Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "vastgelopen" programma verwijderen  (gelezen 568 keer)

Offline boeng

  • Lid
"vastgelopen" programma verwijderen
« Gepost op: 2012/05/19, 10:18:46 »
Als nieuweling met ubuntu  ben ik o.a aan de slag gegaan met Mono , zowel ubuntu als mono ken ik dus nog niet goed.
Gevolg is dat mono wel eens "vast loopt", het reageert dan op geen enkele wijze meer ...Hoe kan ik in ubuntu zo'n
vast gelopen programma op een elegante manier uit het geheugen verwijderen, of gaat dit alleen via de x-button links boven in het venster?
Ik krijg dan niet de mogelijkheid om een en ander te "saven".

Re: "vastgelopen" programma verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/19, 12:24:26 »
Veel programma's maken in Ubuntu regelmatig een ~.lock bestand of een ander backup bestand.
Ik weet niet welke omgeving je gebruikt voor mono? Daarnaast ben ik ook wel benieuwd waarom je voor mono hebt gekozen, omdat dat naar mijn kennis niet de meest voor de hand liggende taal is.
Programma's afsluiten kun je doen met de Systeemmonitor. Lijkt erg op Taakbeheer in Windows.

n.b. Heel soms (heb ik wel eens met Skype) is 'proces beëindigen' niet genoeg. Als het programma na 10 à 15 seconden nog niet weg is kun je met rechts klik op het proces ook voor 'proces vernietigen' kiezen. Dit zorgt er soms wel voor dataverlies (niet meer dan de laatste keer dat het is opgeslagen).
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline boeng

  • Lid
Re: "vastgelopen" programma verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/20, 22:14:21 »
Ik heb ubuntu 12.04 lts naast windows 7 64 bits.
En inderdaad niet voor de hand liggende keuze voor mono..., maar ik programmeer in C# als ik met windows werk, zodoende.
De GUI van mono geeft me nog wat moeite en dus gaat er nog al eens wat fout.
Ik zal de systeemmonitor eens proberen.


Offline axelv

  • Lid
Re: "vastgelopen" programma verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/20, 23:01:58 »
Of via de terminal:
killall <programma>
Bijvoorbeeld:
killall chromium

Je kan ook het programma htop installeren. Dit open je in een terminal door htop in te geven, dan start het programma'tje en zie je alle processen.
Je kan via F9 (?) een proces "killen".