion.tex:22: Citation `[' on page 1 undefined on input line 22.
./wolter_hartog_the_great_passion.tex:0: There were undefined references.
[PDFLaTeX] 0 errors, 2 warnings, 0 badboxes
[PDFLaTeX] Done!
Dit is mijn referentie:
Citaat
\cite[sectie 8]{CD}

Offline Rulus

  • Lid
LaTeX
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/21, 17:50:53 »
Je moet niet in dezelfde map werken nee, maar dan moet je bij \bibliography{relatieve/pad/naar/bibbestand} wel de juiste locatie opgeven.

Wat geeft het als je die [sectie 8] er tussen uit gooit?

LaTeX
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/21, 17:55:14 »
Met die 'sectie 8' heb ik al verschillende dingen geprobeerd, weggehaald, gewijzigd, verschoven, maar hij blijft altijd aangeven hetzelfde aangeven:
./wolter_hartog_the_great_passion.tex:22: Citation `[' on page 1 undefined on input line 22.Verder schrijf ik een engelse paper, dus die bibliodutch leek me niet van toepassing. Ik dacht dat er zonder extra opmerking gewoon een standaardstijl werd gebruikt? In ieder geval geeft hij nu nog meer foutmeldingen:
[PDFLaTeX] voltooid met exitstatus 1
./wolter_hartog_the_great_passion.tex:22: Citation `[' on page 1 undefined on input line 22.
./wolter_hartog_the_great_passion.bbl:1:Undefined control sequence. \begin{thebibliography}{0}
./wolter_hartog_the_great_passion.bbl:7: Empty `thebibliography' environment on input line 7.
./wolter_hartog_the_great_passion.tex:0: There were undefined references.
[PDFLaTeX] 1 error, 3 warnings, 0 badboxes

Offline Rulus

  • Lid
LaTeX
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/21, 17:58:25 »
Voor Engelse stijlen kan je bijvoorbeeld plain, alpha of apalike gebruiken. Misschien anders even je .tex en .bib bestandjes mailen, dan kijk ik ze even na, zal het makkelijkste zijn denk ik. Dan weet je daarna ineens hoe het juist moet :)

E-mail is roelhuybrechts dinkje skynet puntje be.

LaTeX
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/21, 18:08:22 »
Zie mail. (ben ff eten aan het halen)

Offline mp

  • Lid
LaTeX
« Reactie #17 Gepost op: 2007/11/08, 00:22:01 »
Ik zou graag \usepackage{caption} (met enkele opties) gebruiken, maar ik krijg de foutmelding caption.sty not found.
Waar kan ik die caption.sty vinden?
Alvast bedankt.

zork

  • Gast
LaTeX
« Reactie #18 Gepost op: 2007/11/08, 13:21:06 »
Via www.ctan.org kan dit. Ik weet niet hoe thuis je bent in het installeren van additionele latex pakketten. Anders zou ik gewoon tex-live installeren, wel zo makkelijk en compleet (tetex wordt namelijk niet meer opnieuw gereleased). Te installeren via synaptic!

Offline mp

  • Lid
LaTeX
« Reactie #19 Gepost op: 2007/11/10, 11:35:00 »
Citaat van: zork
Via www.ctan.org kan dit. Ik weet niet hoe thuis je bent in het installeren van additionele latex pakketten. Anders zou ik gewoon tex-live installeren, wel zo makkelijk en compleet (tetex wordt namelijk niet meer opnieuw gereleased). Te installeren via synaptic!
thx!