Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: adapters niet herkend  (gelezen 3256 keer)

Offline fabio-b

  • Lid
adapters niet herkend
« Gepost op: 2009/12/20, 20:13:55 »
hallo,

mijn adapters worden niet herkend, het gaat om een usb adapter(usb stickje) en een van 115 gram (langwerpig)

voor de usb adapter heb ik een cd rom met de drivers erop, op windows kan je die gewoon installeren en dan doet hij het, maar met ubuntu kan ik hem niet openen en na even zoeken vind ik dat hij het alleen doet op windows en mac os x

die andere, langwerpige, zou het als het goed is meteen moeten doen: meteen herkend worden, ook dit is niet het geval

wat moet ik doen?

verder heb ik de nieuwste ubuntu

groeten.

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: adapters niet herkend
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/21, 13:09:32 »
Hoi fabio-b,

Welkom op het forum!

Iets meer info zou wel fijn zijn over wat voor usb adapter hebben we het er zijn er nog al niet wat.
Met info als langwerpig 115 gram daar kunnen we niet echt iets mee.

Groetjes Rob
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline fabio-b

  • Lid
Re: adapters niet herkend
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/21, 15:42:36 »
hallo,

laten we met één adapter beginnen:

wireless network usb adapter 54gram

model no.: wl-168wh v1 001

groeten

Re: adapters niet herkend
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/21, 15:48:37 »
En de andere?

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: adapters niet herkend
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/21, 16:15:41 »
De eerste is dus een:
Sitecom WirelessWL-168 Network USB Adapter (WL-168) 802.11b
Type: External wireless, Interface: USB 2.0, Max. LAN Speed: 0.0 Mbit, Max. WLAN Speed: 54.0 Mbit, WLAN Standard: 802.11g/b

Ik zou je geen oplossing kunnen geven hoor daar niet van, meestal zie ik track dit soort vragen oplossen;) maar geef aub een zo goed mogelijke beschrijving van de hardware waar de mensen hier mee moeten werken om jou probleem op te lossen voor je.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline fabio-b

  • Lid
Re: adapters niet herkend
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/21, 16:59:23 »
hallo,

@cumulus007

de andere is: http://r0ro.free.fr/images/cartes_wifi/modele4.jpg

freebox wpcb-115gram

@welrob

ik snap niet precies wat u bedoelt maar het is zo: op windows xp/vista doet de usb adapter het gewoon en op ubuntu niet, dus het ligt, volgens mij, eraan dat het ubuntu is en omdat ik nieuw ben met ubuntu. sommigen of de meesten hier zijn niet nieuw, dus weten misschien een oplossing

groeten

Re: adapters niet herkend
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/21, 17:05:10 »
@fabio-b,

denk nu niet dat die adapters zomaar werken op Windows, je moet er altijd nog een driver voor installeren.

Die andere adapter heeft dus geen typenummer of iets dergelijks? Dan moet je even het USB-id van het apparaat opzoeken. Dit kan het snelst door even in een terminalvenster dit uit te voeren:
lsusb

Dit laat alle aangesloten USB-apparaten op je computer zien, inclusief id.


Overigens, met beide adapter zijn er geen netwerken te zien als je op het netwerkicoontje klikt in het systeemvak?

Offline fabio-b

  • Lid
Re: adapters niet herkend
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/21, 18:33:33 »
hallo,

@cumulus007

het model nummer van de tweede adapter is: WPCD-115G

verder staat erbij:
-IEEE 802.11G compliant
-OFDM at 2.4 GHz band

verder ben ik het er niet mee eens dat je altijd een driver moet installeren, deze tweede adapter wordt automatisch geinstalleerd en je kan meteen netwerken zoeken en verbinden

id kan ik nu niet opzoeken want ik zit op windows, omdat ik dus op ubuntu geen internet heb, in mijn volgende bericht zal ik het id sturen

groeten


Offline track

  • Lid
Re: adapters niet herkend
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/21, 23:24:16 »
Hoi Fabio,

voor die "Sitecom WL-168" zal volgens deze site: http://www.linux-archive.org/ubuntu-kernel-team/46881-ubuntu-rtl818x-adds-sitecom-wl-168-wireless-usb-adapter.html
eigenlijk de ondersteuning in de kernel standaard aanwezig zijn. 
(Ik heb zelf een andere rtl8187 - stick, en die deed het onder Uby 8.04 al standaard out-of-the-box)

Vanuit de gegevens van jouw tweede adapter wordt ik niet wijs.
Kun je niet onder Uby een [toepassingen] - hulpmiddelen - terminal  openen, dan dit commando uitvoeren:
sudo lspci(het paswoord [enter] desgevraagd blind intikken, dat hoort zo) en het resultaat even op een usb-stick op te slaan.
Dan kun je het ook onder Win.. hier neerzetten.

Of, beter nog, kun je niet even bekabeld op het netwerk komen ?  Dat zou de beste oplossing zijn, vooral omdat je dan vooraf de updates kunt binnenhalen.

Mogelijk is het maar een probleem met de "network manager", en dat is volgens mij al opgelost door de updates.
Dus, een kip en ei- verhaal...  (wél makkelijk op te lossen door tijdelijk bekabeld op het net te gaan)

track

Re: adapters niet herkend
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/22, 10:45:41 »
Citaat
verder ben ik het er niet mee eens dat je altijd een driver moet installeren, deze tweede adapter wordt automatisch geinstalleerd en je kan meteen netwerken zoeken en verbinden
Dan verheug ik me al op de dag waarop ik dat zal meemaken, want eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit meegemaakt :P

@track, let op, het is een USB-adapter en geen PCI-kaart...

Offline track

  • Lid
Re: adapters niet herkend
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/22, 12:08:37 »
De éerste is wél een usb, maar de tweede (antwoord #5) ziet toch verdacht naar een pcmcia-dinges uit.
En die vind je als "PCI" terug, of niet ?
 
Vandaar wilde ik ook dat even ophelderen.

track